Jij ziet Martin Garrix, Muse en De Staat via hun lenzen
- Nieuws
- Jij ziet Martin Garrix, Muse en De Staat via hun lenzen
Je kent ze wel: die toffe backstage foto's waarop een artiest de tourbus instapt na een show en naar het hotel rijdt. Ze zijn inmiddels tien dagen onderweg en hebben hetzelfde aantal shows uitverkocht. Je ziet niet alleen de artiest, maar ook de band, het (tour)management en familieleden op een candid manier. Maar wie zien we niet en zijn er wel altijd bij? Juist, de mensen met de camera's die alles voor jou vastleggen!
3FM sprak de fotografen Louis van Baar (Martin Garrix), Hans-Peter van Velthoven (Muse) en Nathan Reinds (huisfotograaf 3FM).
Ze zijn er altijd bij, maar nooit te zien
Het leven van een tourfotograaf is waarschijnlijk net zo rock 'n roll als het leven van de artiest. Ze zijn bij elk intiem moment betrokken, weten elk crowdsurfend hoogtepunt vast te leggen en volgen hetzelfde slopende schema. De meeste tourfotografen zijn als een vlieg op de muur en weten precies hoe de artiest in kwestie zich gedraagt op bepaalde momenten.
Wat zijn de gouden regels van tourfotografie en hoe ziet een dag in dat leven eruit? In dit stuk krijg je een kijkje in de wondere wereld van tourfotografen.
Een goed begin is het halve werk
De dag begint altijd met dezelfde regel: je gaat voorbereid op pad. Goed op orde hebben welke gear je allemaal nodig hebt tijdens een show is essentieel. De batterijen zijn opgeladen, de tas gepakt en de resten van Pride-glitters zijn verwijderd van de lenzen van fotograaf Nathan Reinds. Dit soort prep lijkt niet zo bijzonder, maar het is toch zonde als je ineens zonder extra juice bij een show staat...
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De opdracht voor jezelf opzoeken
Als vast crewlid zien de fotograaf en de artiest elkaar intens veel. Dat wil zeggen dat je als fotograaf na een tijdje heel duidelijk hebt welke momenten mooi zijn om vast te leggen en welke momenten niet. Dat komt mede door goede voorbereiding. 3FM-fotograaf Hans-Peter van Velthoven is al meer dan tien jaar de vaste man voor Muse, fotografeerde de drie jaar durende Drones World Tour en herinnert zich de momenten goed.
Hans-Peter: "De dag begint zo rond 10:00 uur met ontbijt, daarna spring de bus of het vliegtuig in en vertrekken we met z'n allen naar de nieuwe venue. Daar aangekomen checken we in bij het hotel. Rond 13:00 uur rijden we naar de zaal en dan bespreek ik de setlist met de crew. Je geeft jezelf een opdracht mee voor die avond, want er is misschien een shot dat uniek is voor deze zaal."
Tijdens de Drones World Tour was de 360-opstelling bijvoorbeeld een belangrijke factor in het maken van goede foto's.
Momenten zoeken
Louis van Baar is inmiddels de vaste tourfotograaf voor Martin Garrix. Hij vliegt over een paar uur alweer richting Zuid-Korea voor een 12-daagse tour door Azië.
Louis: "De shows zijn natuurlijk spectaculair omdat ze steeds groter worden, echt op het extreme af. En ja, los van de shows reizen we de hele wereld over. Ook al ben je maar een paar uur in een land of stad, ik probeer er wel op in te spelen door bijvoorbeeld een bijzondere plek te zoeken. In Noorwegen kende ik een bijzondere berg. Die steekt uit en daar kijk je dus echt tientallen meters de diepte in. Maar we hadden er even geen rekening mee gehouden dat we daar alleen konden komen door een superlange wandeltocht te maken, we zijn écht lang onderweg geweest. Uiteindelijk was het de moeite zeker waard."
De foto van Louis na een lange wandeltocht
De foto van Louis na een lange wandeltocht
Overdag: soundcheck en diner
De soundcheck is voor de fotograaf vaak een kleine generale repetitie. Alvast de venue bekijken en bepalen wat de unieke karakteristieke plekken van de venue zijn. De foto's worden later bekeken door fans, dus dan is het heel tof als zij meteen herkennen dat het hun stad is.
Denk bijvoorbeeld aan de 3FM Exclusive sessies met Kensington in de A'DAM Toren Amsterdam of met Oscar and the Wolf in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam. Close-ups zijn tof, maar een goede overzichtsfoto doet soms ook precies wat 'ie moet doen!
Na de soundcheck en het diner is het vaak tijd voor wat uitbuiken en relaxen. Dit vult iedereen naar eigen wens in. Zo wordt er bij Muse wel eens na het diner een potje gevoetbald met elkaar. Hans-Peter weet inmiddels dat bassist Chris een enorme voetbalfan is en trapt soms een balletje met de crew en support-act.
Showtime
's Avonds is het niet alleen showtime voor de band, maar ook voor de fotografen en de rest van de crew. Als tourfotograaf of bandfotograaf heb je vaak de vrijheid.
Nathan geeft aan: "Bij de ene artiest mag je letterlijk overal op het podium staan, zolang je maar niet weggebrand wordt door de vlammen. Bij de andere artiest maak je concrete afspraken bij welk liedje je wel of niet op het podium mag zijn. Op het podium, maar ook in de zaal, probeer ik zoveel mogelijk een 'fly on the wall' te zijn. Dit levert ook de meest spontane foto's op. Fans kopen vaak dure tickets en dan is het vervelend als een fotograaf hun avond verstoort omdat hij bijvoorbeeld voor hun neus gaat staan. Qua zichtbaarheid helpt het al enorm om helemaal in het zwart te gaan."
Candid
Hans-Peter: "Soms heb je ook gewoon zo'n mooi momentje met een artiest, zeker als je al vaker met diegene hebt gewerkt."
Zanger/gitarist van Muse Matthew Bellamy door H.P. van Velthoven
Na de show is het tijd de vetste foto's uit te zoeken en te bewerken. Een selectie van vijf wordt vrijwel meteen naar de manager gestuurd. Uiteindelijk is het de opdrachtgever die het laatste woord heeft. Gelukkig gaat dat wel op een normale manier en komen de meningen vaak overeen. Nathan: "Elke artiest heeft zo zijn/haar hoogtepunten in een show. Heb je die vet op beeld, dan zijn ze daar vaak het meest enthousiast over. Denk aan vuurwerk, een zaal vol lampjes in de lucht of springende bandleden."
De Staat tijdens Witch Doctor live op Lowlands 2018 door Nathan Reinds
Persoonlijk contact
Het belangrijkste is volgens Louis toch echt de persoonlijke band die je hebt met een artiest: "Belangrijk is dat je elkaar echt kent. Als je gewoon een fotograaf bent en alleen foto’s maakt vanuit het management is het toch anders. Zo'n persoonlijke band schept vertrouwen en zorgt voor bijzondere momenten. Ik krijg ook echt alle vrijheid om te doen wat ik wil. De artiesten weten dat ik de juiste momenten vastleg."
Een favoriete foto heeft Louis niet echt. Wel heeft hij bij sommige foto's goede herinneringen die soms vetter zijn dan de foto zelf. Vandaar dat hij tijdens Amsterdam Dance Event samen met Martin Garrix een boek uitbrengt met de titel LIFE = CRAZY. Daar zie je naast showfoto's ook intiemere momenten langskomen.
"De afgelopen jaren hebben Martijn en ik heel veel meegemaakt samen. Binnenkort komt ons boek uit, waarvoor ik alle foto's heb gemaakt. Dit laat eigenlijk een jaar uit ons leven zien, van shows tot alles wat er bij een tour omheen gebeurd."
Louis en Martijn
Hans-Peter is het eens met Louis' statements over die persoonlijke band. Dat is hetgeen wat dit vak zo bijzonder maakt: "Na een langere samenwerking voel je dat je van toegevoegde waarde bent in het verhaal. Je wordt serieus genomen als je iets zegt. Dat persoonlijke element maakt het zo tof, de band en crew laten je toe in hun omgeving en geven je de ruimte om je werk te doen. Mits je dat andersom ook doet, natuurlijk. Vaak heb ik mijn fotocamera's in het hotel niet mee of aan, daar zijn de leukste feestjes. Heel soms voor documentaire-fotografie."
Bekijk hier meer werk van zowel Louis van Baar, H.P van Velthoven als van Nathan Reinds.
Gerelateerd
5 Essential Tracks
Martin Garrix over het begin van zijn carrière en zijn grootste inspiraties3FM nieuws
Hoe Kensington-fotograaf Bart zich het schompes rende in de ArenAHUMAN
Eenderde jongeren denkt ADHD, autisme of depressie te hebben zonder diagnoseHUMAN
Voel de beat: op ADE kunnen dove en slechthorende mensen genieten van muziek