Als artiest doorbreken in Europa, hoe doe ik dat?
- Nieuws
- Als artiest doorbreken in Europa, hoe doe ik dat?
Ben jij de nieuwe Dua Lipa, Thomas Azier, Broederliefde of Bastille? En wil je niet alleen je eigen land, maar heel Europa veroveren met je muziek? Robert Meijerink van Eurosonic Noorderslag vertelt hoe dat in zijn werk gaat tijdens het showcasefestival.
Ik wil doorbreken als artiest, waar moet ik zijn?
Bovengenoemde artiesten zijn niet meer weg te denken uit de 3FM playlist. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe zij zijn doorgebroken in Europa? Tipje van de sluier: grotendeels omdat ze op het podium van Eurosonic hebben gestaan. Dat is toch wel een van de dingen waarmee je makkelijker doorbreekt buiten je landsgrenzen.
Hoe dat precies werkt? Daarvoor spreken we met Robert Meijerink. Robert is verantwoordelijk voor alle Europese boekingen op Eurosonic Noorderslag en kan haarfijn uitleggen wat je als artiest nodig hebt om door te kunnen breken binnen Europa.
Artiesten als Dua Lipa, Bastille, en nog vele anderen zijn groot geworden door hun liveshow tijdens Eurosonic Noorderslag. Ze zijn daarna doorgestroomd naar de internationale muziekscène, waar er soms al hits werden gescoord terwijl hun EP of debuutalbum nog niet eens uit was. Hoe gaat dat nou in zijn werk? Robert vertelt dat het European Talent Exchange Program (ETEP) tijdens ESNS hier een grote rol in speelt.
Geboekt worden op Coachella?
Tijdens ETEP komen allerlei boekingsagenten en programmeurs van binnen én buiten Europa samen om elkaar te tippen over welke artiesten ze moeten zien tijdens ESNS. Denk aan Primavera Sound in Barcelona, Lollapallooza in Berlijn en Roskilde in Denemarken, maar ook de programmeur van het Amerikaanse Coachella reist af naar Groningen om de nieuwste potentiële Sam Smith en The Ting Tings (jazeker, zij begonnen ook ooit op ESNS) naar de Verenigde Staten te halen.
ETEP biedt dus veel voor festivals en programmeurs, maar wat biedt het voor de artiesten zelf? Robert: "Het primaire doel van ETEP is: promoten van artiesten in, maar ook buiten Europa en het zichtbaar in kaart brengen van boekingen. Los daarvan promoten we de artiesten tijdens ESNS. Het is ook in ons belang dat de artiesten die in Groningen staan, ook daadwerkelijk iets overhouden aan hun showcase."
Liveshow on point
Die liveshow, die is dus echt heel belangrijk. Want als we aan Robert vragen wat je als artiest nou écht nodig hebt om door te kunnen breken, krijgen we het volgende antwoord: "Als artiest moet je beschikken over een goede kwalitatieve liveshow. Dus niet na twaalf minuten stoppen, maar een half uur volmaken en jezelf goed in de spotlight zetten. Daarnaast moet je als artiest ook een single of video klaar hebben. Dat is voor de programmeurs in Europa heel belangrijk, omdat je werk dan wel op de radio gedraaid kan worden."
En dat is zeker belangrijk, want onder andere Studio Brussel en BBC Radio 1 komen ook naar Groningen. Het zou toch top zijn als zij jouw nummer kunnen draaien na het zien van jouw liveshow? Robert: "Shame, de nummer 1 van ETEP 2017, die hadden net een EP’tje met vier nummers uit. Er werd geeneen nummer gedraaid op de radio, maar iedereen vindt de liveband zo goed dat het gewoon geboekt wordt. Dus dat is dan weer een goed voorbeeld van 'het gaat dus wel om de artistieke prestatie op het podium'."
To predict or not to predict, that’s the question
Je staat met deze tips dus een paar stappen voor, maar het blijft gissen. Robert: "Je kunt altijd glazen bollen creëren, maar er zijn zoveel voorspellingen in de afgelopen jaren niet uitgekomen. Het is geen exacte wetenschap."
Goed oefenen voor die liveshow dus én zorg dat je een singletje klaar hebt liggen. Kom maar op!