3voor12: Hoe de concertmarkt in bed belandde bij de gehate online tickethandelaars
- Nieuws
- 3voor12: Hoe de concertmarkt in bed belandde bij de gehate online tickethandelaars
Schande! Woekerprijzen! Zwarthandel!
De opwinding van concertgangers, politici en promotors over parasiterende handelaren op internet is niet van gisteren. Sterker nog: al vijf jaar geleden werd er in de Tweede Kamer een wet over aangenomen. Maar terwijl die wet nog altijd in de la ligt bij de Eerste Kamer, kiest de markt eieren voor zijn geld.
De belangrijkste promotors van concerten en festivals zijn inmiddels in zee gegaan met secondary ticketing bedrijven. Wat is er gebeurd? In een gezamenlijke uitzending van Argos en 3voor12 besteedt de VPRO aandacht aan de kentering in de online tickethandel.
Op zijn minst verdacht
Als een popconcert uitverkocht is, kun je proberen een kaartje te kopen via secondary ticketing. Dat zijn sites waar mensen hun kaartje te koop aanbieden, vaak tegen een hoger bedrag dan de concertpromotor oorspronkelijk vroeg. Handig natuurlijk, als je koste wat kost naar binnen wilt. Maar hoe goed is dat geregeld? Het consumentenprogramma Kassa van de VARA pakte vier weken geleden nog uit met Muse-fans Tijn en Loes, die naast tickets voor ZiggoDome grepen en zich verbaasden over de hoge prijs van tickets op handelsites. Op de officiële site van Ticketmaster zijn de kaarten binnen enkele minuten uitverkocht. Op handelsite Seatwave zijn meteen al 883 kaartjes te vinden, voor een flink hogere prijs. Dat ziet er op zijn minst verdacht uit.
3voor12 en Argos leggen je uit hoe dat precies komt. Waarom geloven grote marktpartijen ineens niet meer in de ticketwet? En wat is de rol van de machtige Amerikaanse moederbedrijven van de Nederlandse festivalorganisatoren? Luister hier de hele uitzending (25 minuten) terug, en lees op 3voor12 ook verschillende interviews met betrokkenen.
Song Song Song
Niet vergeten hoor, je hebt nog maar twee dagen om op jouw Song van het Jaar te stemmen! Tegen inspiratie hier nog een stuk over Fatima Yamaha's 'What's A Girl To Do', een culthitje van tien jaar terug dat dit jaar zo'n wonderbaarlijke wederopstanding beleefde dat het mee mag doen als song van het jaar 2015.