Naar cookieinstellingen
HUMAN

Hoeveel mis je écht, als je online studeert?

  1. Nieuwschevron right
  2. Hoeveel mis je écht, als je online studeert?

Ruim drie maanden bestaat hoger onderwijs inmiddels uit online presentaties en groepswerk via skype. Vanaf het begin was onduidelijk hoe lang het zou duren, nu besluiten sommige universiteiten dit ook volgend schooljaar te handhaven. Daarom luiden studenten de noodklok: online onderwijs is geen vervanging van de normale vorm. Hoeveel verschil maakt het digitale leven voor je studietijd? Wij vragen een docent en twee studenten naar de lessen, het sociale leven en de introductietijd.

‘Door online onderwijs ontwikkel je je niet’

“Ik praat met vrienden veel over online onderwijs, iedereen vindt het kut. Je ontwikkelt je op deze manier veel minder, dat is zonde.” Bouke van Balen (22) studeert Bèta-gamma aan de Universiteit van Amsterdam en begon een petitie tegen het online onderwijs. “Er wordt gespeculeerd dat negentig procent van het onderwijs volgend jaar nog online is, een veel te hoog percentage.”

Bouke van Balen

Volgens Bouke gaat studeren om meer dan alleen lesstof. Je wordt uitgedaagd om je comfortzone uit te komen, door bijvoorbeeld presentaties te geven, een vraag te stellen of een discussie te voeren. Hijzelf weet als geen ander hoeveel je aan die uitdagingen hebt.

“Voor ik begon, had ik een tussenjaar waarin er vervelende dingen gebeurden en ik mezelf isoleerde. Ik kreeg paniek- en angstaanvallen, maar vertelde daar niemand over. Het grootste deel van het jaar zat ik in mijn eentje op mijn kamer. Ik schreef me in voor mijn studie, maar als je me toen had gevraagd alles online te volgen had ik dat zó gedaan. Het was een grote drempel voor mij om naar de introductiedag en lessen te gaan.”

Door de verplichte aanwezigheid bij zijn studie, kwam hij in contact met studiegenoten en docenten, maakte hij vrienden en kwam over zijn angstaanvallen heen. Nu maakt hij zich zorgen om studenten die deze kans niet hebben of makkelijk laten liggen omdat alles online is. Hij merkt dat veel studenten hun camera en microfoon tijdens de online les uitzetten, waardoor je niet weet hoe het met ze gaat.

Foto: Tatiana Syrikova, Pexels

Daarbij vindt hij vakken als filosofie oppervlakkig geworden. De teksten zijn lastig, normaal leer je die begrijpen door erover te discussiëren. Een online verbinding maakt die discussie lastig. Volgens Bouke zijn er genoeg manieren om onderwijs toch weer op te starten, zelfs op anderhalve meter. “Zoals bij basis- en middelbare scholen; laat studenten in bepaalde tijdslots komen. Bedenk iets, maar leef niet in de veronderstelling dat online normaal onderwijs kan vervangen.”

‘We bespreken alleen theorie, studenten vinden de lessen niet meer leuk’

De schermen staan op zwart, de microfoons uit en de enige vraag in de chat gaat over de deadline. Sophie Dorrepaal (30) beschrijft de lessen Nederlands die ze sinds de coronacrisis aan het ROC Utrecht geeft. Een groot verschil met haar pre-corona lessen, waar interactie een belangrijk deel was. Zelf voor de klas presenteren deed ze minimaal: in plaats daarvan liet ze haar studenten zelf op onderzoek gaan, met teksten werken en presentaties geven.

Sophie Dorrepaal

“Eerder werd er continu gepraat tijdens de lessen, het was een heel gezellige sfeer. Nu is het ouderwets en statig onderwijs. We hebben het alleen over de theorie, dus ik denk niet dat de studenten de lessen heel leuk vinden. Als dit lang doorgaat, denk ik niet dat ze tevreden op het vak Nederlands terugkijken of het later leuk vinden om met taal aan de slag te gaan.”

Wat vinden de studenten zelf van de online lessen? Sommigen vinden het heerlijk om hun eigen tijd te kunnen indelen, vertelt Sophie. Anderen hebben het moeilijker, omdat ze bijvoorbeeld geen geschikte werkplek hebben. Qua resultaten ziet Sophie nog geen verschil, maar dingen als presenteren of discussiëren heeft ze dit jaar uit het curriculum moeten halen, dat is onmogelijk online te doen. Als onderwijs online blijft, is hun diploma misschien minder waard, denkt Sophie, maar die achterstand kunnen ze op hun werk later weer inhalen.

Ondanks de moeilijkheden vindt ze het vooralsnog oké om online les te geven. “Ik zou graag duidelijkheid willen over de lessen volgend jaar. Als ik online les moet blijven geven, bereid ik me deze zomer heel goed voor. Ik denk dat het een stuk beter kan dan we nu doen, maar dan moet je wel de tijd nemen het goed te leren. Het is compleet iets anders dan waar ik voor opgeleid ben.”

Foto via ANP

Met meer voorbereiding ziet ze juist extra kansen in het online onderwijs. Op deze manier zou ze les kunnen geven aan vierhonderd mensen tegelijk, waardoor ze tijd over heeft voor extra klassen. Zo lijkt het online lesgeven dé oplossing voor het lerarentekort.

Dus, de petitie tegen online onderwijs, die tekent ze niet. “Ik vind die petitie flauw, we doen ons best,” verzucht ze. “Begrijp me goed: ik mis het échte lesgeven ontzettend, maar we zitten met zijn allen in een crisis en we moeten roeien met de riemen die we hebben. Voor iedereen is het lastig nu.”

‘Leer mensen kennen, dat kan ook in kleine groepjes’

“Toen ik in Groningen ging studeren kende ik daar helemaal niemand,” vertelt Marc de Groot (21), partijlid van Studenten Organisatie Groningen. “Het lijkt mij ontzettend lastig om in deze tijd in een nieuwe stad te moeten beginnen. Ik denk dat er een flink deel nieuwe studenten daarom thuis blijft wonen.”

Marc de Groot

Zelf had Marc veel aan de Groningse introductieweek, waar hij met een groepje eerstejaars een week lang de stad leerde kennen. Thuiswonend of niet, hij hoopt dat eerstejaars dit jaar evengoed meedoen aan de introductieweek en het studentenleven. In een open brief in diverse studentenmedia roept hij eerstejaars op zich, ondanks de coronacrisis, actief te oriënteren in hun nieuwe stad. Niet alleen is het belangrijk dat de nieuwe bewoners hun stad leren kennen, ook zijn de vele nieuwe eerstejaarsleden essentieel voor bestaande verenigingen.

Actief oriënteren is ook tijdens de coronacrisis mogelijk, stelt Marc. Bijvoorbeeld door mee te doen aan de, deels online, introductieweek. Op sommige dagen kun je meedoen aan kleinschalige, normale activiteiten, op andere dagen skype je met je introgroepje, doe je een digitale pubquiz en ga je de online informatiemarkt af.

Maar leer je de stad en je studiegenoten zo echt kennen? Marc snapt dat de online activiteiten minder aantrekkelijk zijn dan de normale introductie. Toch raadt hij aankomende studenten juist nú aan om mee te doen en actief te zijn in de stad, omdat het nu moeilijker is om mensen te leren kennen.

Foto via ANP

“Als je meedoet, heb je alvast een groepje mensen die je leert kennen, ook al spreek je ze vooral via skype. Ook kun je je aansluiten bij een commissie, een klein groepje binnen een vereniging dat langere tijd samen aan iets werkt. Dan kun je wel samenkomen en je doet iets wat je allemaal leuk vindt. Op die manier heb je al wat mensen om mee te chillen en begin je niet zo alleen.”

Het haalt het lang niet bij de normale introductieweek, geeft Marc toe. Hij denkt terug aan zijn introductieweek waar hij op de grote markt met vierduizend andere eerstejaars karaoke zong. “Op zo’n moment voel je de ontzettend goede sfeer, je voelt je samen met al die nieuwe studenten. Dat zorgt dat je heel veel zin hebt om te beginnen in je nieuwe stad. Dit jaar is niet hetzelfde, maar ik denk dat we met de deels digitale week dat gevoel alsnog kunnen oproepen.”

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.