Naar cookieinstellingen
Artiest

Jay-Z

  1. Musicchevron right
  2. 3FM Artiestenchevron right
  3. Jay-Z
Eén van de belangrijkste rappers uit de East Coast scene en eigenaar van Roc-A-Fella Records. In Amerika is Jay-Z een billboard succes sinds 1996. De internationale doorbraak van de rapper volgt in 1998 met de hits “Hard Knock Life” en “Can I Get A..” met Ja Rule, beide afkomstig van deel 2 van zijn autobiografische CD-trilogie. In 2003 scoort Jay-Z met vriendin Beyonce Knowles opnieuw een internationale hit met “Bonny & Clyde”.

Jay-Z wordt op 4 december 1969 geboren als Shawn Corey Carter in de Marcy projects, een achterstandswijk in Brooklyn, New York. Als kleine jongen wordt hij zo gelukkig van de bewonderende blikken in de buurt als hij zichzelf leert fietsen dat de droom van beroemd worden is gewekt. Rappen is van jongs af aan zijn middel om positieve aandacht te krijgen. Hij neemt deel aan de befaamde blockparties in New York.

Om geld te verdienen kiest hij echter voor een andere carrière: het 'hustlen', het doorverkopen van allerlei goederen. In tegenstelling tot andere rappers gaat het bij Jay-Z echt om de keuze tussen hustlen of rappen. Door zijn samenwerking met rapper Jaz-O leert hij hoe de rap-industrie in elkaar zit. Hij besluit dan ook dat hij alleen op zijn eigen voorwaarden het lucratieve straatleven zal verruilen voor een muziekcarrière.

Vanaf de jaren negentig rapt Jay-Z op albums van anderen, en hij scoort een underground hitje in 1995 met 'In My Lifetime'. Een volwaardig soloproject laat dan niet lang meer op zich wachten. Omdat platenmaatschappijen hem niet echt zien zitten richt hij in 1996 richt hij met vrienden Roc-A-Fella Records op.

Hiermee krijgt Jay-Z de onafhankelijkheid die hij nastreeft. Bij zijn eigen label maakt hij Reasonable Doubt, zijn solodebuut waarop hij medewerking krijgt van onder andere Mary J Blige, the Notorious B.I.G. en Foxy Brown.

Het album verkoopt goed in de VS, maar internationaal staat Jay-Z nog niet op de kaart. Het Roc-a-Fella imperium breidt echter snel uit, er wordt onder andere een kledinglijn opgezet. Het succes brengt Jay-Z de vrijheid waar hij van droomde: hij werkt vanaf midden jaren negentig op al zijn albums samen met de succesvolste producers van het moment, zoals Timbaland, DJ Premier, Puff Daddy, Jermaine Dupri en The Neptunes.

Aan het einde van de jaren negentig brengt Jay-Z een autobiografische triologie uit. De underground gangsta-rap wordt langzaam meer poppy, een succesformule die Roc-A-Fella Records geen kwaad doet. In My Lifetime, Vol 1 uit 1997 wordt geproduceerd door Sean “P Diddy” Combs.

Daarnaast krijgt Jay-Z op dit album medewerking van onder andere Babyface en Lil’ Kim. De internationale doorbraak volgt pas met het tweede deel, Vol 2: Hard Knock Life. Van deze CD wordt de titelsong een top 10 hit in Nederland.

Het refreintje, dat bekend is van de zoete musical Annie, wordt gebruikt voor zijn beschrijving van het leven in de ghetto. Ook de track 'Can I Get A', met Ja Rule, slaat aan. De Hard Knock Life Tour is één van de meest succesvolle concerttours in de hiphop-geschiedenis.

Het laatste deel van Jay-Z’s autobiografische trilogie, Vol. 3: Life and Times of S. Carter krijgt goeie kritieken, maar levert niet het success op van deel 2. Rond de eeuwwisseling komt Jay-Z in opspraak vanwege een steekpartij in een nachtclub. Hij zou een platenproducer die verantwoordelijk was voor een aantal bootlegs gestoken hebben.

In 2001 wordt de rapper veroordeeld tot 3 jaar voorwaardelijke gevangenisstraf. De productiviteit van Jay-Z blijft ook in deze tijden op peil, er is geen jaar zonder nieuw album, waaronder een unplugged live-CD. Met The Blueprint uit 2001 wordt Jay-Z weer het middelpunt van een controverse. De grootste beef van de 21ste eeuw komt tot een climax: Jay-Z veegt de vloer aan met rapper Nas, die natuurlijk niet achterblijft na de aanval. De woordenwisseling levert beide rappers veel publiciteit op.

Als ze vrijwel gelijktijdig met een nieuw album komen, wil de media het vuur wel weer aanwakkeren, maar Jay-Z en Nas hebben anno 2003 andere prioriteiten. Zo bestormt Jay-Z met zijn vriendin Beyonce Knowles de hitlijsten met “Bonny & Clyde”. 

The Black Album

Aan al het goede komt een einde, zo ook de rapcarrière van Jay-Z. Zijn laatste album, The Black Album, verschijnt aan het einde van 2003. De singles '99 Problems' en 'Change Clothes' worden kleine hits. De vocale versie van The Black Album wordt door vele producers gebruikt om hun mixkunsten te vertonen. Op internet verschijnen versies waarbij Jay-Z's raps zijn gemixt met muziek van The Beatles en Metallica.

Jay-Z laat Roc-A-Fella aan zijn vriend en zakenpartner Damon Dash over en neemt de baan van Russel Simmons over als president van het legendarische Def Jam Records. In 2004 maakt hij een apart project met de Rockers van Linkin Park. Op Collision Course wordt op initiatief van MTV nummers van Linkin Park en Jay-Z in elkaar gemixt.

De mix tussen 'Numb' en 'Encore' wordt een knaller van een hit. Jay-Z heeft moeite met niets doen, nog regelmatig is hij te horen op tracks van andere rappers. Ook treedt hij op tijdens Live 8 in Philadelphia.

Blueprint 3

Het blijft toch kriebelen bij Jay-Z en in 2009 houdt hij het niet meer. Hij maakt een nieuwe plaat met de weinig originele titel Blueprint 3. Aan het einde van de zomer komt deze in de winkels te liggen. Inmiddels heeft Jay-Z een legendarische rapstatus bereikt in de VS en wordt het album daardoor een dikke hit in The States. De eerste single is 'Empire State Of Mind' waarop hij wordt bijgestaan door Alicia Keys.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.