3FM nieuws

Supersterren lanceren streamingdienst Tidal: en nu?

  1. Nieuwschevron right
  2. Supersterren lanceren streamingdienst Tidal: en nu?

Eind januari dit jaar nam superster en ondernemer Jay-Z een (toen nog) vrij onbekende, Zweedse streamingdienst over. Voor ongeveer 51 miljoen dollar werd hij eigenaar van het bedrijf. De afgelopen maanden bouwde hij, samen met zijn team, aan iets dat revolutionair moet worden. Gisteravond was de herlancering daar en maakte de wereld kennis met Tidal.

door @domien

Jay pakte groot uit. Zestien van ‘s wereld grootste artiesten stonden samen, nog net niet hand-in-hand, op één podium: van Alicia Keys tot deadmau5, van Chris Martin tot Madonna. Nadat die eerste keurig had voorgelezen wat Tidal (in ieder geval voor de artiesten) ging betekenen, zette iedereen een handtekening onder een document dat hen samen eigenaar maakt van de streamingdienst. En daar lijkt het hen allemaal om te draaien: baas blijven over eigen materiaal. Volgens magazine Billboard hebben deze zestien artiesten ieder drie procent van het bedrijf in handen.

Wat de dienst voor jou doet, is het aanbieden van muziek in 'kwaliteit zoals het bedoeld is'. Waar je voor een tientje per maand op Spotify luistert naar MP3’tjes met een kwaliteit van 320 kbps, biedt Tidal Hifi je voor tien euro extra zogenaamde FLAC-bestanden aan. CD-kwaliteit, zeg maar. Het verschil is klein, maar voor iedereen met een goed gehoor en luxe geluidsinstallatie absoluut hoorbaar. Daarnaast krijg je exclusieve content (denk aan livesessies en videoclips) en playlists die samengesteld door mensen die er verstand van hebben (zegt Tidal zelf, uiteraard). Mocht die luxe kwaliteit je niet interesseren, kun je ook kiezen voor een goedkoper abonnement. Je krijgt net zo veel muziek, maar dan in ‘standaard geluidskwaliteit’, voor 13 euro per maand.

Iets voor jou?

Wat Tidal gisteravond liet zien, was indrukwekkend. Zo veel sterren bijelkaar, dat zie je zelden. Maar betekent dat ook automatisch dat jij, als muziekliefhebber, moet overstappen? Misschien, misschien niet. Los van de geluidskwaliteit, heeft Spotify nog altijd aantrekkelijkere abonnementsvormen. Sterker nog, Spotify biedt haar dienst ‘gratis’ aan, in ruil tegen wat advertenties en met een paar beperkingen. Hoe lang nog is de vraag, want het gratis model ligt onder vuur. Vorige week berichtte The Financial Times dat platenmaatschappij Universal, een kleine aandeelhouder van Spotify, van dat weggeven van muziek af wil.

Daarnaast is er die onrust onder muzikanten. Vorig jaar al besloot Taylor Swift haar muziek weg te halen bij Spotify. ‘Moderne piraterij’, noemde ze de dienst. Waar zij hard aan gewerkt heeft, wil ze ook graag aan verdienen. Dat lukte met haar liedjes via Spotify niet voldoende, maar via Tidal is haar muziek wél te beluisteren! Een krachtig signaal, met (nog maar) weinig volgelingen. Tot nu, wellicht. Het statement dat de zestien artiesten gisteravond met Tidal maakten, was minstens zo sterk: “wij willen de macht over onze muziek terug”. De vraag is wat dat precies inhoudt. Zijn Jay-Z, Alicia Keys, Rihanna en hun dertien vrienden de volgende die hun catalogussen weghalen bij Spotify, om vervolgens exclusief aan te bieden via Tidal?

De strijd begint nu

Veel vragen met nog weinig antwoorden. De lancering van Tidal was een stukje powerplay van de bovenste plank. Zet zo veel sterren op het podium en je weet dat de wereld over je praat. Maar eigenlijk wordt het vanaf nu pas echt spannend. Wanneer deze artiesten inderdaad besluiten hun muziek weg te halen bij Spotify en aan te bieden via Tidal, heb je simpelweg nog maar één keuze om hun muziek te streamen. Of dat ook echt gaat gebeuren, is allesbehalve zeker: de grootste platenmaatschappijen ter wereld hebben allemaal een behoorlijke vinger in de pap van Spotify. Uiteindelijk liggen veel van de rechten van de muzikant nog altijd daar, op kantoor bij de labels. Voorlopig zit je er dus met je Spotify-account nog prima bij, als je mee wilt zingen met ‘Starships’, ‘Paradise’ en ‘Empire State of Mind’.

Nieuwsgierig geworden? Tidal biedt voor zowel de ‘standaard’ als ‘Hifi’ abonnementen een proefperiode van 30 dagen aan. Pas daar mee op, want zeg je voor het einde van die periode niet op, loopt je abonnement gewoon door, maar dan betaald.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie