Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

3voor12: Hoe internet de hiphop-underground op zijn kop zette

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12: Hoe internet de hiphop-underground op zijn kop zette

Bij ‘underground’ denk je al gauw aan de vele noisebands en punkholen die ons land rijk is. Maar laten we vooral de bruisende hiphop-scene niet vergeten. Duizenden kids rappen dagelijks op hun zolderkamertjes over beats van vrienden, en iedere week weer verschijnen er tientallen video’s van veelbelovend talent. Hoe ziet de hiphop-underground eruit in Nederland? Wat is er de afgelopen twintig jaar veranderd? De visie van gatekeepers Kees de Koning (Top Notch) en Rotjoch (101 Barz). “Het is meer dan ooit een keuze om underground te zijn."

Open mics op de Wallen
Rotterdam? Daar kwam ik alleen om te matten”, zegt Angelo Diop (34) alias Rotjoch met een knipoog, wanneer hij terugblikt naar zijn beginjaren in de Nederlandse hiphopscene. Al op zijn dertiende begon hij te rappen, maar toen zag de wereld er nog heel anders uit. “Je had als rapper geen uitlaatklep als Soundcloud of YouTube. Hoe kreeg je je muziek aan de man? Door naar open-mic-sessies in cafés en kleine zaaltjes te gaan en overal aanwezig te zijn. Dan kom je vanzelf overal dezelfde mensen tegen, en ken je iedereen in de scene.”

Dé plek om als ambitieuze rapper te zijn, dat was de Winston Kingdom aan de Wallen, waar underground-hiphop hoogtij vierde tijdens de open-mic-avond Live on the Low. Rotjoch: “De dj draaide daar beats, of er speelde zelfs een band, en dan kon je gewoon de microfoon pakken. Je stond letterlijk in de rij om je kans af te wachten. Zodra je de mic kreeg, was er maar een ding dat je kon doen: slopen, zorgen dat het publiek voor je ging juichen en je tenminste een reactie kreeg.”

Het is een beetje een open deur, maar de groeiende populariteit van internet heeft alles opengebroken: het gaat niet meer om gebrande cd’tjes uitwisselen op straat, maar miljoenen en miljoenen views op YouTube. Hiphop heeft ondertussen zijn plek in de gevestigde orde bevochten. En Rotjoch heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd met 101Barz. Aanvankelijk was het een uur-durend programma van BNN op het digitale themakanaal 101.tv, maar al gauw groeide het uit tot een super-succesvol online portal en hét belangrijkste medium voor Nederlandse hiphop. Daar zie je wekelijks veelbelovend talent en gevestigde rappers studiosessies doen. “We zijn nu negen jaar bezig, en zitten richting de 900 miljoen, misschien wel een miljard views”, zegt Rotjoch erover.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Underground versus Arbeidsvitaminen
"Underground hiphop, dat heeft toch vooral te maken met de sound", stelt Top Notch-baas Kees de Koning. "Om een voorbeeld te geven: er was geen enkele mogelijkheid dat gabber en hardstyle op de radio zouden gaan werken, of dat je het aan je moeder liet horen. Het heeft iets rauws. Bepaalde hiphop, zoals destijds Opgezwolle, dat kón gewoon niet op de radio. Ronnie Flex is heel anders: hij is gewoon een popster. Dat was hij op zijn eerste album ook al, maar iedereen had stront in zijn oren. Het gaat bij hem en ook Lil’Kleine als vanzelf: ze kunnen een keihard hiphopnummer maken, maar hebben het ook in de vingers om hele catchy goede liedjes te maken. Een rapper als Sevn Alias, dát is underground. Kun jij je voorstellen dat je dat bij Arbeidsvitaminen hoort langskomen?

De Koning concludeert: "Vroeger was het vanzelfsprekend dat hiphop ‘underground’ was: het werd niet op de radio gedraaid, het was niet op tv te zien. Dat was een vanzelfsprekendheid, het voelde ook niet als een onrecht, het hoorde daar niet tussen. En nu? Nu is het veel meer een keuze. Ik denk dat er heel veel rappers zijn die denken: ik hoef niet naar 3FM of DWDD, ik wil niet in de top 10 of 20 staan, maar ik wil dit maken, puur vanuit een artistieke motivatie. Misschien is underground zijn nu wel een veel bewustere keuze dan 20 jaar geleden."

Lees het volledige artikel terug op 3voor12.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie

Stem op de 3FM Top Zeroes Tot Nu

De beste tracks van de afgelopen 25 jaar, volgens jou!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.