Waarom teasen artiesten hun nieuwe muziek zo lang?
- Nieuws
- Waarom teasen artiesten hun nieuwe muziek zo lang?
Vroeger brachten artiesten voor een album wat singles uit om enthousiasme te creëren voor het geluid van de nieuwe plaat. Maar tegenwoordig lijken artiesten óók al enthousiasme te moeten genreren voor de singles. Het gevolg: dat artiesten maandenlang een korte hook teasen op TikTok, en de volger hongerig maken voor de release. Maar waarom doen ze dit?
2022
Het is een trend die al langer speelt: muzikanten die hun nieuwe muziek teasen op TikTok. Vaak voelde dit geforceerd, zeker voor de artiesten. Terug in 2022 spraken artiesten als Charli XCX, Doja Cat en Halsey zich al uit over de gefabriceerde aard van de nummerpromotie. Labels verplichten toen artiesten om er een "viraal" moment te creëren, waarna ze de track mochten uitbrengen.
Was dit contractueel afgesproken, of proberen zij het onderste uit de kan te halen? Twee jaar later is dat nog steeds niet helemaal duidelijk. Tegenwoordig spreken ze zich niet meer zo expliciet uit tegen deze promotiepraktijken, maar zie je eigenlijk hetzelfde terug. Maar in plaats van gefabriceerde viral momenten, gaat het nu om een virale sound hebben. En dan graag dat iedereen in de comments smeekt voor het volledige nummer.
En nu?
Het is duidelijk dat TikTok bijdraagt aan succesvolle hits en carrieres. Van Lil Nas X, tot recentelijk Sabrina Carpenter, en Billie Eilish voor haar meest recente album: deze artiesten gebruiken TikTok om hype te genereren voor hun nieuwe singles.
Vorig jaar brak David Kushner volledig door met zijn hit 'Daylight'. Maar voordat hij hier wereldberoemd mee werd, was hij de hook van het nummer al maanden aan het teasen op TikTok. En met goed succes! Iedereen kon het refrein al voor de release helemaal meezingen, en als de rest van het nummer zo veel kracht met zich meebrengt is al die hype meer dan waargemaakt.
Als je het dan hebt over artiesten, met refreinen die voor de release al uit volle borst worden meegezongen, heb je het ook over 3FM Talent Roxy Dekker. Keer op keer bewijst ze haar oorwurm-talent als ze snippets van haar nieuwe track uitbrengt. Zowel 'Satisfyer' (die op TikTok 'Airfryer' moet heten vanwege censuur-regelingen) als 'Sugar Daddy' kenden haar fans al weken voor de release.
TikTok-veteraan Artemas weet ook precies hoe hij het platform naar zijn hand moet zetten. Met 'If You Think I'm Pretty' wist hij zijn eerst smaakje van succes te proeven. Maar het was de grunge versie van het nummer waar mensen in zijn comments voor smeekten. En daarna wist hij het succes, en de hype, vast te houden met 'I Like The Way You Kiss Me', die nu mega viraal gaat.
Aan de andere kant van deze snippet-munt heb je Benson Boone, die eigenhandig zijn hele album een paar dagen voor de release lekt op TikTok. Tsja, ieder zo zijn tactiek.
Keerzijde
Natuurlijk heeft deze tactiek ook een keerzijde: want hoewel er veel anticipatie wordt opgebouwd, komt er nog een grote speler in beeld. De aandachtsspan van de volger moet heel goed zijn, om naast de snippet uiteindelijk naar het hele nummer te luisteren. Daarnaast kan de volger ook een verkeerde anticipatie hebben, waardoor het nummer na lang wachten misschien wel tegenvalt.
Dit laatste valt gelukkig vaak mee, en artiesten laten je vaak niet meer dan een paar weken op het nummer wachten. Dus geniet alvast van de kleine voorproefjes, en bedenk alvast in welke playlist je gaat zetten. Scheelt toch weer sorteerwerk als de track uiteindelijk wordt uitgebracht.