Special: The Kooks
- Nieuws
- Special: The Kooks
The Kooks zijn weer terug. Met een vierde album op zak en shows in de HMH en op Paaspop, is het hoog tijd om de Britse band eens uit te lichten in MetMichiel.
The Kooks, bekend van liedjes als ‘Naive’ en ‘She Moves In Her Own Way’ ontstaat in het begin van de zeroes in de Britse badplaats Brighton. In deze Special het verhaal van de band, vanaf het prille begin tot en met de release van hun vierde album Listen.
Beluister de special:
“We gingen muziek maken, deden een optreden, kregen een contract, het ging bizar snel”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
The Kooks, bekend van liedjes als ‘Naive’ en ‘She Moves In Her Own Way’ ontstaat in het begin van de zeroes in de Britse badplaats Brighton. Maar drie van de vier originele bandleden - Luke Pritchard, Hugh Harris en Paul Garred - leren elkaar al eerder kennen, nog voor ze in Brighton belanden.
Katie Melua en de Brit School
Ze ontmoeten elkaar tijdens hun tijd op de Brit School, die kunstzinnige middelbare school in Londen waar heel veel bekende artiesten op hebben gezeten, waaronder Adele, Amy Winehouse en Katie Melua; de toenmalige vriendin van frontman Luke. Alle drie de heren gaan na de Brit School naar Brighton voor een muzikale vervolgopleiding. Daar leren ze Max Raffety kennen en met hem vormen ze min of meer in een opwelling The Kooks.
Binnen een paar maanden al platendeal
Nadat ze besluiten om samen muziek te maken, gaat het razendsnel. “We just met, just started playing and did a gig, got signed, it was all very mad.” Eigenlijk is het veel te snel vinden ze zelf, ze zijn pas net een paar maanden bezig als ze al een contract krijgen, maar het is zo’n goede deal dat ze hem niet kunnen afslaan.
David Bowie - 'Kooks'
Ze hebben nog niet eens een bandnaam als het los gaat. Ze bedenken een paar foute namen, maar uiteindelijk zorgt een andere artiest voor de inspiratie voor een naam waar ze wel blij mee zijn: David Bowie. Als eerbetoon aan deze gezamenlijke held, vernoemen ze zich naar zijn liedje ‘Kooks’. Het staat op het album Hunky Dory uit 1971. David Bowie schreef het nummer voor zijn pasgeboren zoon Duncan Jones.
Beluister het fragment:
Luke: “Het verhaal over Alex van Arctic Monkeys was maar een grapje”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Tegen de tijd dat The Kooks de studio in gaan voor hun debuutalbum, hebben ze heel veel liedjes in allerlei stijlen. Aan producer Tony Hoffer de zware taak om het terug te brengen tot een compact geheel dat op een cdtje past. Met Tony duiken ze de Konk Studio’s in Londen in, waar ze niet veel later uitkomen met debuutalbum Inside In/Inside Out, dat in januari 2006 uitkomt.
The Kooks en Arctic Monkeys
Het album verschijnt eind januari 2006, op dezelfde dag als Arctic Monkeys’ debuutplaat Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Er ontstaan geen Blur-Oasis taferelen. Al wil de Engelse pers dat er wel graag van maken. Zo blijft het verhaal over Luke die een van de Arctic Monkeys geschopt zou hebben, maar opduiken.
Luke: "But the press lie as well. I mean, they lie, literally just traight up. I mean like that Arctic Monkeys thing with Alex Turner was completely flipped into something completely ridiculous. It was just a funny joke."
Geen rivaliteit
De band is juist blij dat de media aandacht naar Arctic Monkeys gaat. Het beschermt The Kooks en zorgt ervoor dat ze niet meteen vol in de spotlights staan. Maar zelfs in de schaduw van de Arctic Monkeys, weten de heren door te breken, in eigen land, maar ook in de rest van Europa.
'She Moves In Her Own Way' over Katie Melua
‘Eddie’s Gun’ kwam als eerste uit, maar de echte doorbraak komt met de daaropvolgende singles. In Nederland gebeurt dat met ‘She Moves In Her Own Way’, waarmee ze ook bij 3FM opvallen. Het wordt 3FM Megahit.
Frontman Luke schrijft de meeste teksten voor de band en die zijn vaak persoonlijk. ‘She Moves In Her Own Way’ gaat hoogstwaarschijnlijk dan ook over Luke’s toenmalige vriendin, de zangeres Katie Melua, maar Luke wil het daar in interviews liever niet over hebben.
Beluister het fragment:
"We willen gewoon eerlijk zijn, ook over hele persoonlijke dingen"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Met tussen de 80 en 90 liedjes op zak, gaan The Kooks weer de studio in voor hun tweede album. Twee studio’s in dit geval. Ze keren terug naar Konk - de studio in Londen waar ze ook hun debuutalbum opnamen - en ze nemen een deel op in Los Angeles. Het resultaat is het tweede album Konk dat ik april 2008 verschijnt en vernoemd is naar de Londense studio.
The Kooks geen last van verwachtingen
Na een succesvol debuutalbum ligt er voor een band veel druk om de opvolger net zo succesvol te maken. The Kooks hebben daar naar eigen zeggen geen last van gehad. Daar houden ze zich niet mee bezig. Het belangrijkste bij die opnames is dat de vibe goed is, dat ze een goede tijd hebben en dat ze muziek kunnen maken. De rest is niet belangrijk.
Bassist Max Raffety ontslagen
2008 is voor The Kooks niet alleen het jaar van het tweede album Konk, maar ook het jaar van het vertrek van bassist van het eerste uur Max Raffety. Er zijn al langer problemen en in januari 2008 gaat het niet meer, hij wordt uit de band gezet. De geruchten gaan dat het te maken heeft met zijn drugsgebruik.
Het vertrek van Max valt de band zwaar en ze twijfelen zelfs of ze wel door moeten gaan. Uiteindelijk gaan ze toch verder, in eerste instantie met een inval bassist die ze uit de musicscene van Brighton kennen.
'Sway' over Max
Konk is het laatste album waar Max nog op te horen is. Een van de liedjes op het album gaat ook over hem en zijn problemen. Luke zingt erover op derde single ‘Sway’:
To hurt the ones you love
you know you never meant to
but you do, oh yeah you do.
Beluister het fragment:
“Op Junk Of The Heart experimenteerden we met een moderner geluid”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Eind 2008 vinden The Kooks een vaste vervanger voor bassist Max, die ze begin dat jaar noodgedwongen uit de band hebben gezet. Peter Denton neemt zijn plaats in. Met hem gaan ze aan de slag aan album nummer drie: Junk Of The Heart.
Eighties invloed Peter Denton
Aan hem hebben ze de eighties invloeden te danken die op de opvolger van Konk te horen zijn. Luke: “We certainly weren’t thinking about the eighties. But I guess there is definitely some eighties sounds on there. Probably quite a lot of Pete’s influences, our bassplayer, his eighties stuff.”
Opnames Junk Of The Heart vreemd lang proces
Ze beginnen in april van 2009 aan de opnames van Junk Of The Heart maar het is een vreemd en lang proces. dat komt onder andere door drummer Paul die af en aan afwezig is.
Drummer Paul krijgt problemen met arm
Dat heeft te maken met de problemen die Paul dat jaar krijgt met een zenuw in zijn arm. Hij verlaat de band een tijd maar keert eind 2010 tijdelijk terug voor studiosessies voor Junk Of The Heart. In 2012 wordt hij definitief vervangen door Alexis Nunez.
nieuwe moderne sound op Junk Of The Heart
Junk Of The Heart is voor de band een keerpunt qua sound. Ze laten de 60’s invloeden achter zich en gaan voor een nieuwe geluid. Een beetje 80s invloeden, dankzij de nieuwe bassist, maar ze halen ook inspiratie uit nieuwere electropop acts als Foster The People, LCD Soundsystem, Lykke Li, Air en Daft Punk.
Time-out
Uiteindelijk duurt het nog tot september 2011 voor Junk Of The Heart verschijnt en de heren hun nieuwe sound laten horen. Ze touren met Junk Of The Heart, maar daarna is het tijd voor een time-out. Luke gaat naar Amerika om te schrijven en nieuwe inspiratie op te doen. Terug in Engeland ontmoeten ze hiphop-producer Inflo met hem gaan ze aan de slag voor album nummer vier.
Listen en 'Sweet Emotions'
Het vierde album noemen ze Listen en ze brengen het in september 2014 uit. Weer een hele nieuwe sound, maar wel nog steeds catchy. Frontman Luke’s favoriete nummer van het album is de single ‘Sweet Emotion’.
Beluister het fragment:
“Onze muzikale roots liggen bij folk, country en blues”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Op de eerste twee albums laten The Kooks zich voornamelijk inspireren door de muzikanten uit de jaren 60. Album nummer drie laat een nieuwe sound horen met meer electropop invloeden en op het vierde album gaan ze nog een stap verder, met zelfs ska en hiphop invloeden.
Muzikale roots
Maar waar liggen hun muzikale roots? Luke: "I think one of the things with our band is, we really have a lot of musical roots. Our roots are bases in folk, country and blues. You need to know where it’s coming from before you know where you’re going."
The Kooks weten dus heel goed wat hun muzikale roots zijn. En ze maken er geen geheim van dat ze zich door hun voorbeelden laten inspireren. Ze vernoemen zich zelfs naar een liedje van hun gezamenlijke held David Bowie. En hij is niet de enige muzikant die ze eren.
Cochrans 'Summertime Blues' en 'Eddie's Gun'
Eddie Cochran is van grote invloed op het nummer ‘Eddie’s Gun’. Dit nummer gaat niet, zoals vaak gedacht wordt, over Luke’s ex-vriendin Katie Melua. Het is een liedje over, jawel, impotentie. Het riffje uit het nummer hebben ze gejat uit ‘Summertime Blues’ van Eddie Cochran, vandaar te titel ‘Eddie’s Gun’.
Beluister het fragment: