Naar cookieinstellingen
3FM nieuws
NTR

Hoe maak je het als hiphop artiest in Nederland?

  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe maak je het als hiphop artiest in Nederland?

Hoe maak je het als hiphop artiest in Nederland? En hoe zet je een goede liveshow neer? 3FM-dj Vera Siemons nodigt Githa Biekman uit in de studio om te praten over de hiphop scene in Nederland.

Wat doet een boeker?

Githa Biekman is boeker bij AT Bookings en verzorgt onder andere de boekingen voor 3FM Talent Snelle, Jebroer en Frenna. Maar wat doet een boeker nou eigenlijk? Githa: "Je bent eigenlijk de sales afdeling van de artiest. Je bent betrokken bij de ontwikkeling van de live carrière op het podium en waar de artiest de microfoon pakt buiten de studio."

En het dagelijkse leven van boeker is niet bepaald een nine to five job, want volgens Githa ben je de hele dag bezig met meetings, mails en belletjes. En daarnaast ga je nog langs bandrepetities en zeker in het festivalseizoen draai je de hele dag door.

Video niet beschikbaar

Wat betekenen artiest en boeker voor elkaar?

Snelle, Jebroer, Frenna en Ronnie Flex zijn o.a. hiphop artiesten die zijn aangesloten bij AT Bookings. Maar hoe komen artiesten daar terecht? En wat kun je als goede boeker betekenen voor een artiest? Githa: "Er zijn programmeurs en festivals die ons benaderen, of we gaan er zelf op uit. Vervolgens benaderen wij festivals en podia met de vraag: past één of meerdere van onze artiesten bij jullie evenement?"

Githa vertelt dat er vaak wordt gekeken wat voorheen geprogrammeerd is bij de podia en festivals. Maar ook: wat is de wens van de artiest? In samenwerking met de artiest en het management wordt een plan gemaakt en dat plan is voor het komende (anderhalf)jaar, voor clubs en festivals.

Snelle

Hij is nog niet heel lang bezig, maar is deze maand 3FM Talent en heeft miljoenen streams en views. Hoe is Snelle bij AT Bookings terechtgekomen? Githa: "Eigenlijk via Jebroer, want daar heeft hij vorig jaar getekend. En Jebroer zit al langer bij AT Bookings dan ik, dus zo is hij vorig jaar bij ons binnengekomen." Githa en haar collega's bespreken altijd alles met elkaar wanneer er een nieuwe artiest binnenkomt. En over Snelle waren ze het unaniem eens.

Hetgeen wat ons raakt bij Snelle is zijn storytelling. Hij kan het liedje heel goed brengen, dus we zeiden meteen: let's go!

Wat heb je nodig als hiphop artiest?

Hiphop groeit steeds meer in Nederland en er zijn steeds meer hiphop artiesten. Maar wat is de key om een goede hiphop artiest te worden? Githa: "Voor mij komt het aan op duidelijk profiel, waar sta je voor en welke muziek maak je? Het complete verhaal en het plaatje moet kloppen. En de binding met de fans is heel belangrijk."

Miljoenen views, streams en followers is niet het belangrijkste

En al die miljoenen streams, views en grote following dan? Dat is volgens Githa ook belangrijk, maar echt niet het belangrijkste: "Als je 10 miljoen volgers hebt op Instagram, maar mensen kijken alleen maar omdat je een hype bent, dan betekent dat niet dat mensen geld neerleggen om jou te zien optreden. Heb je twintig duizend volgers, maar koopt hetzelfde aantal mensen een ticket voor je concert, dan is dat veel meer waard. En dat kan het verschil zijn.

Van tapeshow naar show met liveband

Ronnie Flex, Lil' Kleine en Frenna maken tegenwoordig een enorme liveshow van hun optreden. Maar hoe gaat dat proces precies? En waar begin je mee? Soms duurt het een tijdje voordat een artiest klaar is met zijn tapeshow, maar soms is een artiest er ook al snel klaar mee én klaar voor een grote liveshow met een band.

Als je een artiest groter wil neerzetten, kun je niet met een kleine show aankomen.

Githa: "Het is een lange weg en de kern zit hem in het repeteren. Je moet aan elkaar wennen, zowel de band als de artiest. Met Frenna ging dat in samenspraak. Hij behoort tot de top van de urban scene en is enorm gedreven en getalenteerd."

Zelf boeker worden?

De muziekindustrie zoals Vera het kent is 'best wel' een mannenwereld, zeker in de urban scene. Of Githa het idee heeft dat ze zich twee keer zo hard moet bewijzen? Githa: "Ja, zeker aan het begin, maar dat heeft er ook mee te maken dat je een groentje in de scene bent".

Video niet beschikbaar

Laatste tip

En voor iedereen die zelf boeker wil worden, heeft Githa een gouden tip: "Het is heel belangrijk dat je goed met mensen kunt omgaan, maar ook dat je goed kunt verkopen, dus wil je boeker worden? Ga bij een callcenter werken. Een goede boeker is een goede verkoper."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.