3FM nieuws

Is AI de toekomst van muziek?

foto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Is AI de toekomst van muziek?

Spotify’s 2024 Wrapped viel dit jaar bij veel gebruikers niet in de smaak. De gebruikelijke statistieken zoals favoriete albums miste en werden vervangen met AI-gegenereerde genres als “pink paletes princess strut-pop”. Naast streamingdiensten die gebruik maken van slimme algoritmes, gebruiken ook artiesten kunstmatige intelligentie steeds vaker bij het maken van muziek. Maar wordt jouw favoriete muziek straks dan nog wel gemaakt door mensen of door algoritmes van machines? En hoe ziet de toekomst van artiesten eruit?

Van het aanpassen van details om de luisterbeleving te verbeteren tot het genereren van hele liedjes: AI heeft al flink zijn intrede gedaan in de muziekwereld. Een van de nieuwste AI functies is het analyseren van jouw luistergedrag. Als luisteraar zul je daardoor merken dat AI steeds meer invloed krijgt op hoe jij muziek ontdekt. Waar je vroeger urenlang op zoek moest naar nieuwe muziek, kunnen AI-algoritmes nu snel de tracks voor je vinden die precies bij jouw smaak passen.

Zo zet Spotify AI niet alleen in voor het creëren van je Wrapped, maar bijvoorbeeld ook voor de nieuwe AI Playlist-functie. Wat je ook doet -werken, relaxen, sporten- er is altijd wel een AI-gegenereerde playlist die perfect bij je stemming past. AI analyseert daarvoor niet alleen jouw persoonlijke voorkeuren, maar ook luistertrends wereldwijd. Zo komt het voor dat een nummer dat je vorige week luisterde ineens veel meer aandacht krijgt omdat AI-voorspellingen het als een potentiële hit markeren.

Artiesten

En hoe zit het met de artiesten? Wordt hun werk niet overschaduwd door deze technologie? Dat valt gelukkig mee. AI wordt door veel artiesten en producers vooral gezien als een krachtig hulpmiddel om hun muziek verder te ontwikkelen, maar het vervangt ze niet. Voor veel producers en artiesten biedt AI juist mogelijkheden om sneller muziek te produceren en zelfs de hitpotentie van nummers te voorspellen. Sterker nog, AI zou zelfs kunnen helpen om nieuwe muzikale stijlen te ontdekken. Ook kunnen dankzij AI bekende liedjes plotseling klinken alsof ze door hele andere artiesten zijn gemaakt:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eveneens kunnen videoclips tegenwoordig gemaakt worden met behulp van AI. Joe Talbot, de zanger van Idles, kreeg het idee om de videoclip van Yellow van Coldplay te bewerken met deepfake-technologie. Met goedkeuring van Chris Martin, de zanger van Coldplay, en met de ondersteuning van AI-modellen, lijkt het in de videoclip alsof Martin de tekst van het Idles-liedje zingt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De muziekindustrie staat dus aan de vooravond van een revolutie. Toch hoeven artiesten en luisteraars zich volgens Koos Zwaan, lector Innovatie aan Inholland, geen zorgen te maken dat de muziek business helemaal door AI wordt overgenomen: “Hoewel AI bepaalde taken makkelijker kan maken voor artiesten, blijft de menselijke touch essentieel. AI kan een structuur genereren, maar een artiest voegt de emotionele laag toe die een nummer betekenisvol maakt.” Ook benoemt Zwaan de onmisbare live ervaring van artiesten die AI nooit zal kunnen nabootsen. Dus futuristisch of niet, muziek zonder gevoel is als een optreden zonder publiek. Of in dit geval AI zonder algoritmes.

Ster advertentie
Ster advertentie