Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

Het complexe Ticketmaster-doorverkoop verhaal

foto: Ben Houdijkfoto: Ben Houdijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Het complexe Ticketmaster-doorverkoop verhaal

De laatste tijd is er veel te doen rondom Ticketmaster en hun doorverkoop praktijken. Maar hoe is deze situatie eigenlijk ontstaan? Daarvoor moet je eventjes mee terug in de tijd reizen.

Geschiedenis

De vraagtekens bij Ticketmaster worden in 1994 door de band Pearl Jam opgegooid, nadat zij niet de prijzen voor hun eigen tour door de Verenigde Staten mogen bepalen. Zelf hadden ze goed betaalbare tickets met lage servicekosten willen hebben (wat uit zou komen op iets minder van 20 euro per kaartje). Maar de ticketgigant wilde dit absoluut niet toestaan...

Hierna volgde een lang legaal proces, waarin de band een volledige tour opzette langs podia waar Ticketmaster geen macht had. En dat was nog knap lastig, aangezien de kaartverkoper vrijwel elke zaal in de VS onder een exclusiviteitscontract had getekend. Dan kun je denken, is dat geen monopoly? En dat is iets waar later nog zeker op wordt teruggekomen, dus houd die vraag nog eventjes vast.

Uiteindelijk hield de band voet bij stuk en ging op tour, maar niet zonder problemen. Veel podia waren niet in staat om alles aan te leveren voor een geslaagd concert of hadden gewoonweg de verkeerde voorzieningen waardoor veel shows gecanceld moesten worden. Dus hoewel Pearl Jam hun moralen niet aan de kant heeft gezet, was de oplossing ook niet genoeg reden voor Ticketmaster om bang te worden. Zelfs Pearl Jam heeft sindsdien weer met ze gewerkt, en een luchtig grapje gemaakt tijdens een Award ceremonie in 1996.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Monopoly

Steeds meer mensen begonnen hun wenkbrauwen op te trekken, toen bekend werd gemaakt dat Ticketmaster zou gaan samenvoegen met Amerika's andere live-muziek grootmacht Live Nation. Het gevolg? Nog minder onafhankelijke zalen, hogere prijzen van tickets en dus ook hogere servicekosten per aankoop.

En daar zit je dit te lezen en te denken: maar dit gaat toch alleen maar over Amerika? Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse Ticketmaster? Nou daar is de machtspositie ook vrij groot, de meeste (grote) concertzalen werken exclusief met Ticketmaster, en de grote evenement-organisatoren vallen ook onder de Live Nation paraplu. Er is voor die bedrijven dus weinig reden om met een ander kaartverkoop-platform in zee te gaan.

Maar de laatste tijd is er veel te doen rondom Ticketmaster omdat ze hun verkooppositie nog een stapje verder hebben uitgebreid, en dit begon eigenlijk met de kaartverkoop van Lowlands 2023. Want naast het prijskaartje van 300 euro, kwamen mensen er ook achter dat tickets alleen op Ticketmaster doorverkocht konden worden en dat Ticketswap (naast alle andere doorverkoop-platforms) dus buiten spel was gezet. Dat leek in eerste instantie geen probleem, totdat de verplichte 45 euro servicekosten aan het licht kwamen.

Omdat het een doorverkoop is, mogen mensen een gewild ticket voor een bovenprijsje verkopen. Hierdoor wordt een ticket dat origineel misschien 40 euro kostte ineens en concert van bijna 70 euro voor degene die hem "tweedehands" koopt. En daar zitten mensen niet op te wachten, zeker als ze helemaal nergens anders toegang kunnen krijgen tot de feesten vanwege de ticketmonopoly. Hé! Daar is je antwoord op die vraag die je eerder had vastgehouden.

Toekomst

Hoe zal dit verder nog doorgroeien? Dat valt natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar hier in ieder geval de recente veranderingen die tot meer kunnen ontwikkelen. In Amerika heeft Ticketmaster een nieuw algoritme voor de doorverkoop, die de prijs van een ticket aan de hand van de vraag verandert. Hierdoor had je ineens Taylor Swift tickets die voor duizenden dollars te koop werden gezet, of dat je ineens een veel hogere prijs moet betalen omdat de vraag zo intens is toegenomen tussen het moment dat je klikte en er daadwerkelijk doorheen was.

Ook zou het kunnen betekenen dat platformen zoals Ticketswap (en de minder betrouwbare Viagogo en look-a-likes) volledig uit te lucht worden gehaald. Momenteel wordt er gesproken van het opzetten van een onafhankelijk onderzoek naar de hele situatie, en heeft de Tweede Kamer ook al hun twijfels geuit rondom de Lowlands-ticket situatie. Aan de andere kant staat de evenementenbranche wél achter Ticketmaster. Dit komt door de enorm vervelende situatie waarbij mensen, die een ticket hebben overgekocht, soms toch in de maling zijn genomen en daardoor niet naar binnen kunnen bij het event. Het Ticketmaster platform is de enige plek waar je gegarandeerd een bruikbaar ticket kunt kopen, en dat moet ook ergens voor tellen.

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.