Taylor, wat moeten we nou van je vinden?
- Nieuws
- Taylor, wat moeten we nou van je vinden?
Taylor Swift. Ze is een begrip, een ster en een merk. Ze is ontzettend vaak van imago gewisseld, maar lijkt af en toe wel wat van haar 'oude persoonlijkheden' te missen. Ze begon met een gitaar in de hand, werd artiest van het jaar, wist dat je trouble was toen je binnen kwam, shakete het off en is nu aan het nagenieten van haar nieuwste single 'Look What You Made Me Do'. En bij al die gebeurtenissen hoort dus ook steeds een imago-switch. Taylor, je bent een ster. Maar wie bén je nou?
Je moet blijven vernieuwen om actueel te blijven, dat snappen we. Maar Taylor vliegt van hot naar her en mixt hier en daar ook nog eens wat persoonlijke eigenschappen door haar alter ego's heen. Erg verwarrend. In een poging haar bij te benen zetten we nog even alles op een rijtje!
America's sweetheart
Taylors allereerste single 'Tim McGraw' is meteen een groot succes en haar debuutalbum Taylor Swift (2006) zet haar imago als country-prinses stevig neer. Ze wordt al snel het jonge, nieuwe boegbeeld van populaire Amerikaanse country. Gewapend met lange jurk, dikke cowboylaarzen, een grote akoestische gitaar en een hoofd vol krullen bestormt ze de hitlijsten met gemak. Dat zag er ongeveer zó uit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pas na de albums Fearless en Speak Now en het winnen van Artist Of The Year bij de American Music Awards gaat de grote imagotrein rollen. Fasten your seatbelts!
Doei country, hallo Red
Het jaar 2012 begint goed voor Taylor wanneer ze verschijnt op de cover van Vogue. De eerste single van haar vierde album Red ('We Are Never Ever Getting Back Together') levert haar een notering in het Guiness Book Of World Records op. Het is de snelst verkopende track van dat jaar. Deze single, samen met 'I Knew You Were Trouble', markeren het definitieve afscheid van haar country-kant. Ze heeft de stijltang gevonden en gaat voor een poppy vibe!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het nieuwe imago wordt geleverd met een dik brilmontuur en een iets volwassenere stijl. Ook het circuspakje uit de Red tour rockt ze alsof het niets is. Taylor, de mode-kameleon!
New York, here I come!
Na de gigantische tour van Red verhuist ze naar New York om verder te werken aan haar volgende project. Met 'Shake It Off' neemt ze definitief afscheid van haar Red-periode en springt ze definitief over naar 'the dark side': 1989 wordt beschreven als haar eerste echte popalbum. Ze ruilt haar circuspak in voor killer dresses en strak gesneden outfitjes. Taylor is volwassen en ze wil dat je dat weet!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Don't cross her though
Haar America's sweetheart-imago had ze al achter zich gelaten, wat ze nog eens bevestigt met de single 'Bad Blood'. Ze verzamelt een sterrencast waar je 'u' tegen zegt en brengt de videoclip voor het nummer uit. De clip zou gericht zijn aan Katy Perry waar ze al een tijdje ruzie mee heeft. She's not playing nice anymore.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ruzies met haters weerhouden haar er niet van om voor de tweede keer een Grammy te scoren voor het beste album. Een prestatie alleen weggelegd voor de grootste van de grootsten, Taylor is namelijk de allereerste artiest met twee Grammy's voor deze categorie. In haar speech sust ze haar haters en inspireert ze jonge chicks om hun succes te omarmen en zichzelf te blijven.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Na al deze successen wordt het tijd voor een pauze. Ze is een van de grootste popsterren van haar tijd: ze schudt albums uit haar mouw alsof het niets is, wint bijna elke maand wel een prestigieuze prijs én geeft duidelijke signalen dat je haar niet in de weg moet zitten. Ze is lief, succesvol, mooi en meedogenloos. Al blijft ze toch nog een klein beetje America's sweetheart, door zoet klinkende singles als 'Style' en 'Blank Space'. Maar niet voor lang...
Tijd voor iets nieuws
In de zomer van 2017 veegt ze uit het niets al haar social media schoon en haalt ze haar website leeg. De eerste tekenen van alweer een nieuw imago. De dagen erna begint ze te teasen als een malle. En dan gebeurt het... Ze dropt 'Look What You Made Me Do' waarmee ze in één klap alle oude Taylors een doodsvonnis oplegt. "I'm sorry, but the old Taylor can't come to the phone right now. Why? Oh, 'cause she's dead."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Die klap luidt haar meest recente imago in. Op het einde van de clip zien we al haar oude Taylor's op een rijtje staan, waar ze de spot met hen drijft. Maar wat verzekert ons ervan dat deze 'nieuwe Taylor' een blijvertje is? Ze smasht alle records en blijft daar zelf erg rustig onder: tussen de muziekreleases door hoor of zie je eigenlijk niets van haar. Je moet 't maar gewoon doen met wat je wél krijgt van Miss Swift!
Gemixte signalen
Toch blijft ze bloemetjes sturen alsof ze nog steeds Amerika's lieveling is. Zo ontvangt rapper Cardi B in september nog een boeketje wanneer ze Taylor van de #1 plek stoot met 'Bodak Yellow'. Ook stuurt ze bloemetjes naar dansers van de 'Look What You Made Me Do'-clip, de politie van Los Angeles and then some. Maar het blijft niet bij bloemetjes! Kesha kreeg bijvoorbeeld in 2016 een flinke donatie van Taylor: 250.000 dollar voor haar rechtzaakkosten in de zaak tegen Dr. Luke.
Vandaar onze vraag, Taylor. Je gaat van lief countrymeisje naar badass popkoningin, die toch stiekem nog wel eens teruggrijpt naar haar zachte kant. Toch heeft ze diezelfde kant net nog helemaal doodverklaard... Taylor, wat moeten we nou van je vinden?