Is sluikreclame niet iets van alle tijden?
- Nieuws
- Is sluikreclame niet iets van alle tijden?
Sluikreclames in vlogs. Het is een dingetje. Want ben jij je ervan bewust dat die vlogger misschien wel afspraken heeft gemaakt met dat ene shampoo-merkje waar hij laaiend enthousiast over is? Als het aan het Commissariaat voor de Media ligt, wordt het voor jou goed duidelijk dat je naar een reclameboodschap zit te kijken.
Als de term sluikreclame ter sprake komt tijdens de redactiemeeting van 3FM Online vliegen de hilarische voorbeelden vrijwel meteen over tafel. Soaps zijn koning in het subtiel brengen (not!) van sluikreclame (ook wel product placement genoemd). Goede Tijden Slechte Tijden is er niet vies van. En een film als New Kids steekt er heerlijk de draak mee.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Van alle tijden
Sluikreclame is niet nieuw. Het is iets van alle tijden. Zo stortte Pizzahut in 1990 twintig miljoen dollar (!) in een marketingcampagne met de Ninja Turtles. Wat je zag? Pizzahut-etende schildpadden. Een paar jaar eerder, in 1988, werd McDonald's ongegeneerd in het zonnetje gezet in de film Mac and Me (een of andere E.T. remake). In een vijf minuten durende dansscène heeft iedereen schijnbaar de tijd van zijn leven in een filiaal van McDonald's. Er zijn tal van voorbeelden uit het verleden waarin ons brein ook al geïndoctrineerd werd door sluikreclame.
- Wat zijn de regels in films?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wat zijn de regels ?
Er zijn natuurlijk regels voor sluikreclame, maar omdat de wereld van het vloggen relatief jong is, is de handhaving nog niet zo goed. Je mag wel adverteren, maar dan moet je het melden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te laten weten dat je een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder of korting hebt ontvangen. Maar ja, dat gebeurt dus vaak niet.
Vlogs voelen heel natuurlijk aan, alsof je een kijkje neemt in het echte leven van de vlogger. Adverteerders snappen dat en sturen hun spulletjes massaal naar hen toe, in de hoop dat ze die gebruiken in hun filmpjes. Superreclame en relatief goedkoop (als je er niet voor betaalt).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
- Hoe moet sluikreclame duidelijker worden in vlogs?
- Vinden kijkers sluikreclame erg?