3FM nieuws

Joost op plek 5 volgens "de bookmakers", maar wie zijn dat?

foto: Persfoto Eurovision
  1. Nieuwschevron right
  2. Joost op plek 5 volgens "de bookmakers", maar wie zijn dat?

Sinds ‘Europapa’ van Joost Klein het meest beluisterde nummer van alle inzendingen is en het streamingrecords op Spotify verbreekt, staat Joost hoog in de lijsten van de bookmakers. Maar wie zijn dat eigenlijk? En bovenal: wat is hun rol binnen Eurovisie Songfestival?

Alles volgen rondom Joost en het Songfestival? Check 3FM.nl/joost.

Bookmakers

Een bookmaker is een bedrijf waar je (online) weddenschappen kunt plaatsen, denk bijvoorbeeld aan Bet365 of Unibet. Dit soort bedrijven incasseren je inzet als je verliest en betalen je inzet uit wanneer je wint. Ook rondom het Songfestival organiseren bookmakers weddenschappen, zodat mensen kunnen gokken op verschillende acts.

In Nederland is gokken op het Eurovisie Songfestival verboden, aangezien de Wet Kansspelen op afstand ervoor zorgt dat alleen weddenschappen op sportevenementen zijn toegestaan. In andere Europese landen, met het Verenigd Koninkrijk voorop, is gokken op de winnaar van het Songfestival wel toegestaan.

Werkwijze

Om te zorgen dat wedkantoren zo min mogelijk geld moeten uitkeren aan mensen die de juiste act als winnaar voorspellen, verlaagt een wedkantoor de winstuitkering (in het Engels: the odd), wanneer er veel wordt ingezet op een act. Acts met een lage odd, zijn volgens bookmakers dan grote kanshebbers voor de winst bij het songfestival.

In een groot overzicht staat bij iedere act een aantal getallen. Deze getallen zijn de winstuitkering voor die act per wedkantoor. Zo staat er bij Bet365 een 7,5 naast Joost Klein. Dit getal betekent dat jouw inzet op Joost met 7,5 wordt vermenigvuldigd, als hij inderdaad het songfestival wint.

Daarnaast spelen nog twee andere factoren mee in de lijstjes van de bookmakers: landen die het altijd goed doen (Zweden) of landen waar een politiek conflict speelt (Oekraïne) staan al gauw hoog in de lijst met kanshebbers. En ook de live uitvoering van een inzending zorgt nog voor een hoop verschuivingen.

"12 points go to…"

Ieder jaar blijft de vraag of de bookmakers de juiste winnaar voorspellen. Vorig jaar zaten de bookmakers met Loreen er al gauw goed bij. En ook het jaar daarvoor stond uiteindelijke winnaar Oekraïne al gauw bovenaan het lijstje. Maar Måneskin met ‘ZITTI E BUONI’ hadden de bookmakers niet als winnaar voorspelt. Desondanks hebben de bookmakers het in de afgelopen zestien jaar tien keer bij het juiste eind gehad.

De winnaar van het songfestival wordt uiteindelijk bepaald door punten van een vakjury per land en van televoters. Televotes zijn publiekstemmen die vanuit huis via de telefoon zijn doorgegeven. Deze stemmen liggen vaak in lijn met hoe veel mensen een wedje plaatsen bij een bookmaker op een specifieke act. De punten die de vakjury gaat uitreiken worden door bookmakers op een andere manier voorspelt. Daar kijken ze welke inzendingen passen binnen de huidige muzikale trends en of een liedje mainstream en radiovriendelijk is.

Joost Klein

Toen Joost zijn ‘Europapa’ uitkwam, was niet iedereen enthousiast. Na het releasen van de videoclip daalde Joost in de lijst van de bookmakers eventjes naar plek 22. Maar vanaf dat moment ging het keihard voor Joost. Binnen een dag behaalde de videoclip meer dan 3 miljoen views. Ook brak hij het record voor het meest beluisterde Nederlandse nummer op één dag (1.744.774 streams). Hij behaalde zelfs internationaal de tweede plek in de Spotify "Top Songs Debut" wereldwijd.

Inmiddels is ‘Europapa’ al meer dan dertig miljoen keer (!) beluisterd op Spotify. Het is het meest beluisterde nummer van alle inzendingen tot nu toe. Deze records in zowel het binnen- als buitenland zorgen ervoor dat meer mensen op Joost inzetten bij de bookmakers. En dit zorgt er weer voor dat hij stijgt bij de bookmakers. Inmiddels staat hij op plek 5.

In onderstaande explainervideo legt 3FM-dj Sophie Hijlkema de rol van bookmakers nog verder uit en komt songfestival influencer Adam Mc Callig aan het woord.

Video niet beschikbaar

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie