3FM nieuws

Glitter, bevrijding en zelfvertrouwen: hoe "girlypop" het internet overneemt

foto: NPO 3FM
  1. Nieuwschevron right
  2. Glitter, bevrijding en zelfvertrouwen: hoe "girlypop" het internet overneemt

De hitlijsten in de jaren negentig en jaren nul stonden vol met girlbands als Spice Girls, Sugababes en Pussycat Dolls, of popprinsesjes zoals Britney Spears, Christina Aguilera en Beyoncé. Het genre kreeg toen een negatief beeld op zich gedrukt, dat het enkel voor jonge meisjes was en dus niet serieus genomen kon worden. Nu, zo’n twintig jaar later, neemt de nieuwe generatie “girlypop” het heft in eigen hand. Met trots dragen zij het vaandel van het popgenre, en willen bewijzen dat de muziek toch echt serieus genomen mag worden.

Wat is "girlypop"?

Het lijkt wel het jaar van de popprinsessen: Coachella stond beide weekenden vol met geweldige optredens en ieders TikTok-tijdlijn stond vol met deze girlypop. En hoewel deze titel misschien oneerbiedig klinkt, zijn de artiesten juist onder deze genrenaam pop weer aan het reclaimen.

Niet iedereen zal de term meteen herkennen, maar girlypop is de moderne benaming voor het popgenre op socialmediaplatforms als TikTok. Op muzikaal vlak klinkt het vergelijkbaar met de meisjesachtige pop die je gewend bent van vroeger. Ook visueel, denk aan outfits en choreografie, neemt het veel inspiratie van hun jaren 90/jaren 00 voorgangers.

Het grote verschil: zowel de insteek van de artiesten als die van de fans. In plaats van de muziek weg te zetten als enkel vrolijk en luchtig, met fans bestaande uit voornamelijk jonge meisjes, staan de zangeressen nu in hun kracht.

Grote speelsters

De trend komt natuurlijk niet uit het niets. Er lopen al jaren popprinsessen rond die het genre gestaag veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar Taylor Swift, die met haar nieuwe dubbelalbum The Tortured Poets Department heel het internet heeft ingepakt met haar introspectieve kijk op een voorgaande relatie. Andere introspectieve girlypop is die van Billie Eilish, die volgende maand haar derde album Hit Me Hard and Soft uitbrengt. En hoewel hier geen singles van uitkomen, gaan online al een hoop fragmenten viraal.

Maar ook de meer dansbare kant van girlypop is overal te vinden. Zo komt Dua Lipa volgende week met haar nieuwe album, en haar singles worden dagelijks op 3FM gedraaid. Ook Charli XCX komt met een album, dat over het girlypop genre in zijn geheel gaat, en hoe dat de afgelopen jaren is veranderd. Hoewel de daadwerkelijke muziek los lijkt te staan van elkaar, zijn ze alle vier grote speelsters binnen het genre. Ze laten zo de onderlinge verschillen zien en de grote variatie muziek die onder girlypop kan vallen.

Coachella

“Als er een show is geweest [op Coachella] die een verpletterende indruk heeft achtergelaten, is dat wel die van Chappell Roan. Alle superlatieven die ik nu op je strooi zijn gemeend.” Zegt 3FM-dj Vera Siemons. Met haar Kate Bush/Cyndi Lauper/Katy Perry-energie, maar dan in een ultraqueer jasje, heeft deze zangeres het gehele internet ingepakt. Haar nummers zijn goofy en introspectief tegelijk, en bovenal zo dansbaar als maar kan. Met haar debuutalbum The Rise and Fall of a Midwest Princess wist ze met deze unieke blend een specifieke groep fans op te bouwen. En deze wordt alleen maar groter met de release van haar nieuwe track ‘Good Luck, Babe’. “Een heerlijke revanche op een ex-geliefde,” en wat deze revanche volgens Vera nog zoeter maakt? “Chappell zelf weet zeker dat die ex naar de Coachella live-stream aan het kijken was.” Bitter smaakte nog nooit zo mierzoet.

Ook te zien op Coachella was Sabrina Carpenter, die het afgelopen jaar een gigantische doorbraak heeft gehad met haar muziek. Net als Renee is zij zeker over haar seksualiteit, en zingt over haar relaties met mannen. Haar nieuwste nummer ‘Espresso’ wordt niet alleen veel op 3FM gedraaid, maar wordt op TikTok enorm veel gebruikt onder video’s. De catchy melodie gepaard met haar genadeloze zelfvertrouwen heeft veel fans gegrepen.

Een andere queer girlypop die online viral ging door haar Coachella-show was Reneé Rapp. Naast haar enorm aanstekelijke chaotische persoonlijkheid, zet ze in haar muziek ook haar liefde voor vrouwen centraal. Zelf heeft ze hier jarenlang moeite mee gehad, en nu dat ze zich helemaal comfortabel voelt in haar geaardheid wil ze dat met iedereen delen. Op Coachella deed ze dan niet alleen haar hits, maar bracht ze ook Kesha het podium op, om een feministische versie van 'Tik Tok' te zingen. Want ook dat is een essentieel onderdeel van haar persoonlijkheid en muziek.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nederlandse girlypop

Ook in Nederland is het genre overgewaaid. Artiesten als Maan (die deze week ook nog eens de 3FM Megahit pakt met ‘Paranoia’) en 3FM Talent Roxy Dekker zijn hier perfecte voorbeelden van.

Maan heeft zichzelf de afgelopen jaren herontwikkeld tot een heuse moderne pop-prinses. Mede door het gebruik van een experimentele productie en het bespreken van haar ervaringen als popster, zowel positief als negatief, heeft zij een eigen niche binnen pop gecreëerd. De muziek luistert nog steeds heerlijk weg, maar heeft veel te zeggen. Zo gaat ‘Stiekem’ over het stalkerige gedrag van paparazzi en media naar haar relatie met Goldband-zanger Karel. En ‘Paranoia’ lijkt hier een vervolg op te zijn, maar dan duisterder in productie.

Hier tegenover staat 3FM Talent Roxy Dekker, die met haar liedjes gigantische zalen laat meeschreeuwen en dansen. Haar muziek doet niet vermoeden dat er in de tekst een lekker feministisch bericht verstopt zit. Zo gaat ‘Satisfyer’ voornamelijk over haar vrije kijk op seksualiteit, en laat ze met ‘Sugardaddy’ zien dat zij geen man nodig heeft om voor haar te zorgen. Benieuwd wat haar volgende hit zal worden!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Alleen maar vrouwen??!?

Het mooiste aan girlypop is dat het zich niet vastklampt aan het vrouwelijk geslacht. Zo worden artiesten als Troye Sivan, Harry Styles, Lil Nas X en Sam Smith ook onder het genre geschaard.

Dit komt voornamelijk door hun omarming van stereotypisch vrouwelijke elementen. Denk hierbij aan de outfits, de manier van dansen, productiestijlen, de minder “diepgaande” teksten (waarvan je nu weet dat het reuze meevalt als je even goed luistert), en glitter- vooral heel veel glitter.

In het kort: het genre is voor iedereen, en heeft niet een specifieke muzikale sound. Wat het wel heeft is een attitude: eentje waarbij iedereen radicaal wordt geaccepteerd voor wie ze zijn, waar iedereen welkom is, en waar vooral veel wordt gefeest, zonder te negeren dat het soms ook minder goed kan gaan.

Ster advertentie
Ster advertentie