Naar cookieinstellingen
chevron down

Wijnand & Jamie in de Ochtend

KRO-NCRV

Jamie Reuter & Wijnand Speelman

3FM nieuws

Waarom een nieuw Radiohead-album fantastisch nieuws is

  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom een nieuw Radiohead-album fantastisch nieuws is

Radiohead is één van de beste bands van de afgelopen twintig jaar, vinden wij. Waarom? Wij vertellen het je!

(Foto: Ben Houdijk)

Door de social media-verdwijning van afgelopen weekend werden de jarenlange speculaties en gebeden dan eindelijk beantwoord: Radiohead is terug! Album nummer negen komt er na vijf jaar radiostilte aan. En dat is big news! Waarom? Dat gaan we proberen uit te leggen. Radiohead volgens Roosmarijn, Sander en Herman.

'Creep'

Wanneer je Radiohead zegt, wordt er al snel verwezen naar de monsterhit 'Creep'. Volledig terecht, want het is het meest bekende nummer dat ze hebben gemaakt. Het nummer komt uit 1993 toen Thom Yorke nog lang blond haar had. Het nummer werd echter pas later een hit toen het opeens alsnog doorbak. Totaal onverwachts voor de band. Daarom moesten ze opeens, met tegenzin want ze zijn zelf geen fan van de track, eindeloos dit nummer spelen. Het werd zo erg dat ze lange tijd weigerden om het nummer live te doen.

"Na 'Creep' werden ze gezien als een alternatieve gitaarband zoals Nirvana. Maar dat wilden ze helemaal niet zijn. Ze vonden 'Creep' ook gewoon een slecht nummer en baalden bijna dat het een hit werd. De enige manier om onder 'Creep' uit te komen was om een album te maken wat nog meer indruk zou gaan maken. Het allerbeste album aller tijden: OK Computer. En dat is volgens mij wel gelukt." - Sander

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Bends (1995) en OK Computer (1997)

The Bends en OK Computer betekenden de grote doorbraak voor Radiohead. Hierop staan de grote klassiekers zoals 'Street Spirit', 'Karma Police' en 'Paranoid Android'. OK Computer wordt vaak bestempeld als het beste album ooit gemaakt en staat jaarlijks hoog in onze Hemelse Honderd. Dit grote succes zorgde voor een druk waar de band niet op voorbereid was. Achteraf heeft Yorke vaak gezegd dat dit album bijna het einde van de band heeft betekend.

"Als ik OK Computer nu weer opnieuw opzet, hoor ik steeds weer andere dingen. Ik kan blijven luisteren en nieuwe dingen ontdekken in dit album. En dat is waarom Radiohead voor mij altijd relevant blijft!" - Sander

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verwachtingen waarmaken

Na het succes van OK Computer waren de verwachtingen voor het volgende album hooggespannen. En toen dat Kid A bleek te zijn met zijn compleet andere sound, was niet iedereen direct even enthousiast. Inmiddels is de vraag aan Radiohead-fans vaak: "Hoor je bij het OK Computer- of Kid A-kamp?" Het album werd uiteindelijk net zo'n klassieker als zijn voorgangers en fans begonnen steeds meer te accepteren dat niks aan Radiohead voorspelbaar of vanzelfsprekend is.

"Radiohead staat voor mij voor onvoorspelbaar en vooruitstrevend. Je weet echt nooit wat je kunt verwachten van hun muziek, of van de manier waarop je het kunt verkrijgen. Er is nagedacht over hun muziek en de manier waarop ze dat brengen. In een muziekwereld waar couplet-drop-refrein-couplet-refrein-drop-outro aan de orde van de dag is, mogen we blij zijn dat Radiohead er is om iedereen even wakker te schudden." - Roosmarijn

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zonder platenlabel

Hail to the Thief (2005) was het laatste album dat ze uitbrachten onder hun label Parlophone. Daarna waren ze er klaar mee. Thom Yorke: "I like the people at our record company, but the time is at hand when you have to ask why anyone needs one. And, yes, it probably would give us some perverse pleasure to say 'Fuck you' to this decaying business model." Het was duidelijk en binnen no time was Radiohead 's werelds meest populaire band zonder label.

"Bij Radiohead draait het altijd om het vooruitstrevende van iets. Zowel in de liedjes als in hoe ze klinken, maar ook de marketing. Alles wat ze doen is vooruitstrevend. Dat zie je ook nu weer met deze verdwijntruc op social media. Elke keer weer weten ze de wereld even op te schudden met wat ze doen." - Sander

In Rainbows (2007)

Tien dagen voordat deze plaat uitkwam, zette de band een melding op hun website. Er was weer een plaat klaar, maar dit keer wilde de band dat hun fans zelf mochten beslissen wat ze ervoor wilden betalen. Het album was alleen verkrijgbaar via hun site. Dit was In Rainbows; een dikke middelvinger naar de complete muziekindustrie. Ondanks dat bracht de plaat meer geld op dan alle anderen bij elkaar.

"In Rainbows was mijn kennismaking met Radiohead. Ik heb die plaat grijs gedraaid. Het werd allemaal wat vreemder met dit album, maar wel heel vet vreemd. '15 Step', wow. Als die bas in wordt gezet… Dan begint iedereen spontaan gekke Thom Yorke-dansjes te doen." - Herman

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Burn The Witch???

En nu... Het negende album van Radiohead. Sinds afgelopen weekend duiden er steeds meer mysterieuze hints op. Gaat het album Burn The Witch heten? Wat heeft die vogel op Instagram ermee te maken? Hoe gaan ze het bekend maken? Hoe gaat het klinken? Vragen waar we hopelijk (fingers crossed) zo snel mogelijk antwoord op gaan krijgen.

"Ze hebben nooit geprobeerd om het goed te doen, maar altijd iets gedaan wat ze zelf echt tof vonden. Dus als ik deze plaat niet ga snappen, zal ik altijd het idee hebben dat het aan mij ligt en niet aan hen." - Herman

"Naar alle waarschijnlijkheid gaan ze een album releasen dat ik minstens vijf keer moet beluisteren voordat ik er vriendjes mee ben. Maar juist dat is de muziek die het langste bij je gaat blijven, omdat het nooit gaat vervelen. Muziek waar je je oren naar moet leren luisteren." - Roosmarijn

"Ik weet dat ik het als fan toch sowieso tof ga vinden. Ik heb een te groot vertrouwen in die band en kan niet wachten totdat het album er is!" - Sander

Geen genoeg gehad? Luister hier dan naar onze favoriete Radiohead tracks. Helaas zonder In Rainbows, want die staat niet op Spotify.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.