3FM nieuws

Ondernemen moet je (blijkbaar) leren

  1. Nieuwschevron right
  2. Ondernemen moet je (blijkbaar) leren

10 prangende vragen over waarom je de ondernemer in jezelf moet ontdekken (ook als je arts of kunstenaar wilt worden).

>> Doe de test: Heb je het in je om een bedrijf te starten?

"Hoe is het eigenlijk met jouw 21ste eeuw-skills?"
"Sorry, m’n wat?"

Daar ga je al. Met 21ste eeuw-skills worden ondernemersvaardigheden bedoeld. Tenminste, als we Joyce Rommelaar (foto onder) moeten geloven. Zij is eindchef bij Jong Ondernemen, een stichting die al 25 jaar bezig is om schoolgaande jongeren deze vaardigheden bij te brengen.

1. Wat zijn die vaardigheden dan?

Joyce: “Samenwerken, zelfvertrouwen krijgen, kansen zien, dingen durven en financiële kennis vergaren. Met andere woorden: je moet jezelf leren kennen, wie je bent en wat je kunt.”

2. Hoe doen ze dat?

Jong Ondernemen doet dit door middel van vijf programma’s, die beginnen in groep 8 en via de middelbare school eindigenop het MBO, HBO en WO. Inmiddels bereikt Jong Ondernemen jaarlijks ruim 30.000 jongeren met hun programma’s.

Leerlingen vormen teams waarmee ze een onderneming opzetten en al doende vertrouwd raken met ondernemersvaardigheden. “Op die manier heb je op jonge leeftijd alles al een keer meegemaakt. Je bent een keer op je bek gedaan, weet hoe je met succes en met tegenvallers omgaat en leert om niet op te geven, maar door te gaan.”

3. Maar hoezo moet iedereen ondernemer worden?

Joyce: “Het gaat ons niet zozeer om van alle jongeren een ondernemer te maken, want wij weten ook wel dat niet elk mens een ondernemer is. Maar de skills van ondernemen komen in meerdere beroepen van pas.”

4. Waarom moet je op school al zo’n ondernemende houding ontwikkelen?

“De economie verandert,” zegt Joyce. “Bedrijven moeten blijven innoveren om mee te komen. V&D is een goed voorbeeld van een bedrijf dat juist stil is blijven staan. Terwijl een bedrijf als CoolBlue, dat zich steeds opnieuw uitvindt, voorop loopt in de markt.”

De werknemer van de 21ste eeuw moet tegen zulke veranderingen kunnen. “Stil achter je bureau blijven zitten totdat je baas gaat vertellen wat je moet doen, die tijden zijn voorbij. Ook van zulke werknemers wordt een ondernemende houding verwacht.”

5. Is dat eigenlijk overal zo??

“Nou ja, toen wij begonnen was het voornamelijk om onze economie op gang te houden. We zijn een klein handelsland en met ons allen moeten we ervoor zorgen dat in Nederland vernieuwende ondernemingen ontstaan.”

De gedachte is dat wanneer je hiermee al begint in het onderwijs, dat de kans groot is dat het ook echt beklijft. “Daar komt nog bij dat tegenwoordig veel afgestudeerden noodgedwongen zzp-er worden omdat er geen banen voor ze zijn. Meer dan 25 jaar voor dezelfde baas werken, zie je niet zo vaak meer.”

6. Hoe zien die programma’s op scholen eruit?

In groep 8 heet het Bizzworld, waarin leerlingen met een soort monopolygeld een eigen bedrijf opzetten. “Ze moeten produceren, handelen, kopen, verkopen en marketingslogans verzinnen.”

In de onderbouw van het voortgezet onderwijs is er vervolgens YES (Young Entrepreneurs and School), waarin in tien dagen een eigen bedrijf wordt gestart. “Dat gaat allemaal in een beschermde omgeving,” zegt Joyce. “Na het maken van een ondernemingsplan verkopen ze hun product binnen de school.”

In de bovenbouw heet het programma Junior Company. Dit duurt tien maanden, waar de scholieren in teams van zes een bedrijf opzetten. “Dit gaat met echt geld en ze krijgen een begeleider uit het bedrijfsleven die hen adviseert als coach.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

7. Wat nou als zo’n bedrijfje een supersucces wordt en scholieren besluiten daarmee verder te gaan en niet meer te studeren?

“Dat heb ik nog niet meegemaakt,” zegt Joyce. “En gebeurt dat wel, dan leer je daar toch ook van? Bovendien kun je altijd later nog een studie oppakken. Ik zie dat niet als verloren tijd.”

8. Met welke vaardigheden hebben jongeren moeite??

“Financiën zijn altijd wel een dingetje; bijna niemand vindt het leuk om financieel directeur te zijn. Maar we leren ze dat wanneer je je financiën op orde hebt, dat je kansen creëert en dat de financieel directeur vaak de held van het team is.”

Volgens Joyce zijn ze wat betreft communicatie soms te makkelijk. “Ze denken dat de wereld op hen afkomt of ze zitten alleen maar op Facebook. Maar hoe ze als bedrijf tussen al die honderden dagelijkse berichten moeten opvallen, weten ze vaak niet.

9. Stel dat je kunstenaar wilt worden of arts. Dan heb je toch helemaal niks aan dat ondernemen?

Sowieso zijn de programma’s van Jong Ondernemen lang niet altijd verplicht. “Dat je geen ondernemer-in-spe bent, wil niet zeggen dat je er niet wat uit kunt halen. Je leert hoe het is om in een team te werken."

"En als je naar de Rietveld Academie wilt, dan kun je de creatieve kant voor je rekening nemen. Bovendien werk je samen met mensen die weten hoe ze jouw product of creatie in de markt kunnen zetten.”

Heeft het ook nog andere effecten?

“Je mag tegenwoordig niet zoveel switchen met je studie, dus het is belangrijk dat je sneller leert wie je bent, waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je goed in bent. Daardoor vergroot je de kans dat je eerste studiekeuze een schot in de roos is.”

Lees ook:
>> "Leuk hoor, school, maar mijn bedrijf dan?"
>> In 10 stappen naar je eigen toko
>> Quincy (18) heeft een idee voor nóg een bedrijf
>> Kijk de docu: Ik ben jong en eigen baas

Ster advertentie
Ster advertentie