Waarom de iPod het beste apparaat ooit was
- Nieuws
- Waarom de iPod het beste apparaat ooit was
An end of an era: Apple stopt officieel na 21 jaar met de productie van de iPod. vanaf 2001 domineerde het kleine apparaatje in verschillende vormen en kleuren iedereen die naar muziek luisterde. Van de iPod Classic, Shuffle, Nano tot aan de iPod Touch: het was op de MP3-speler of Walkmen na de enige manier om buitenshuis naar muziek te luisteren.
Het moeten downloaden van je muziek (daarmee bedoelen we uiteraard het legaal aanschaffen van je muziek online), het satisfying tikkende geluidje die je hoorde als je door je bibliotheek scrollde, standaard cadeautips voor je verjaardag hebben (iTunes cadeaukaarten), het altijd vol zitten van je bibliotheek: talloze herinneringen om nostalgisch van te worden.
Het apparaatje was overigens niet alleen razend populair bij de typische consument, de iPod was ook een hit onder artiesten en heeft een belangrijke stempel achtergelaten in de popcultuur. Ter ere van het afscheid, een aantal legendarische momenten op een rijtje.
P.I.M.P.
Inmiddels loopt iedereen met AirPods en wordt het bijna als retro beschouwd als je de centimeters lange draad uit je jaszak tovert. Maar vroeger was de iPod in iedere vorm een symbool van status en was het vooral heel cool om hiermee gespot te worden. De grootste sterren liepen te pronken met het apparaat, zoals bijvoorbeeld 50 Cent in zijn clip van 'P.I.M.P'.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De rapper wist Apple-baas Steve Jobs destijds overigens te overtuigen om hem $150.000 te betalen voor deze product placement. En daar ging Jobs mee akkoord.
Verstoppertje
Dit was overigens niet de eerste keer dat muzikanten en Steve Jobs elkaar vonden via de iPod. Bono en Steve Jobs kwamen schijnbaar geregeld samen om verstoppertje te spelen achter de mobiele muzikale apparaatjes.
foto: Getty Images
Apple commercial
Ook Moby sprong al snel op de voortdenderende trein van Apple's uitvinding. Hij wilde er zelfs zijn zegje over doen in de allereerste tv-reclame die werd gemaakt ter lancering van de iPod. Hier spreekt hij de lovende woorden uit: “I don’t know who your product’s designers are, but boy, you’re not paying them enough".
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lyrics
Er is natuurlijk eigenlijk maar één manier om te duiden wat de culturele significantie is van de iPod, en dat is door een aantal lyrics erbij te pakken. Alles wat cool en hip is, wordt op gegeven moment bezongen in de muziek. Een aantal belangrijke voorbeelden onder elkaar:
Flo Rida - Replay
Shawty's like a melody in my head
That I can't keep out, got me singin' like
Na-na-na-na, everyday
It's like my iPod stuck on replay, replay-ay-ay-ay-ay
Eminem - Not Alike
Brain dead, eye drops
Pain meds, cyclops
Daybed, iPod
N.E.R.D. - Anti Matter
Kay, what's this on your iPod
Tell me what you listening to
Chris Brown - What I Do
I keep cash on me, no black cards (black cards)
They don't know what dem is, I deal with hood broads (hood broads, yeah)
There's a .9 on me, that's no iPod (iPod)
iPod fashion
Tijdens de hoogtijdagen van de iPod, was het veel meer dan slechts een middel om muziek mee te luisteren. Het werd een must-have accessoire die je op allerlei manieren kon dragen, niet alleen maar op de voor de hand liggende manier zoals Rihanna op onderstaande foto laat zien.
foto: Getty Images
Katie Price (ken je misschien nog wel van één van haar twee singles) bewees dat er nog veel meer uitwijkmogelijkheden zijn als het aankomt op je iPod voor modieuze doeleinden inzetten.
foto: Getty Images