Naar cookieinstellingen
HUMAN

Onderzoek: 4 op de 10 mannen vinden het een ongunstige tijd om man te zijn

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Onderzoek: 4 op de 10 mannen vinden het een ongunstige tijd om man te zijn

We kennen allemaal het stereotypebeeld van mannen: krachtig, stoer, fixen veel vrouwen, zijn lomp en janken niet. Klopt dat beeld dat we van mannen hebben eigenlijk wel? Dat onderzoekt HUMAN samen met 3Vraagt.

Als je niet lekker in je vel zit, met wie bespreek je dat dan? Eén op de vijf mannelijke deelnemers bespreekt dat nooit met hun partner of met vrienden. Zo’n 26 procent van de mannen vindt dan ook dat huilen een teken van zwakte is. Een deelnemer: “Huilen is niet het antwoord, dus dat gebeurt alleen als je echt even niet meer door kan. Er wordt vaak gezegd: huilen is goed voor je. Huilen wordt geprobeerd mannelijk te maken. Maar dat is dikke onzin. Je huilt alleen als je er echt doorheen zit, als je niet anders kan. Dat gebeurt nou eenmaal niet vaak. Vrouwen steken kennelijk anders in elkaar, daar kan ik niet over oordelen. Het lijkt alsof huilen voor hen een emotie is.”

Een andere deelnemer: “Ik verwerk mijn emoties het liefst gewoon zelf. Ik denk dat de ander er niet zo veel mee kan, dat heb ik zelf ook als iemand er tegen mij over begint.”

Quote

Ik durf prima te huilen. Maar ik moet wel zeggen dat dit een proces was.

Deelnemer onderzoek

‘Durven huilen is een proces’

76 procent van de mannelijke deelnemers geeft aan wel te kunnen huilen in het bijzijn van mensen als er iets ergs gebeurt met een dierbare. 42 procent kan dat wanneer ze niet lekker in hun vel zitten en 38 procent kan in het bijzijn van anderen huilen om liefdesverdriet.

Een van de deelnemers: “Ik durf prima te huilen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit een proces was. Vroeger had ik waarschijnlijk gezegd dat het een zwakte is om te huilen. Nu vind ik het juist een teken van kracht, verwerking, en het hoort er nu eenmaal bij. Ook bij mannen.”

Een andere deelnemer: “Het is mij (net als bij veel andere mannen) afgeleerd. Van jongs af aan zegt de maatschappij tegen opgroeiende jongens: 'Je bent toch 'stoer', jij hoeft niet te huilen'. Met als gevolg dat je op volwassen leeftijd soms de aandrang voelt, maar de ontlading van het huilen wegblijft. We leren mannen emotioneel incapabel te zijn en verwonderen ons vervolgens dat de genderrollen weinig met de tijd veranderen.”

Kostwinner zijn

Wie de kostwinner is in een gezin, maakt veel jongeren niet uit. Toch zegt 22 procent van de mannen dat de man een kostwinner zou moeten zijn in het gezin. Ook zegt 25 procent van de mannen dat hij liever meer verdient dan zijn (toekomstige) partner. 7 procent van de vrouwen wil liever dat haar partner meer verdient.

Een derde (29%) van de mannen vindt dat een vrouw normaliter minder moet gaan werken op het moment dat een man en een vrouw voor het eerst samen een kind krijgen. “Aangezien er een bijzondere band tussen moeder en kind is, denk ik dat het handiger is dat de vrouw iets meer die rol zou moeten hebben,” zegt een deelnemer.

De helft van de mannen vindt dat beiden minder moet gaan werken, bij vrouwen ligt dat een stukje hoger. 68 procent wil graag dat beiden minder gaan werken. Een van de deelnemers: “Allebei een dag minder, dan ontwikkelt het kind een goede relatie met beiden en kunnen beiden ook nog een carrière hebben.”

Ongunstige tijd om man te zijn

Als het gaat om de arbeidsmarkt, vindt 41 procent van de mannen dat zij voordeel hebben aan hun geslacht. 11 procent vindt dat vrouwen voordeel hebben aan hun geslacht. “Doordat er bij veel bedrijven een quotum op het aantal vrouwen in de top zit, is het nu een voordeel om vrouw te zijn,” zegt een van de deelnemers.

Quote

Van vrouwen wordt overgang naar deeltijd én zorg voor kinderen meer geaccepteerd

Deelnemer onderzoek

43 procent van de mannen vindt het dan ook ongunstig om in de huidige tijd man te zijn. Redenen die mannen daarvoor noemen zijn positieve discriminatie op de arbeidsmarkt en meer recht op verlof als er kinderen komen. Een van de deelnemers: “Van vrouwen wordt overgang naar deeltijd én zorg voor kinderen (ook als een kind ziek is, bijvoorbeeld) meer geaccepteerd.”

41 procent van de mannen is het oneens met de stelling. Een op de vier zegt dat het juist een ongunstige tijd is om vrouw te zijn. “In de opvoeding leren mannen om assertief en agressief te zijn, vrouwen leren om lief en volgzaam te zijn. Op de arbeidsmarkt ervaren vrouwen nadelen, omdat ze niet gewend zijn om hun plek te veroveren en behouden, tegen een fatsoenlijk salaris. De vrouw begint dan al met een achterstand, die niet makkelijk in te halen is,” aldus een van de deelnemers.

Over dit onderzoek

3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 10 tot en met 22 juni 2022, deden 2.192 deelnemers mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.

Dossier Man Up!

Mannen zijn sterk en handig, fixen op vrouwen, zijn lomp en janken niet. Een stereotypebeeld van de man. Klopt dat anno 2022 nog? Zijn mannen van nature jagers als het gaat om seks en flirten? En is het oké om je kwetsbaar op te stellen als man? Dat zoekt 3FM-DJ Andres Odijk samen met HUMAN uit in dossier Man Up! Check alle verhalen via 3FM.nl/manup.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.