Naar cookieinstellingen
HUMAN

Gino (23) stuurde al zijn 738 Facebookvrienden een berichtje en dat was niet altijd leuk

  1. Nieuwschevron right
  2. Gino (23) stuurde al zijn 738 Facebookvrienden een berichtje en dat was niet altijd leuk

Gino vroeg al zijn vrienden op Facebook hoe het met ze ging. “Eén derde wilde niet eens met me praten.”

“Ik denk best vaak aan mijn Facebookvrienden," vertelt Gino. “Vooral de mensen waar ik lang mee om ben gegaan en waarmee het contact verwaterd is. Hoe zou het met ze gaan?”

“Ook voel ik me wel eens eenzaam als ik ’s avonds niks te doen heb. Dan vraag ik me af waarom niemand mij een berichtje stuurt. Maar ja, ik stuur zelf eigenlijk ook nooit een bericht naar Facebookvrienden die ik al lang niet heb gesproken.”

Emotioneel vanaf dag vier

Dat was het beginpunt van zijn experiment, dat hij wilde doen voor zijn scriptie - Gino studeert aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. “In elf dagen stuurde ik al mijn 738 vrienden een Facebookberichtje waarin ik vroeg hoe het met ze ging.”

“Het werd emotioneel zwaar vanaf dag vier," vertelt Gino. “Ik was de hele dag aan het chatten. Ik was ’s nachts aan het woelen in bed waarom ik van sommige mensen geen reacties kreeg. Maar soms was ik 's nachts ook nog aan het chatten, met mensen die bijvoorbeeld in de horeca werken.”

Toch ook gekwetst

“Ik voerde zo’n tachtig gesprekken per dag. Het ene moment deed iemand super kortaf, en dan voelde ik me best wel kut. Daarna had ik een leuk gesprek en voelde ik me een stuk vrolijker.”

De reacties op Gino’s (online) interesse waren verrassend. “Sommige mensen waarvan ik verwachtte: Oh gezellig, om daar weer mee in gesprek te gaan, reageerden niet of juist heel kortaf. Bijvoorbeeld een buurjongen waar ik dertien jaar mee om ben gegaan. Dat heeft me wel gekwetst.”

Mooie Facebook-wereld

“Ook ontstonden heftige gesprekken. Zo sprak ik een oud-collega die een hersenbloeding had gehad en bijna niets meer kon. Daar schrok ik van, omdat ik het idee had dat het goed met haar ging. Ze plaatst namelijk altijd leuke foto’s van haar kindje. Dan kom je er toch achter dat social media alleen maar draait om het laten zien van een mooie wereld.”

Gino deelde de reacties op in drie groepen: 'wil geen contact', 'beleefd' en 'leuk'. Eenderde van Gino’s Facebookvrienden reageerden niet of kortaf met berichten als ‘Gaat goed ja, ik heb een vriend waar ik het super leuk mee heb’, ‘Moet ik een enquête voor je invullen?’ of ‘Maar wat brengt jou er toe om mij weer een bericht te sturen?’ De laatste soort reactie kreeg hij 107 keer. “Mensen dachten gelijk dat ik iets van ze moest.”

‘Ze willen niet met mij praten’

“Eenderde van mijn Facebookvrienden wilde dus niet eens met mij praten. Dat vond ik best schokkend. Veel van deze mensen liken wel mijn foto’s op Facebook en Instagram. Ik had altijd het idee dat de mensen die mijn berichten liken, mij in het echt ook een leuk persoon vinden. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.”

56,8 procent van Gino’s vrienden reageerde normaal. “Zij antwoordden beleefd op al mijn vragen en stelden vragen terug.” Zo’n 11 procent reageerde leuk en wilde afspreken. “Zo heb ik gisteren afgesproken met twee jongens die ik al twee jaar niet had gezien. Het contact was ontstaan bij mijn Facebookberichtje."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Let's go! Toon interesse!

Gino maakte van zijn bevindingen een documentaire. “Het publiceren vond ik best wel eng, omdat ik bang was dat mensen boos zouden worden dat ik hen als voorbeeld noem. Maar iedereen vond het juist heel erg tof. Sommigen schaamden zich dat ze niet of heel droog hadden gereageerd. Ook krijg ik veel berichten van onbekende mensen dat ik ze aan het denken heb gezet. Super tof!”

“Als je aan iemand denkt, stuur gewoon een berichtje. Toon interesse. Ik heb alleen één tip: doe het niet naar al je vrienden tegelijk. Ik zou zeggen: stuur deze week tien Facebookvrienden een berichtje!”

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.