Dit is waarom je steeds vaker gratis albums bij je merchandise krijgt
- Nieuws
- Dit is waarom je steeds vaker gratis albums bij je merchandise krijgt
Steeds meer artiesten kiezen ervoor om hun merchandise-items te verkopen mét gratis (digitaal) album erbij. Koop je een shirt? Dan krijg je de nieuwste release er gratis bij. Maar wat hebben zij daaraan?
Reality check
Het Amerikaanse The Fader schreef hier een interessant artikel over, waardoor je naïeve geest in één klap weer naar de echte wereld wordt getrokken: het zijn geen lieve cadeautjes als waardering voor de fan, maar keiharde marketing. De albums worden bij (vaak exclusieve) merchandise gestopt om een extra boost te geven aan het aantal albumverkopen, zodat een artiest sneller bovenaan de hitlijsten belandt na een nieuwe release. Een van de artiesten die dat erg goed uit wist te melken is Travis Scott.
Maximaal hypen
De negen dagen na release van Astroworld zorgde Travis ervoor dat er elke 24 uur andere exclusieve merchandise verkrijgbaar was. Op het moment dat er nieuw spul online kwam, verdwenen de oude items van de site. Als kers op de taart was zijn laatste merchandise een exclusief t-shirt dat hij ontworp met Virgil Abloh, de man achter streetwear-label Off-White. Bij elke aankoop werd Astroworld meegegeven.
Na 24 uur verdween ook dat laatste shirt van de website om vervangen te worden door een hele nieuwe merchandise-lijn, waarbij je na aankoop niet alleen een gratis download, maar ook een presale-code ontving. Hatsa.
En... het werkt
Deze tactiek zorgde ervoor dat Travis Scott in de debuutweek in de Billboard 200-lijst stond met 537.000 albums op zijn naam. Billboard werkt voor die lijst met een mix van streamingcijfers en daadwerkelijk verkochte albums. Van die 537.000 waren er 270.000 albums verkocht op traditionele wijze, werd Astroworld 261.000 keer beluisterd op streaming en werden er zoveel losse tracks gedownload dat die nog meetellen als 6000 albumverkopen.
Volgens The Fader kun je er redelijk vanuit gaan dat het meerendeel van deze verkopen komt door Scotts merchandise-trucje, aangezien er steeds minder fysieke albums worden verkocht in winkels en er ook op platforms als Apple Music eerder gestreamed dan gekocht wordt.
Ariana gaat er vol voor
Travis Scott is zéker niet de eerste die deze manier gebruikt, maar hij wordt wel steeds populairder! The 1975 en Imagine Dragons zijn ook begonnen met het uitdelen van 'gratis' download-linkjes bij hun shirts en sweaters. Bij Ariana Grande kom je er écht niet meer omheen.
Wil je shotglaasjes? Hier heb je een digitaal album. Notebook? Digitaal album. Liever een rugzak? Snoepjes? Fanny packs? Digitale. Albums. Overal.
Liever los of in een pakketje?
Tegenwoordig is het dus bijna slimmer om het album niet los te kopen, maar 'm gratis te krijgen bij iets anders wat je ook heel graag wilt hebben. Double the fun! Maar een ding dat opvalt is dat merchandise hoe dan ook, of je dat album nu downloadt of niet, hetzelfde kost.
Je krijgt geen korting op je sweater als je dat album eigenlijk helemaal niet wilt hebben - je krijgt hoe dan ook die downloadlink in je mik. Wellicht zou het eerlijker zijn voor de hitlijsten en cijfers om een trui van 60 euro ook in de verkoop te zetten voor 55 euro als je het album écht niet wilt of zelfs al in huis hebt?
Wat vind jij?
Gerelateerd
HUMAN
Eenderde jongeren denkt ADHD, autisme of depressie te hebben zonder diagnoseHUMAN
Transitie van vrouw naar man: raakt Sem zijn zangstem kwijt?3FM's Talentencamping
Het jaar van Roxy Dekker: “ik schrik ervan hoe wild sommige mensen worden”HUMAN
Voel de beat: op ADE kunnen dove en slechthorende mensen genieten van muziek