3FM nieuws

Plagiaat: is het nog mogelijk om volledig nieuwe muziek te maken?

foto: Getty
  1. Nieuwschevron right
  2. Plagiaat: is het nog mogelijk om volledig nieuwe muziek te maken?

Wie het muzieknieuws een beetje in de gaten houdt, ziet met regelmaat nieuwskoppen over plagiaatrechtszaken voorbijkomen. De een na de andere artiest heeft een rechtszaak aan de broek hangen na het uitbrengen van nieuwe muziek met de claim: deze muziek is gestolen! Maar, na de hoeveelheid nieuwe muziek die dagelijks in ieder genre wereldwijd wordt uitgebracht, begin je je af te vragen: is het nog wel mogelijk om volledig nieuwe muziek uit te brengen?

Ed Sheeran

Ed Sheeran sprak zich hier, na de zoveelste rechtszaak omgaande dit onderwerp, over uit op social media en noemt het fenomeen schadelijk voor muziekwereld. Volgens hem worden er te makkelijk plagiaatzaken aangespannen tegen artiesten: "There's only so many notes and very few chords used in pop music. Coincidence is bound to happen if 60,000 songs are being released every day on Spotify."

Check zijn hele statement hier:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Olivia Rodrigo

Olivia Rodrigo sluit zich volledig aan bij Sheeran zijn kijk hierop. De zangeres, die haar doorbraak vond via TikTok met de monster ballad 'Driver's License', is zo'n artiest die een volle lading kritiek over zich heen kreeg na het uitbrengen van debuutplaat Sour. Met de voornaamste vergelijking die wordt getrokken tussen 'good 4 u' en Paramore's grootste hit 'Misery Business'. Daarnaast klaagt ook Courtney Love de artiest aan voor plagiaat.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Nothing in music is ever new"

Inmiddels heeft de TikTok-ster toegegeven en Paramore meegenomen in de credits van het nummer, maar concludeert daarbij ook in een interview met Teen Vogue: "Nothing in music is ever new". En er zijn een hoop klassieke componisten uit de vorige eeuw die het met haar eens zouden zijn. Sterker nog, vroeger was het zelfs een compliment als je een deel van andermans overnam en er een eigen draai aan geeft. Met de moderne tijd, kwam daar blijkbaar ook een strenge nieuwe regelgeving als het gaat om copyright.

Toeval? Inspiratie?

Het is natuurlijk logisch dat je muziek niet mag stelen en onder je eigen naam mag uitbrengen, zonder credits te geven aan het origineel. Maar wat nou als je onbewust geïnspireerd bent geraakt? Ook de beste singer-songwriters hebben zo hun invloeden, favoriete artiesten en genres waar ze vaak naar luisteren. Ontkom je er ooit aan dat dit impact heeft op je eigen creaties? En daarnaast zijn er zóveel melodieën te vinden in alle wereldwijde uitgebrachte muziek, kan je nog wel iets volledig nieuws bedenken?

Quote

“All music is inspired by each other. Obviously, I write all of my lyrics from my heart and my life first.”

Olivia Rodrigo

Plagiaatzaken zijn dus zeker geen nieuw fenomeen in de muziek, maar leiden soms wel tot interessante aantijgingen

Blanks vs. Hans Teeuwen

Ook de Nederlandse Blanks ontkomt er niet aan. Onlangs stond hij in de 3FM Live Box met zijn nieuwste single 'Lost In The Moment'. Waarbij Rob en Wijnand de vraag stelden aan Blanks: "We durven het bijna niet te vragen, maar heeft hij wel eens geluisterd naar 'Lul In De Lockdown'?"

Bij Blanks gaat er niet direct een belletje rinkelen over de melodie van Hans Teeuwen, maar als Sander het laat horen kan hij er wel om lachen. Maar of hij dus echt geïnspireerd is door de cabaretier? "Niet bewust, maar ik snap dat mensen denken dat het erop lijkt."

Video niet beschikbaar

Maurice Huismans vs. Akon

Nederlandse dj en producer Maurice Huismans weet er alles van. In 2001 produceerde hij het nummer' Remember' voor de act Summerlove. 7 jaar later, brengt Amerikaanse rapper Akon nieuw nummer 'Right Now' uit, die verdacht veel op de hit van Maurice lijkt. De Nederlandse dj klaagt hem aan, wint de rechtszaak en ontving naast de auteursrechten ook een flinke duit met geld. Hoor jij de vergelijkenissen?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Harry Slinger vs. Rihanna

Ook Harry Slinger, van Drukwerk, die in 1981 de hit 'Je Loog Tegen Mij' had, werd massaal gewezen op de megahit van Rihanna 'Love On The Brain', die in 2016 uitkwam. Het nummer van de zangeres heeft namelijk de exact zelfde melodie. Tot een rechtszaak is het echter nooit meer gekomen, wel is de zanger naar eigen zeggen "apetrots" dat Rihanna een sample van hun hit heeft gebruikt:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Salvatore Acquaviva vs. Madonna

Ook wereldster Madonna ontkomt niet aan de nodige plagiaat beschuldigingen, zo werd haar hit 'Frozen' in een kwaad daglicht gezet, toen Belgische singer-songwriter Salvatore Acquaviva een zaak tegen haar aanspande omdat het gestolen zou zijn van 'Ma Vie Fout L'camp'. In 2005 kreeg Acquaviva gelijk, én werd de verkoop en het afspelen van 'Frozen' op Belgisch grondgebied verboden. Daarmee eindigde het echter niet, Madonna vocht de zaak aan en won deze vervolgens in 2014. Waarna 'Frozen' weer welkom was in België. Wat denk jij als je de twee nummers hoort, plagiaat of niet?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Met bizarre aantijgingen aan wereldsterren die relatief onbekende singer-songwriters uit ons kleine landje zouden hebben bestolen van hun artistieke creaties blijft de vraag relevant: waar ligt de grens tussen inspiratie, toeval en keihard plagiaat?

Ster advertentie
Ster advertentie