Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Girlboss Aranka over ondernemen, ambitie en het vinden van je superpower

  1. Nieuwschevron right
  2. Girlboss Aranka over ondernemen, ambitie en het vinden van je superpower

Netflix verfilmde het boek #GIRLBOSS van Sophia Amoruso. Die serie lig jij binnenkort lekker op de bank te kijken, maar wat je misschien nog niet weet is dat het boek een complete girlboss-movement heeft gestart. Ondernemer Aranka van der Voorden is daar niet alleen onderdeel van, maar is ook bezig om een Nederlandse tak op te zetten. We spraken haar over ambitie, leren weten wat je wilt en de struggles van een bedrijf opbouwen.

Wie is Aranka?

Zij is de chick bovenaan dit artikel! Aranka is ondernemer en zei op haar 26e haar vaste baan op. Ze wilde het zelf doen. De afgelopen drie jaar heeft ze maar liefst drie bedrijven opgezet. De online community Fitgirlcode, sportkledingmerk Jogha en businessblog-in-ontwikkeling Arankaworld.com. Dit doet ze allemaal vanuit haar kantoor in Rotterdam, met zeven mensen in loondienst en vijf stagiaires. Het is duidelijk: she gets shit done.

Het verhaal van Sophia Amoruso lijkt op dat van Aranka, dus reisde 3FM af naar het Instagram-proof kantoor van Jogha en Fitgirlcode in Rotterdam. Wat kan Aranka jou leren over het vinden van jouw perfecte baan/bedrijf/carrière?

Aranka, jij sprong in het diepe en nam ontslag. Hoelang duurde het voor je dat durfde?
"Ik heb er wel een jaar over nagedacht. Ik zag een gat in de markt voor sportkleding met prints, dus maakte ik een businessplan rondom één voorbeeld-broek en verzamelde mensen om me heen die meer van productie en investeren wisten dan ik. Ik spaarde daarnaast flink en had een buffer voor drie maanden, dus toen ben ik gewoon gestopt. Ik ben met mijn baas gaan praten en zei heel eerlijk dat ik daar niet meer wilde werken. Direct daarna begon ik met Jogha."

In die periode is Fitgirlcode per ongeluk ontstaan, toch?
"Ja, ik wilde vast social buzz creëren voor Jogha. Ik moest iets van vierduizend broeken gaan verkopen en had geen marketingbudget, dus moest ik mijn doelgroep organisch bereiken via social media. Tussen het eerste ontwerp en de eerste dozen vol Jogha-kleding zat negen maanden, dus toen begon ik met Fitgirlcode. Het doel was om alleen wat volgers te krijgen, maar het werd een hele community met enthousiaste meiden. We pakten het momentum en zaten middenin de fitgirl-trend. Het ging aan m'n hart om na een paar maanden die community te killen, dus is Fitgirlcode een op zichzelf staand bedrijf geworden."

Waar moet je je op instellen als je een bedrijf opstart? Chaos en papierwerk?
"Haha nee, in het begin is het echt supertof! Dan kan je van alles proeven, dingen bedenken en een beetje rondkijken. Maar het eerste moment waarop je beseft dat je niet meer terug kunt, is het allerengst. Dan moet je echt je zaken op orde krijgen, want je zit er compleet in. Je hebt afspraken, een lening, mensen die voor je werken, investeerders... This shit is serious! Die realisatiemomenten zijn eng, maar geven je ook een enorme high."

Wat is het moeilijkst aan ondernemen?
"Focus! Alles is leuk, iedereen is enthousiast. Het is lastig, joh! Ik blijf elke keer iets nieuws starten, het is dan toch wel weer leuk... Daarom ga ik nu ook andere vrouwen verder helpen. Ik moet ergens mijn energie in kwijt, anders blijf ik maar bedrijven opzetten!"

En wat is je grootste succes tot nu toe?
"Dat ik een team heb waarbij ik straks drie weken naar Bali kan gaan en dat ik niet bang hoef te zijn dat er iets omvalt. Ik noem mezelf altijd de veroorzaker, ik bedenk dingen en zorg dat ze in gang worden gezet. Ik ben veel te ADHD om dat ook allemaal zelf uit te voeren. Zonder mijn team ben ik nergens!"

Het kantoor van Fitgirlcode en Jogha

In hoeverre is jouw zakelijk leven geïnspireerd op dat van Sophia?
"Ik was al begonnen met het opzetten van Jogha toen #GIRLBOSS uitkwam. Ik las het en schrok bijna van de overeenkomsten tussen onze verhalen, met name hoe we begonnen via internet en social media. Het is fijn om een verhaal te lezen dat lijkt op dat van jezelf, omdat veel mensen toentertijd vonden dat ik gek was. Ik moest eigenlijk volgens iedereen een huis kopen en kids krijgen, haha. Maar waar een wil is, is zeker een weg! Ik herkende mezelf in Sophia als iemand die gekke sprongen maakt en hoopt dat ze op haar pootjes landt. Ik vind het echt impressive hoe zij alles aangepakt heeft."

Denk je dat de Netflix-serie Girlboss impact gaat hebben in Nederland? Ga je kijken?
"Ja, sowieso! Vergelijk het maar met Sex And The City, vrouwen die op zoek waren naar liefde hadden een klik met die serie. Misschien kan Girlboss het vlammetje aanwakkeren van vrouwen die op zoek zijn naar succes en echt het beste uit zichzelf willen halen. Het boek doet dat al, misschien kan de serie dat op een andere manier ook bereiken. Ik hoop het, want als ik naar een ondernemersbijeenkomst ga, staat de kamer vol met mannen. Het is leuk omdat je als enige vrouw altijd opvalt, maar vrouwen hebben nu ook echt elkaar nodig."

Is er al een Girlboss-community in Nederland of is het echt iets Amerikaans?
"We lopen wel achter in vergelijking met Los Angeles, maar het is er wel. Het is alleen nog verdeeld, er is nog geen Nederlandse Sophia Amoruso opgestaan. Althans... Da's een beetje mijn derde bedrijf, haha! Met Arankaworld wil ik beginnende vrouwen helpen met ondernemen. Je moet als beginner altijd mensen opzoeken die drie, vijf, of tien jaar verder zijn dan jij. Daar kun je goede tips en tricks vandaan halen. Zo iemand hoop ik nu te zijn voor een aantal meiden."

Je was ook op de Girlboss Rally in Los Angeles, een conferentie waar vijfhonderd girlbosses bijeenkwamen voor inspiratie. Hoe was dat?
"Echt fantastisch. In Nederland zijn dit soort events altijd leuk geregeld, maar dit kun je je echt niet eens voorstellen. Alles was tot in de puntjes geregeld, helemaal echt perfect. Ik had me van tevoren ingeschreven voor een van de zalen met sprekers, en heb daar de hele dag verschillende speeches bijgewoond. Er was ook een cocktailevent, waar Sophia gewoon in het wild rondliep! Ze herkende me van Instagram, dus ik liep daar vooral ontzettend starstruck rond. De meest interessante lessen van de Girlboss Rally check je in de video die ik daar gemaakt heb!"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is jouw tip voor de studente die nog géén idee heeft wat ze moet gaan doen na haar studie?
"Werk aan jezelf. Probeer uit te zoeken hoe je in elkaar zit en waarom je zo in elkaar zit. Waarom ben jij altijd degene die gekozen wordt voor presentaties? Waarom ben je van slag bij een slecht tentamencijfer? Dat zijn dingen die jouw persoonlijkheid beschrijven. Schrijf al je flaws op en kom erachter waar ze vandaan komen. Ik hoop ook dat ze dat op scholen meer gaan doen, met boeken kom je maar tot een bepaald punt. Je moet ook ontdekken wat voor persoon jij bent en hoe je dat het beste kunt gebruiken."

Dus jezelf ontdekken is belangrijker dan een opleiding?
"Nee, rond je studie zeker af, ook als je het stom vindt. Maar onthoud dat je daar niet aan vast zit, je hoeft niet het gebaande pad te volgen. Het gaat erom dat je doet waar je goed in bent en weet waar je krachten liggen. Iedereen heeft een superpower waarmee ze zich onderscheiden van de rest. Use it!"

Je deelt best veel informatie over je bedrijven en successen. Ben je niet bang dat mensen je gaan kopiëren?
"Nee. Mijn advies is zelfs 'doe het'. Kopieer me maar. Het is onwijs zwaar en als het je lukt, ben ik alleen maar trots op je! Ik zie anderen niet als concurrentie, maar als collega's die hard aan het werk zijn. De mensen die het na je doen, zullen nooit onderscheidend meer zijn. Dat merken ze snel genoeg en dan passen ze zich daarop aan."

Nog een laatste advies voor girlbosses-in-spé?
"Vertel iedereen erover. Neem jezelf en jouw bedrijf superserieus. En maak iets tastbaars. Of het een logo, Instagram-account of bedrijsnaam is maakt niet uit. Maak het! De helft zal je voor gek verklaren, maar die critics heb je nodig. Ze geven soms best slimme tips, namelijk. En die andere helft zijn je cheerleaders, die heb je nodig als je even niet zo lekker gaat. Maar er zijn altijd mensen die je kunnen helpen, durf daarnaar te vragen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.