Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Arctic Monkeys door de eeuw heen: van ongemakkelijke tieners naar rock 'n roll-goden

  1. Nieuwschevron right
  2. Arctic Monkeys door de eeuw heen: van ongemakkelijke tieners naar rock 'n roll-goden

Arctic Monkeys hebben met hun muziek een duidelijke stempel gedrukt op deze eeuw. Sinds 2006 zijn ze eigenlijk niet meer weg te denken uit de alternatieve scene. Ze staan dan ook 15 keer in De 3FM Top 1000 van deze eeuw. Maar de charismatische, sexy, rock 'n roll-vibe die de band nu heeft, hadden ze niet vanaf het begin. Hoe heeft Arctic Monkeys zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Je leest het hier!

Don't believe the hype

In 2002 besloot de 16-jarige Alex Turner samen met zijn beste vriend Matt Helders en klasgenoot Andy Nicholson om een bandje te beginnen. De jonge Alex was onder de indruk van The Strokes en wilde eigenlijk precies zo worden. Niet dat hij ervan droomde om zo in de aandacht te staan, hun nieuwe bandje Arctic Monkeys was lange tijd instrumentaal omdat iedereen te verlegen was om te zingen. Uiteindelijk wordt Alex toch de zanger van de groep, omdat hij goed met woorden is. Goede afweging, mannen!

Alex en Matt naast elkaar op een klassenfoto

Tegen die tijd komt er een tweede gitarist bij de band, Jamie Cook. Dan zijn ze klaar voor hun eerste optreden, wat in een lokale pub in hun eigen stad Sheffield plaatsvindt. Na een paar optredens hebben de vier jongens de smaak te pakken en nemen ze een aantal demo's op. Een cd'tje met deze demo's delen ze uit tijdens hun optredens. De muziek wordt online snel verspreid en opgepikt door radiostations en media. In 2005 brengen ze hun eerste EP uit en staan ze op het talentenpodium van Reading and Leeds Festival. Daar wordt hun aanwezigheid enorm gehypet. Uiteindelijk staat er een ongekend groot publiek rond de kleine tent, wordt 'When The Sun Goes Down' al uit volle borst meegezongen en wordt er volop gecrowdsurft. En dat nog zonder album.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De band was niet alleen maar blij met de buzz rondom hun muziek. De hele tijd horen dat ze de volgende Beatles waren of dat zij de muziekindustrie gingen redden, voert de druk natuurlijk enorm op. Daarom geeft Alex Turner aan het begin van de clip van debuutsingle 'I Bet You Look Good On The Dancefloor' een disclaimer: "Don't believe the hype."

Doorbraak

Als de band in 2006 eindelijk met het geanticipeerde debuutalbum Whatever People Say I Am, That's What I'm Not komt, valt dat niet tegen. Het wordt het snelst verkopende debuutalbum in het Verenigd Koninkrijk ooit. Op de eerst dag worden er meer exemplaren van verkocht dan er van de rest van de top 20 samen was verkocht.

Toch is er natuurlijk ook kritiek, in dit geval op de cover van het album. Daar zie je namelijk een vriend van de band roken, en op de cd zelf is een volle asbak gedrukt. Daar was de Schotse National Health Service niet blij mee, bang dat dit roken cool zou maken. Vanuit de band kwam er een gevatte reactie: "You can see from the image smoking is not doing him the world of good."

Voor- en achterkant van de Whatever People Say I Am, That's What I'm Not-cd.

Tijdens het touren voor het debuutalbum Whatever People Say I Am, That's What I'm Not merkt bassist Andy Nicholson dat het rock-'n-roll leven van reizen en optreden niet aan hem besteed is. Tegen het einde van de tour neemt hij afscheid van de band en wordt hij vervangen door huidig bassist Nick O'Malley.

Ieder album een ander geluid

Arctic Monkeys staan erom bekend dat ze zichzelf met ieder album opnieuw uitvinden. Ieder album klinkt anders, met als toppunt het nieuwste album Tranquility Base Hotel & Casino, dat grotendeels op piano is geschreven en bijna jazz-achtig klinkt. Héél anders dan de sexy rock van voorganger AM. Net als de sound lijkt ook de stijl van frontman Alex Turner met ieder album te veranderen. Zijn kledingstijl en kapsel hebben door deze eeuw heen veel verschillende vormen gekend.

Alex Turner tijdens de Humbug-periode

Arctic monkeys in 2020

Dat de band zich heeft ontwikkeld door de eeuw heen is dus wel duidelijk. Als je het viertal nu op het podium ziet, kan je je niet voorstellen dat het ooit verlegen pubers waren. Maar de uitstraling is natuurlijk niet het belangrijkste: vooral de muziek heeft zich enorm ontwikkeld. Al met al heeft de band er sinds de oprichting in 2002 al een mooie carrière op zitten. Zes studioalbums, 42 awards, zes wereldwijde tours waar festivalweides en stadia gevuld werden verder lijken de mannen nog lang niet klaar. Toch blijft het een verrassing welke kant hun sound nu weer op zal gaan..

Arctic monkeys in de 3fm top 1000 van deze eeuw

Deze ijskoude aapjes staan lekker vaak in De 3FM Top 1000 van deze eeuw, namelijk 15 keer. De hoogste notering is voor debuutsingle 'I Bet You Look Good On The Dancefloor' op nummer 9. Daarna komen nog 'Do I Wanna Know?' (17), '505' (44), 'When The Sun Goes Down' (56), 'R U Mine?' (90), 'Fluorescent Adolescent' (180), 'Why'd You Only Call Me When You're High?' (239), 'Arabella' (346), 'Brianstorm' (400), 'Fake Tales Of San Fransisco' (412), 'Cornerstone' (519), 'Four Out Of Five' (577), 'Crying Lightning' (696), 'Snap Out Of It' (703) en tot slot 'One For The Road' (920).

Luister deze hele week naar De 3FM Top 1000 van deze eeuw. Iedere dag hoor je van 06:00 tot 00:00 de beste muziek van deze eeuw! Bekijk de hele lijst hier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.