Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Virtuele influencers zijn de toekomst op gebied van social media

  1. Nieuwschevron right
  2. Virtuele influencers zijn de toekomst op gebied van social media

Steeds vaker verschijnen er op social media accounts van virtual influencers. Het zijn (meestal) meisjes die naar exclusieve feestjes gaan, designerkleding en dure make-up dragen en ontelbaar veel vrienden hebben. Het enige verschil met normale influencers: deze meisjes zijn niet echt.

Misschien heb je wel eens gehoord va Lil Miquela. Zij is het beroemdste voorbeeld van een virtual influencer. Lil Miquela heeft op Instagram meer dan 1,6 miljoen volgers en wordt onder andere gevolgd door Sophie Turner (Sansa van Game of Thrones), Mark Ronson en Diplo.

Lil Miquela

Om je even een beeld te geven, zo ziet Miquela eruit.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lil Miquela werd in 2016 'gemaakt' en ontkende de eerste twee jaar op social media dat ze niet echt is. Door een online ruzie werd ze gedwongen te vertellen dat ze niet menselijk is. Achter haar zit bedrijf Brud, die haar volgens haar zeggen heeft voorgelogen over wie ze daadwerkelijk zou zijn. Marketingstunt of niet, er ontstond heel veel ophef rond Lil Miquela en ze kreeg al snel enorm veel volgers.

Het lijkt haar volgers niet uit te maken dat ze nep is. Onder de foto's lees je talloze reacties als: "Robot or not, we love you", "I love that you’ve been more open to admitting to your followers that you are a robot.". Ze is dan misschien nep, maar het lijkt erop dat Miquela compleet wordt geaccepteerd door haar volgers. En is Miquela niet net zo nep als de rest van de influencers op Instagram, die leven in foto's en filters?

Leuk en aardig. Maar waarom?

It's (almost) all about the money! Er zitten grote bedrijven achter de influencers die er een mooi zakcentje uit willen halen. Lil Miquela staat op covers van tijdschriften, maakt muziek en heeft veel deals met modemerken. Dat levert heel wat op. En het werkt natuurlijk ook andersom: merken willen graag met de influencers samenwerken, want ze hebben enorm veel bereik maar zijn ook makkelijk inzetbaar, aangezien ze dus, eh ja, nep zijn.

Het gaat echter niet alleen om geld. De rolmodellen worden ook ingezet om aandacht te vragen voor maatschappelijke onderwerpen zoals Black Lives Matter. Flexibele politieke paspoppen met veel bereik dus.

Digitale supermodellen

Lil Miquela is niet de enige virtual influencer. In Amerika is er bijvoorbeeld een heel modellenbureau dat alleen werkt met dit soort influencers. Shudu en Dagny, de eerste digitale supermodellen, zijn daar voorbeelden zijn. Op sommige foto's zijn de modellen bijna niet van echt te onderscheiden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Toekomst in Nederland

De virtuele influencer heeft ook in Nederland zijn opwachting gemaakt. In maart dit jaar stond het eerste digitale model op de cover van GLAMOUR. Is dit een bedreiging voor de modellenwereld? Jordy Maarseveen van modellenbureau New Generation Models denkt van niet. "Natuurlijk is het leuk dat je je ideale model kan maken, maar mensen hebben ook behoefte aan een vast gezicht, iemand die tot de verbeelding spreekt. En die over de catwalk kan lopen," vertelt hij in een interview.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gorillaz

Nog een ander voorbeeld nodig die misschien iets dichter-bij-je-bed-show is? Wellicht doen de influencers je denken aan de band Gorillaz? Dit zijn in principe ook virtuele influencers: de personages zijn verzonnen door zanger Damon Albarn, maar vormen de band. Ze worden gebruikt als acteur in de videoclips en ook tijdens liveshows worden ze levensgroot geprojecteerd op schermen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Waar ligt de grens?

Nu kun je je afvragen waar de grens ligt. Wat houden deze virtuele influencers in voor social media? Is het verkeerd om deze neppe modellen in te zetten voor advertenties? En is het verschil met echte mensen echt zo groot of valt dat uiteindelijk wel mee? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.