3voor12 op SXSW16: de muziek achter Better Call Saul, The Walking Dead en Breaking Bad
- Nieuws
- 3voor12 op SXSW16: de muziek achter Better Call Saul, The Walking Dead en Breaking Bad
Heb jij weleens gemerkt dat je pas echt begint te huilen als niet alleen de TV serie die je zit te kijken je raakt, maar ook de muziek die je erin hoort? We troffen op SXSW Garrett McElver van SuperMusicVision.
SuperMusicVision is verantwoordelijk voor een paar fantastische tv-momenten: Patrick Watson op een keerpunt in The Walking Dead, de slotscène van Breaking Bad met dat zoete liefdesliedje Baby Blue en Sia in de finale van Six Feet Under. Hoe kan de muziek een scène met bloeddorstige zombies beïnvloeden? En hoe ontwikkel je karakters met een soundtrack?
Hoe bepaal je hoe zo’n show moet klinken?
"Ik zal het je vertellen zodra ik eruit ben! Een show als Better Call Saul is vrij uniek: er zit níét veel muziek in, geen montage in iedere aflevering of veel muziek om nieuwe bands te introduceren. Dus je zult sneller merken wanneer er muziek klinkt. Als eerste gaan we kijken welke genres we gebruiken, daarna kijken we naar de personages. Ze hebben allemaal hele andere karakters, andere muzikale invloeden en voorkeuren.
Hoofdpersoon Jimmy (later bekend als Saul) was als kind waarschijnlijk een classic rock-fan, dus daar duiken we in. Soms zul je een meer voor de hand liggend nummer horen, zoals wanneer ie met z’n vriend in de kelder meeblèrt op een rockklassieker. Maar bij een montage waar hij in de rechtzaal een winst behaalt, zetten we er bijvoorbeeld Dave Brubeck’s Square Dance onder: een soort lollig en eigenaardig jazznumer dat in veel tv-shows niet zou werken. De show speelt zich af in Albuquerque, dus je hoort ook regionale invloeden en dan zijn er ook nog songs die proberen het verhaal voort te stuwen." - Garrett McElver
SuperMusicVision werkte ook aan The Walking Dead (ieder seizoen tot het laatste), en de muziek daar was heel eigenaardig. Je zag hoe zombies mensen verorberen op de meest gruwelijke manieren en wordt geconfronteerd met extreme horror, maar jullie kozen níét voor harde trashmetal of grindcore, maar juist voor hele intieme indiefolk. In het uitgebreide interview op 3voor12 lees je waarom SuperMusicVision hiervoor gekozen heeft en hoe de bands die op SXSW spelen zomaar in de nieuwe afleveringen van Better Call Saul kunnen belanden.