Zou jij je data delen in ruil voor concertkaartjes?
- Nieuws
- Zou jij je data delen in ruil voor concertkaartjes?
The future is here! Je neemt je telefoon overal mee naartoe en je internetprovider volgt precies waar je gaat. Of ze ook echt iets doen met de data die ze daardoor verzamelen, weten we niet. De meeste providers zijn er niet erg open over wat er met al jouw gegevens gebeurt. De Amerikaanse provider Verizon is dat wel, en je krijgt er nog wat voor terug ook.
Data in ruil voor beloningen
Het telecombedrijf wil de data van klanten kunnen lezen. Ze checken wat ze doen op het internet, wat ze versturen, welke apps ze gebruiken en zelfs waar ze naartoe gaan. Natuurlijk is Verizon zo aardig geweest om er wel wat voor terug te geven: de klant krijgt voor iedere 300 euro die hij besteedt een credit. En die credit staat weer voor een beloning. Die beloningen bestaan onder andere uit concertkaartjes, muziek, Uber-ritjes, koffie, sportspullen en zelfs Apple-gadgets.
Niet zomaar concertkaartjes
Natuurlijk wil het bedrijf zich ook onderscheiden en zijn mensen tegenwoordig niet snel tevreden. Daarom bieden ze onder andere exclusieve side stage concertkaartjes bij Lady Gaga's Joanne Tour. Super cool natuurlijk, maar dan moet je dus wel effe al je data delen. Mocht je als klant toch even geen behoefte hebben om te delen wat voor filmpjes jij in de avonduren kijkt, dan kun je het 'aftappen' ook eventjes uitzetten. Je doet dan nog steeds mee, maar krijgt een soort vrij momentje.
Zou jij het oké vinden?
Het is natuurlijk superfijn dat Verizon open is over wat ze doen en dat je er iets voor terugkrijgt. Je deelt in ieder geval niet voor niets al je data. Aan de andere kant is het ook wel een klein beetje scary, de stap om alles te bekijken wordt voor andere providers en bedrijven ook wel wat kleiner. Het is en blijft natuurlijk persoonlijke informatie, en gezien bijna iedereen ALLES met zijn telefoon doet is dat best een enge gedachte... Zou jij je data delen in ruil voor concertkaartjes en andere spullen?