The Weeknd popt up in Rotterdam
- Nieuws
- The Weeknd popt up in Rotterdam
'Starboy'-zanger The Weeknd kondigde dinsdag via zijn Twitter aan dat er in Denemarken, Frankrijk, Engeland en Nederland tijdelijke pop-up stores zouden openen waar je zijn merch kunt kopen. Vrijdag 10 maart opende de Rotterdamse winkel en 3FM-redacteur Chelsea was erbij.
Terwijl ik de Van Oldenbarneveltstraat in Rotterdam door loop vraag ik me af waar ik me zou bevinden als ik een pop-up store was. Dat wordt nog geen twee minuten later duidelijk, als ik voorbij een massive rij loop voor een winkel waar keihard 'Rockin'' wordt geblast.
Na anderhalf uur wachten tussen de Party Monsters met de meest creatieve en inspirerende outfits sta ik eindelijk binnen, waar ik tegen Michel Poldervaart aanbump. Michel is Creative Director van ANSH46 en ontwierp samen met de art director van The Weeknd de hele winkel. "Uiteindelijk ben ik er twee maanden aan bezig geweest", vertelt hij me.
Drie Dwaze Dagen
De pop-up store is niet alleen een winkel waar je Starboy-hoodies, -shirts en -petten kan kopen voor ongeveer zestig euro per stuk; je waant je ook in de wondere wereld van The Weeknd's videoclips. Michel geeft me een rondleiding door die wondere wereld, die vanochtend nog vol hing. Inmiddels lijkt de winkel leeggeroofd door de kortpittige dames van de Drie Dwaze Dagen, maar gelukkig staan de kunstwerken van Michel er nog wel.
Michiel over de kunstwerken: "Dit is het focuspunt, en daarom ook het eerste wat mensen zien als ze de winkel inkomen. Wat je hier ziet is geïnspireerd op de 'Starboy'-video. In de video zie je dat er een nieuwe The Weeknd wordt geboren terwijl hij de andere vermoordt. Dat duidt op het feit dat er een Starboy is geboren, maar dat de weg ernaartoe niet altijd over rozen gaat. Zijn teksten zijn heel diep en hij denkt echt na over zijn muzikale keuzes. Hij vraagt zich soms af of hij wel echt begrepen wordt."
"Het hele ontwerp van de winkel kostte me acht weken. Gisteren kreeg ik een mailtje van Abel dat hij akkoord ging met mijn ontwerpen."
Het verhaal van The Weeknd
Naast het kruis staat een paspop tussen drie glazen wanden in. Erachter hangen posters.
Michel "Dit beeldt het hele verhaal uit van wat The Weeknd met zijn laatste vijf singles vertelt. De videoclips van die singles staan niet op zichzelf, maar zijn allemaal één onderdeel van het grotere verhaal. Van elke video is een poster gemaakt door het creatieve team van The Weeknd en die heb ik laag voor laag op de wand geplakt. Uiteindelijk hebben we nog delen af staan scheuren, omdat het dan echter lijkt."
Iedere winkel ziet er dus weer anders uit en dat het goed werkt is zeker, want er hangen aan het eind van de eerste dag nog precies zes shirts. Wie niet van oversized houdt, moet de volgende dag maar terugkomen. The Weeknd: hype of blijvertje? Het is wel duidelijk, denk ik.
Ben je ook benieuwd hoe de pop-up store eruit ziet? Check hieronder de foto's, want de store sloot alweer op zondag 12 maart!