Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Coldplay door de eeuw heen: 136 awards in 20 jaar

  1. Nieuwschevron right
  2. Coldplay door de eeuw heen: 136 awards in 20 jaar

Coldplay staat maar liefst 21 keer in De 3FM Top 1000 van deze eeuw, waarvan vijf keer in de top 50. Een behoorlijk toonaangevende band van de afgelopen 20 jaar, dus! Maar hoe is Coldplay uitgegroeid tot één van de hofleveranciers van de beste nummers van deze eeuw?

Pectoralz, starfish, coldplay

Coldplay begon niet als Coldplay. Toen Chris Martin de band in 1996 begon met zijn studiegenoot Jonny Buckland noemden ze zichzelf nog Pectoralz. Of je band naar borstspieren vernoemen zo'n goed idee is, vroegen Chris en Jonny zichzelf blijkbaar ook af. Toen ze een nieuw bandlid aannamen in 1997, studiegenoot Guy Berryman, veranderden ze hun naam namelijk naar Starfish. Onder deze naam begon de band op te treden in clubs in Camden, een buurt in Londen. Ze namen een manager aan, Chris' jeugdvriend Phil Harvey, en een drummer, Will Champion. In deze formatie besloten ze de bandnaam nog één keer te veranderen, en kwamen ze uit op Coldplay.

In 1997 ontmoet Chris Martin de student Tim Rice-Oxley. Ze spelen een keer hun zelfgeschreven nummers voor elkaar op de piano. Chris is onder de indruk van Tims talent en vraagt hem bij de band. Tim wijst het aanbod af, hij heeft namelijk zelf ook al een bandje waar hij potentie in ziet. Die keuze heeft niet slecht voor hem uitgepakt, want dat bandje was Keane (vier noteringen in De 3FM Top 1000 van deze eeuw).

Chris Martin in 2002

2000: doorbraak met parachutes en 'yellow'

Deze eeuw begon heel goed voor Coldplay. Begin 2000 bracht de band de eerste single van hun debuutalbum Parachutes uit: 'Shiver'. Dit was de eerste hitsingle voor Coldplay, hij belandde in de Britse top 40. Feest natuurlijk, maar dat was nog maar het begin van de mijlpalen die het jaar 2000 voor Coldplay in petto had. In de zomer stonden ze op het Britse festival Glastonbury. Dat jaar ook op de poster: The Chemical Brothers, Pet Shop Boys en David Bowie. Een paar maanden later kwam 'Yellow' uit. 'Yellow' werd een enorme hit en is ook nu nog één van best gewaardeerde nummers van de band.

Daarop volgde het debuutalbum Parachutes. Het album kwam binnen op nummer 1 in de Britse albumcharts. Inmiddels is Parachutes maar liefst negen keer Platinum in thuisland Groot-Britannië! In 2002 leverde dit debuutalbum Coldplay ook een Grammy op voor Best Alternative Music Album.

Maatschappelijk betrokken

Behalve om hun muziek staat Coldplay ook bekend om hun liefdadigheid. Vanaf het begin van hun carrière staan ze 10% van hun winst af aan goede doelen. En inmiddels is die 10% een behoorlijk bedrag geworden... Verder sprak Chris Martin zich in het begin van zijn carrière openlijk uit voor Fair Trade. Hij droeg vaak een armband met daarop 'Make Trade Fair' en ook op zijn piano was die boodschap vaak te zien. Daarnaast spreekt de band zich vaak openlijk uit over politieke kwesties en doen ze mee aan liefdadigheidsinitiatieven, zoals BandAid 30 en One Love Manchester.

Chris Martin met de boodschap 'Make Trade Fair' op zijn piano en op zijn hand

Flash forward: coldplay in 2020

Inmiddels is Coldplay zeven studioalbums, zes wereldtours, 136 (!) awards en 40 singles verder. Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen Coldplay-albums verkocht en van je tante tot je achterneefje: iedereen kent Coldplay. Vlak voor alle corona-ellende losbarste gaf Colplay nog een Tiny Desk Concert.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Coldplay in de 3fm top 1000 van deze eeuw

Coldplay is de op één na vaakst genoteerde artiest van De 3FM Top 1000 van deze eeuw: ze staan er maar liefst 21 keer in. De hoogste notering is 'Fix You' op nummer 5. Daarna volgen 'Viva La Vida' (20), 'The Scientist' (23), 'Yellow' (36), 'Clocks' (43), 'A Sky Full Of Stars' (144), 'Trouble' (238), 'Paradise' (360), 'Charlie Brown' (413), 'Every Teardrop Is A Waterfall' (431), 'Magic' (453), 'In My Place' (494), 'Don't Panic' (496), 'Something Just Like This' (537), 'Politik' (736), 'Talk' (795), 'Hymn For The Weekend' (820), 'Green Eyes' (949), 'Shiver' (977), 'Everyday Life' (978) en tot slot 'The Hardest Part' (992).

Luister deze hele week naar De 3FM Top 1000 van deze eeuw. Iedere dag hoor je van 06:00 tot 00:00 de beste muziek van deze eeuw! Bekijk de hele lijst hier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.