Naar cookieinstellingen
3FM nieuws

€180 betalen voor een K-pop concert? Deze drie BTS-fans doen het!

  1. Nieuwschevron right
  2. €180 betalen voor een K-pop concert? Deze drie BTS-fans doen het!

Dat het bezoeken van concerten een dure hobby is, weten we. Het is normaal om €55 neer te tellen voor een show van Imagine Dragons en je bent al snel €100 kwijt als je een staanplaats wilt voor Jay Z en Beyoncé, maar K-pop brengt de prijzen naar een heel nieuw niveau. Drie K-pop fans vertellen waarom zij zoveel geld neertellen voor een ticket.

BTS in de Ziggo Dome

Onlangs werd aangekondigd dat de Bangtan Boys a.k.a. BTS op 13 oktober in de Ziggo Dome staan. De zeven boys komen uit Zuid-Korea en combineren K-pop met hiphop-invloeden. In hun thuisland zijn ze daarmee supersuccesvol, maar ook wereldwijd gaan de mannen érg lekker. Er gaat geen week voorbij zonder record in de hitlijsten van het Amerikaanse Billboard.

Om naar een show van BTS te gaan moet je wel écht fan zijn. De kaarten voor deze show gaan namelijk over de toonbank voor €180 (staanplaats) en tussen de €60 en €150 voor een zitplekkie. Prijsjes, wel!

Wat krijg je er voor terug? Hoogstwaarschijnlijk een groot spektakel met dansers, vuurwerk en fantastische visuals. Hun optreden op de Billboard Awards liet in ieder geval een vlekkeloze choreografie zien...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoezo kost het zoveel geld?

Dat is makkelijk te raden: er wordt ontzettend veel geld in de show gestoken (vuurwerk, lichtshowtje, alles erop en eraan) en de act moet natuurlijk de wereld overgevlogen worden.

Daarnaast hebben K-pop acts megagrote en fanatieke fanbases, die bereid zijn om veel geld te betalen om hun idool te zien. En zolang fans het betalen, gaan die bedragen natuurlijk gevraagd worden! We voelden een paar fans aan de tand over hun K-pop bestedingspatroon. Hoe sparen ze? En vinden ze het de moeite waard, zo'n bedrag?

Gianna (21) spaart al haar stufi bij elkaar

Via online community GoSupermodel en via YouTube-playlists bereikte het K-pop virus Gianna. In het verleden was het voor haar erg lastig om naar concerten te gaan, want er was weinig aanbod: "Het is eigenlijk echt pas sinds vorig jaar dat er veel Koreaanse artiesten onze kant op komen. En bij K-pop artiesten weet je eigenlijk nooit helemaal zeker of ze nog terug gaan komen, dus zijn veel fans bereid er veel geld voor neer te leggen. Er is geen zekerheid!"

"Het is natuurlijk heel raar, dat alle Koreaanse concerten zo veel meer kosten, maar ik zelf hou daar nu gewoon rekening mee." Door haar studiefinanciering op te sparen kan ze naar het concert van BTS. Gianna: "Ik denk dat vooral mensen die multifandom-fans zijn, last hebben van de hoge prijzen. Als je echt elk K-pop concert wilt bijwonen of fan bent van meerdere acts, dan ben je al snel meer geld kwijt. Ik leg het geld van mijn bijbaantje naast m'n stufi, dan kom ik voor dit concert in elk geval een eind!"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Miuccia (16) zit achter de kassa

Miuccia is alleen nog nooit naar een concert geweest: "Nee, helaas niet. Ze kwamen ook niet mijn kant op. Dit jaar is het hun eerste keer dat ze naar Nederland komen voor een wereldtour, ik denk dat het voor heel veel fans de eerste keer gaat zijn dat ze BTS kunnen zien."

De hoge prijzen van de kaartjes vindt ze lastig, maar ze snapt het ook wel als je kijkt hoe beroemd de jongens van BTS inmiddels zijn. Om de tickets te betalen werkt ze lekker old school bij de Albert Heijn als kassameisje!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eda (19) probeert zoveel mogelijk te sparen

"Ik kwam met K-pop in aanraking door een vriendin van me. Omdat zij het er zo vaak over had begon ik het ook interessant te vinden, omdat het een hele andere wereld is dan van de Westerse muziek." Op 13 oktober wil ze heel (maar echt héél) graag bij het concert van BTS zijn: "Ik probeer zoveel mogelijk te sparen elke maand, want voor BTS heb ik namelijk best wel veel over."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Check ook:

In november 2017 was 3FM al bij een concert van een andere grote K-Pop artiest, G-Dragon in de Ziggo Dome. Check hier het verslag.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.