Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Gehoorbescherming op festivals wordt steeds normaler

  1. Nieuwschevron right
  2. Gehoorbescherming op festivals wordt steeds normaler

Zo'n irritante piep in je oren na een festival of een concert? Om dat te voorkomen dragen steeds meer mensen gehoorbescherming. Ook de festivals doen er steeds meer aan om gehoorschade te voorkomen. Down The Rabbit Hole verkocht dit jaar bijvoorbeeld in één dag 50% meer oordoppen dan tijdens het hele weekend vorig jaar.

Pieeeeep

Je kent het vast wel: na een avondje stappen houdt een irritante pieptoon in je oren je wakker. Dat komt dan omdat je langer dan een uur in geluid hebt gestaan dat harder is dan zo'n 103 decibel. Niet dat je oren na één avondje onherstelbaar beschadigd zijn, dat duurt wel even.

"Iedere keer als je een piep hoort in je oren, heb je een beschadiging opgelopen. De trilhaartjes in je oren krijgen zoveel dreunen, dat ze op den duur plat gaan liggen en nooit meer herstellen. Dat gaat heel langzaam. Op een gegeven moment duurt de oorsuizing langer en langer en raakt je gehoor steeds verder beschadigd."
- Kelly Coenen van de Nationale Hoorstichting

Gehoorbescherming is hip

"Oordoppen in? Doe normaal joh!", hoorde je een paar jaar geleden misschien nog. Tegenwoordig is het helemaal geen uitzondering meer om oordoppen te dragen. Sommige bedrijven hebben volgens het AD zelfs een stijging van 200% in de verkoop van oordoppen.

"Het wordt steeds normaler dankzij de reclamecampagnes en het gezonder leven van mensen in het algemeen. Belangrijke oorzaak is ook dat gehoorbescherming tegenwoordig in veel winkels te verkrijgen is: van de apotheek tot aan de Kruidvat. Eerder was die bescherming alleen bij de audicien te krijgen. En zo'n hoorspecialist heeft toch een wat stoffig imago voor jongeren; ze gaan er niet snel naar toe."
- Kelly Coenen

(Foto: Ben Houdijk)

Stijgende verkoop

Thunderplugs is een grote meneer in de verkoop van oordoppen: het bedrijf is in tientallen concertzalen en poppodia in Nederland te vinden, waaronder Paradiso Amsterdam, Hedon Zwolle, Oosterpoort Groningen, Tivoli Utrecht en HMH Amsterdam. Ook staat het bedrijf op een aantal grote festivals in Nederland. De verkoop van de oordoppen is de afgelopen jaren enorm gestegen, zegt de eigenaar.

"Vier jaar geleden stonden wij op Awakenings. Niemand zat daar toen nog te wachten op oordoppen. Maar de afgelopen jaren is de verkoop ieder jaar verdubbeld, vorig jaar verkochten we 300.000 stuks. Als je één keer gehoorbescherming hebt gedragen en je merkt dat je na de tijd geen piep meer in je oren hebt, is het aantrekkelijk om het een volgende keer weer te dragen."
- Koen Brouwer van Thunderplugs

(Foto: Ben Houdijk)

Geluidslimiet op festivals

Harde geluiden zijn slecht voor je oren, dus hebben de Nationale Hoorstichting, de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) en de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) in 2011 in het Convenant Geluidsbeleid Muzieklocaties een geluidslimiet van 103 decibel afgesproken. Ook moet er betaalbare gehoorbescherming te koop zijn voor de bezoekers.

Dat convenant is inmiddels alweer verlopen, maar de festivals hebben onderling afgesproken dat ze zich aan de geluidslimiet van 103 dB houden. De organisatoren zeggen trouwens steeds meer bezig te zijn met de geluidslimiet. Ze merken ook dat steeds meer mensen oordoppen kopen.

"Dit jaar hingen er voor het eerst placaten bij de stages waarop duidelijk stond dat we gehoorbescherming verkochten. We krijgen de exacte cijfers nog, maar we kunnen met zekerheid zeggen dat de verkoop van oordoppen dit jaar flink meer is dan de afgelopen twee jaar. We blijven overigens altijd binnen de norm van 103 decibel; over het algemeen zitten we zelfs onder de 100 dB."
- Niels Aalberts van het Best Kept Secret Festival

Ook Paaspop verkoopt oordoppen op het festival: naast het grootste podium staat een stand waar oordopjes verkocht worden en waar festivalgangers professioneel advies krijgen van Earnproof. Het festival heeft ook een team rondlopen dat geluidsmetingen uitvoert. Bij Pinkpop wordt dat geluidsniveau de hele dag door gemeten:

"Event Acoustics uit Utrecht monitort constant het geluid op alle vier de podia op ons hoofdterrein. Wij hanteren de onderling afgesproken norm van 103 decibel, gemeten vanaf de mixtorens. Mocht het geluid gemeten over vijftien minuten hoger zijn dan die norm, dan nemen we meteen actie. Bezoekers kunnen bovendien gratis gehoorbescherming afhalen bij de infobalies."
- Pinkpop

(Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Goede gehoorbescherming hoeft geen vermogen te kosten

Op de meeste festivals is voor een paar euro een stel oordoppen te koop. En die universele oordoppen zijn volgens de Hoorstichting best goed: ze bieden goede bescherming.

"Zolang je maar geen schuimdoppen gebruikt, want die dempen alles. Dan geniet je niet meer van een feestje. Bovendien vallen ze vaak uit en zitten ze niet echt lekker."
- Kelly Coenen

Ga je wekelijks naar concerten/festivals of andere plekken waar het geluid hard staat, dan zijn op maat gemaakte oordoppen nog altijd beter. Bovendien kun je bepaalde tonen dan echt dempen. Daar hangt trouwens wel een prijskaartje aan: je bent al snel €150 kwijt. Maar dat is een goed gehoor natuurlijk meer dan waard.

Gevolgen van gehoorschade

Leuk allemaal, die gehoorbescherming en al die maatregelen op festivals. Maar wat zijn nou zoal de gevolgen als je jarenlang vaak en lang in te hard geluid staat? Check:

  • Het wordt lastiger om mensen te verstaan, vooral wanneer je met meerdere mensen in één ruimte zit;
  • Een blijvende kans op een hoge pieptoon in je oren;
  • Overgevoelig worden voor geluid: met een lepeltje in een theeglas roeren kan heel naar klinken;
  • Bepaalde frequenties hoor je niet meer;
  • Moeite met slapen;
  • Het volume moet steeds harder om van het geluid te kunnen genieten.


Gehoortest

Oké, je bent een stuk wijzer geworden over het dragen van gehoorbescherming. Maar nu the moment of truth: is jouw gehoor al aangetast door al het festivalgeweld? Test het hieronder met een aantal simpele fragmenten. Hè?!

8 kHz

Eigenlijk hoort iedereen dit:

12 kHz

Gemiddeld hoort iedereen onder de 50 dit:

15 kHz

Onder de 30? Dan zou je dit moeten kunnen horen:

17 kHz

Hier wordt ie moeilijk... Iedereen onder de 18 met goed gehoor, hoort dit:

18 kHz

20 kHz

Dit is het hoogste piepje dat een mens zou kunnen horen:

Auteur: Rutger Borgerink

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.