Waarom lanceren steeds meer artiesten een eigen kledinglijn?
- Nieuws
- Waarom lanceren steeds meer artiesten een eigen kledinglijn?
Het is een trend die over is komen waaien uit het buitenland: artiesten die een eigen kledinglijn lanceren. Stromae zette zijn muzikale carrière on hold om aan zijn kledingmerk te bouwen en Kanye West maakte van zijn Yeezy een megasucces. Nu zijn er ook steeds meer Nederlandse artiesten die in de modewereld duiken, maar waarom?
Merchandise
De muziekindustrie en de modewereld gaan al hand in hand sinds iedereen zich kan herinneren. In de jaren zestig werd voor het eerst het bandshirt geïntroduceerd door artiesten zoals The Beatles en Elvis. Het was destijds een bewijsstuk dat je bij een optreden was geweest, want de shirts waren nergens anders te koop.
Nu is dat totaal anders: artiesten openen pop-up stores, bouwen eigen websites en werken samen met grote bedrijven. En dan hebben we 't nog niet eens over de duizenden random bandshirts die ineens in de H&M hangen!
Collabs
Ronnie Flex en Typhoon gingen een samenwerking aan met grote modeketens en Lil Kleine lanceert binnenkort zelfs zijn eigen merk. Giovanni Laisina is stylist van onder andere Boef, Monica Geuze en Josylvio en ziet een trend ontstaan: "Kleding is voor een artiest belangrijker dan ooit. Ik merk dat - met name - hiphopartiesten steeds meer aandacht schenken aan merken. Wanneer ik rappers style moet het vaak van bepaalde dure merken zijn. Het is status en ze weten dat de doelgroep bekijkt wat je aanhebt. Door een eigen merk te lanceren of een samenwerking aan te gaan speel je hier goed op in."
Hip Hop en fashion
De muziek- en mode-industrie halen veel inspiratie uit elkaars werk, maar hiphop was een tijd lang het buitenbeentje. Totdat Run DMC in de jaren tachtig met My Adidas de kloof doorbrak met een ode aan de sneakers van het merk dat op dat moment totaal niet populair was onder jongeren. Vanaf dat moment groeide de invloed van hiphop in de modewereld enorm.
Giovanni: "De scène is zo toonaangevend op dit moment, daar kan niemand omheen. Het is bizar hoe hard dat is gegroeid de laatste jaren." Rappers zijn uitgegroeid tot toonaangevende personen binnen de mode-industrie en advertentiecampagnes scoren nou eenmaal heel lekker als de gezichten van A$AP Rocky of Travis Scott erin zitten.
Een eigen merk
Kleding en merchandise zijn sinds het streaming- en downloadtijdperk belangrijker geworden dan ooit. Financieel gezien dan. Maar naast dat het natuurlijk geld in het laatje brengt is er nog een aspect heel belangrijk: het bouwen aan een eigen merk.
"Hiphop is huge op dit moment. Je merkt dat artiesten hun merk willen uitbreiden. Kijk naar Lil Kleine, alles wat hij aanraakt verandert in goud. Dat hij binnenkort een eigen kledinglijn uitbrengt onder zijn eigen naam is een logische stap. Je wilt meer zijn dan een artiest alleen: het is een merk dat je aflevert. Hiphop is het populairste genre in Nederland op dit moment, maar niemand weet hoe lang het zo groot blijft. Door je merk op zo'n manier uit te breiden, maakt je naam alleen maar sterker," aldus Giovanni.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ook Instagram speelt een grote rol in de kleding van artiesten vertelt Giovanni. "Instagram is vaak gewoon een marketingtool. Artiesten krijgen betaald om bepaalde merken te promoten omdat ze een gigantisch bereik hebben. Waarom zou je dat effect niet kunnen uitdragen met je eigen kledingmerk?"
Lees ook:
Dit is waarom je steeds vaker gratis albums krijgt bij merchandise