HUMAN

Waarom gaan we zo ver met online challenges?

  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom gaan we zo ver met online challenges?

Tim (16) uit Arkel overleed in mei omdat hij meedeed aan een online challenge. Bij de challenge kneep hij zijn keel dicht om in een roes te raken. Hij viel en kon zichzelf niet meer redden. De hele gebeurtenis legde hij vast op video, zoals het hoort bij een online challenge. Tim is niet het enige slachtoffer van de online challenge, maar waarom gaan we zo ver?

Verschillende challenges

Er zijn op het internet heel wat challenges te vinden, de een gaat verder dan de ander. De cinnamon challenge was twee jaar geleden bijvoorbeeld een grote hype. Het doel was om binnen één minuut een lepel kaneel op te eten. Een 13-jarige jongen lag daardoor vijf dagen in coma. Dat je met deze challenge risico liep om te stikken wist helaas bijna niemand.

Een ander voorbeeld was het spuiten van deo op een stukje huid, bedacht door YouTuber Enzo Knol. Dit leverde erge brandwonden op bij sommige kids. Ook is het een tijdje hip geweest om je lippen vacuüm te zuigen waardoor je net zulke lippen zou krijgen als Kylie Jenner. Dit resulteerde in blijvende littekens bij sommige deelnemers.

Maar waarom doen we het?

Waarom we massaal meedoen aan dit soort risky challenges is nog altijd een grote vraag. En waarom moeten deze challenges altijd gefilmd worden? 7Days besprak het met massapsycholoog Jaap van Ginneken.

Het internet

"Internet speelt sowieso een grote rol. Jongeren worden aan veel meer blootgesteld dan vroeger. Als spannende informatie via internet naar je toe komt dan verwerk je dat op een heel andere manier dan andere informatie. Het lijkt veel minder bedreigend en risicovol."

Leven in groepen

"Mensen zijn echte groepsdieren. We leven voor de groep om ons heen. Daarom ervaren we die druk. Dat hoeft geen echte groep te zijn, dat kan ook in je eigen hoofd zitten. Als je denkt dat het door meerdere mensen van je verwacht wordt, is het al genoeg. En helemaal op internet. Daar heb je gelijk het gevoel dat je een miljoenenpubliek hebt."

Brein nog niet volgroeid

"Het brein van jongeren is nog niet volgroeid, waardoor risico’s inschatten moeilijk is. De prefrontale cortex moet nog groeien. Dat is het stukje in de hersenen boven je neus. Daarmee heb je je zelfbeheersing onder controle. Daarom zijn volwassenen verstandiger dan jongeren."

De hype

"Challenges zijn echte hypes. Hypes krijgen heel snel aandacht, worden even enorm groot en zijn dan weer uit beeld. Ze zijn heel fascinerend en buiten proportie. Het is erg spannend om daar aan mee te doen: je hebt het idee dat je tot het uiterste gaat. Of soms net er overheen."

Indruk willen maken

"Als we in de pubertijd komen gaan we ons oriënteren. Onze leeftijdsgenoten worden heel belangrijk en we gaan rivaliseren om aandacht te trekken. Je wilt laten zien hoe dapper je bent. Wil je echt stoer doen? Laat dan zien dat je niet wilt meedoen. Dan val je ook op en maak je indruk."

Ster advertentie
Ster advertentie