Beyoncé in de Johan Cruijff ArenA: futuristisch en sensationeel
- Nieuws
- Beyoncé in de Johan Cruijff ArenA: futuristisch en sensationeel
Afgelopen februari werd bekendgemaakt dat Beyoncé eindelijk met haar Renaissance-wereldtour naar Amsterdam zou komen. Zaterdagavond was het dan eindelijk zover en konden fans Queen B in levende lijve bewonderen tijdens de groots aangepakte en bijna buitenaardse show.
"Amsterdam, I love you"
Het bijna 3 uur durende concert van de zangeres oversteeg alle verwachtingen. De opkomst van Beyoncé zette al direct de toon; met opzwepende muziek, een indrukwekkende lichtshow en opvallende artwork betrad ze de Johan Cruijff ArenA. Met de woorden "Amsterdam, I love you" en vervolgens hartstochtelijk gegil, werd de ruimte gevuld. In een prachtige, glinsterende outfit kwam Queen B het podium op en zette een betoverende eerste indruk neer met 'Dangerously In Love' van haar solo-debuutalbum.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Feilloze show
Het concert van Beyoncé zat van A tot Z perfect in elkaar en alles sloot fantastisch op elkaar aan. Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken, wist de zangeres met haar uitgebreide setlist, choreografieën en surrealistische outfits een verhaal neer te zetten.
De setlist was zeer indrukwekkend; Beyoncé zong zo'n 40 nummers en wisselde af tussen de wat oudere hits en tracks van haar nieuwste album. Ook eerde ze de recent overleden Tina Turner met een cover van 'River Deep-Mountain High'. Queen B wist de perfecte balans te vinden tussen het soms klein houden en het groots uitpakken van de show.
Dat ze meermaals even van het podium verdween om zichzelf in een ander kostuum te hijsen, is haar vergeven. In die tussenpozen werd het publiek namelijk goed vermaakt door het futuristische artwork op het scherm en de getalenteerde dansers. Wat opviel was dat fans in die korte pauzes ook massaal naar de bar renden voor een nieuw drankje. Slim, want niemand wilde ook maar een seconde missen van deze show.
Glinsterende hoogtepunten
Waar de zangeres tijdens eerdere shows met haar dochter Blue Ivy op het podium danste, liet ze de 11-jarige dit keer even thuis. Gelukkig zaten er genoeg andere spectaculaire onderdelen in de show, zoals een sprankelende truck, een fonkelende schelp en discobal. Uiteraard was er vuurwerk en vloog Beyoncé in de laatste minuten als een echte engel door de arena.
Dat zilveren paard, wat bekend is van de RENAISSANCE albumcover, werd in de show gereproduceerd. Inclusief Bey die plaatsnam op het fonkelende object. Fun fact: die iconische albumcover is geschoten door Nederlandse fotograaf Carlijn Jacobs.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Futuristische elementen
Wat betreft het niveau voelde de gehele show al buitenaards aan. Zo'n 3 uur lang creëerde Beyoncé het gevoel dat iedereen in de arena even op een totaal andere planeet verkeerde. Maar die futuristische, buitenaardse sfeer werd een terugkerend thema tijdens het concert.
Naast een setlist waar je u tegen zegt, komt er natuurlijk nog veel meer bij een show van Queen B kijken. De gehele aankleding en het artwork betoverde de hele arena. Beyoncé's 9(!) verschillende outfits waren al enigszins onwerkelijk en maakten de show extra spectaculair.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tijd optimaal benut
Kortom, een sensationele show die ondanks de lengte zo aan je voorbij vliegt. Die uren heeft Beyoncé optimaal benut, en ze had dan ook iedere minuut nodig om de show op deze manier neer te zetten. Het roept de vraag op of die (bijna) 3 uur durende concerten een nieuwe ontwikkeling kan zijn. Fans waren in ieder geval tot aan het einde door het dolle heen: de adoratie was voelbaar en naast het luide enthousiasme van de bezoekers was het soms ook gewoon even stil in die grote arena. Want zo'n buitengewone show maak je niet vaak mee.