Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Joost op plek 5 volgens "de bookmakers", maar wie zijn dat?

foto: Persfoto Eurovision
  1. Nieuwschevron right
  2. Joost op plek 5 volgens "de bookmakers", maar wie zijn dat?

Sinds ‘Europapa’ van Joost Klein het meest beluisterde nummer van alle inzendingen is en het streamingrecords op Spotify verbreekt, staat Joost hoog in de lijsten van de bookmakers. Maar wie zijn dat eigenlijk? En bovenal: wat is hun rol binnen Eurovisie Songfestival?

Alles volgen rondom Joost en het Songfestival? Check 3FM.nl/joost.

Bookmakers

Een bookmaker is een bedrijf waar je (online) weddenschappen kunt plaatsen, denk bijvoorbeeld aan Bet365 of Unibet. Dit soort bedrijven incasseren je inzet als je verliest en betalen je inzet uit wanneer je wint. Ook rondom het Songfestival organiseren bookmakers weddenschappen, zodat mensen kunnen gokken op verschillende acts.

In Nederland is gokken op het Eurovisie Songfestival verboden, aangezien de Wet Kansspelen op afstand ervoor zorgt dat alleen weddenschappen op sportevenementen zijn toegestaan. In andere Europese landen, met het Verenigd Koninkrijk voorop, is gokken op de winnaar van het Songfestival wel toegestaan.

Werkwijze

Om te zorgen dat wedkantoren zo min mogelijk geld moeten uitkeren aan mensen die de juiste act als winnaar voorspellen, verlaagt een wedkantoor de winstuitkering (in het Engels: the odd), wanneer er veel wordt ingezet op een act. Acts met een lage odd, zijn volgens bookmakers dan grote kanshebbers voor de winst bij het songfestival.

In een groot overzicht staat bij iedere act een aantal getallen. Deze getallen zijn de winstuitkering voor die act per wedkantoor. Zo staat er bij Bet365 een 7,5 naast Joost Klein. Dit getal betekent dat jouw inzet op Joost met 7,5 wordt vermenigvuldigd, als hij inderdaad het songfestival wint.

Daarnaast spelen nog twee andere factoren mee in de lijstjes van de bookmakers: landen die het altijd goed doen (Zweden) of landen waar een politiek conflict speelt (Oekraïne) staan al gauw hoog in de lijst met kanshebbers. En ook de live uitvoering van een inzending zorgt nog voor een hoop verschuivingen.

"12 points go to…"

Ieder jaar blijft de vraag of de bookmakers de juiste winnaar voorspellen. Vorig jaar zaten de bookmakers met Loreen er al gauw goed bij. En ook het jaar daarvoor stond uiteindelijke winnaar Oekraïne al gauw bovenaan het lijstje. Maar Måneskin met ‘ZITTI E BUONI’ hadden de bookmakers niet als winnaar voorspelt. Desondanks hebben de bookmakers het in de afgelopen zestien jaar tien keer bij het juiste eind gehad.

De winnaar van het songfestival wordt uiteindelijk bepaald door punten van een vakjury per land en van televoters. Televotes zijn publiekstemmen die vanuit huis via de telefoon zijn doorgegeven. Deze stemmen liggen vaak in lijn met hoe veel mensen een wedje plaatsen bij een bookmaker op een specifieke act. De punten die de vakjury gaat uitreiken worden door bookmakers op een andere manier voorspelt. Daar kijken ze welke inzendingen passen binnen de huidige muzikale trends en of een liedje mainstream en radiovriendelijk is.

Joost Klein

Toen Joost zijn ‘Europapa’ uitkwam, was niet iedereen enthousiast. Na het releasen van de videoclip daalde Joost in de lijst van de bookmakers eventjes naar plek 22. Maar vanaf dat moment ging het keihard voor Joost. Binnen een dag behaalde de videoclip meer dan 3 miljoen views. Ook brak hij het record voor het meest beluisterde Nederlandse nummer op één dag (1.744.774 streams). Hij behaalde zelfs internationaal de tweede plek in de Spotify "Top Songs Debut" wereldwijd.

Inmiddels is ‘Europapa’ al meer dan dertig miljoen keer (!) beluisterd op Spotify. Het is het meest beluisterde nummer van alle inzendingen tot nu toe. Deze records in zowel het binnen- als buitenland zorgen ervoor dat meer mensen op Joost inzetten bij de bookmakers. En dit zorgt er weer voor dat hij stijgt bij de bookmakers. Inmiddels staat hij op plek 5.

In onderstaande explainervideo legt 3FM-dj Sophie Hijlkema de rol van bookmakers nog verder uit en komt songfestival influencer Adam Mc Callig aan het woord.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.