HUMAN

Gino (23) stuurde al zijn 738 Facebookvrienden een berichtje en dat was niet altijd leuk

  1. Nieuwschevron right
  2. Gino (23) stuurde al zijn 738 Facebookvrienden een berichtje en dat was niet altijd leuk

Gino vroeg al zijn vrienden op Facebook hoe het met ze ging. “Eén derde wilde niet eens met me praten.”

“Ik denk best vaak aan mijn Facebookvrienden," vertelt Gino. “Vooral de mensen waar ik lang mee om ben gegaan en waarmee het contact verwaterd is. Hoe zou het met ze gaan?”

“Ook voel ik me wel eens eenzaam als ik ’s avonds niks te doen heb. Dan vraag ik me af waarom niemand mij een berichtje stuurt. Maar ja, ik stuur zelf eigenlijk ook nooit een bericht naar Facebookvrienden die ik al lang niet heb gesproken.”

Emotioneel vanaf dag vier

Dat was het beginpunt van zijn experiment, dat hij wilde doen voor zijn scriptie - Gino studeert aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. “In elf dagen stuurde ik al mijn 738 vrienden een Facebookberichtje waarin ik vroeg hoe het met ze ging.”

“Het werd emotioneel zwaar vanaf dag vier," vertelt Gino. “Ik was de hele dag aan het chatten. Ik was ’s nachts aan het woelen in bed waarom ik van sommige mensen geen reacties kreeg. Maar soms was ik 's nachts ook nog aan het chatten, met mensen die bijvoorbeeld in de horeca werken.”

Toch ook gekwetst

“Ik voerde zo’n tachtig gesprekken per dag. Het ene moment deed iemand super kortaf, en dan voelde ik me best wel kut. Daarna had ik een leuk gesprek en voelde ik me een stuk vrolijker.”

De reacties op Gino’s (online) interesse waren verrassend. “Sommige mensen waarvan ik verwachtte: Oh gezellig, om daar weer mee in gesprek te gaan, reageerden niet of juist heel kortaf. Bijvoorbeeld een buurjongen waar ik dertien jaar mee om ben gegaan. Dat heeft me wel gekwetst.”

Mooie Facebook-wereld

“Ook ontstonden heftige gesprekken. Zo sprak ik een oud-collega die een hersenbloeding had gehad en bijna niets meer kon. Daar schrok ik van, omdat ik het idee had dat het goed met haar ging. Ze plaatst namelijk altijd leuke foto’s van haar kindje. Dan kom je er toch achter dat social media alleen maar draait om het laten zien van een mooie wereld.”

Gino deelde de reacties op in drie groepen: 'wil geen contact', 'beleefd' en 'leuk'. Eenderde van Gino’s Facebookvrienden reageerden niet of kortaf met berichten als ‘Gaat goed ja, ik heb een vriend waar ik het super leuk mee heb’, ‘Moet ik een enquête voor je invullen?’ of ‘Maar wat brengt jou er toe om mij weer een bericht te sturen?’ De laatste soort reactie kreeg hij 107 keer. “Mensen dachten gelijk dat ik iets van ze moest.”

‘Ze willen niet met mij praten’

“Eenderde van mijn Facebookvrienden wilde dus niet eens met mij praten. Dat vond ik best schokkend. Veel van deze mensen liken wel mijn foto’s op Facebook en Instagram. Ik had altijd het idee dat de mensen die mijn berichten liken, mij in het echt ook een leuk persoon vinden. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.”

56,8 procent van Gino’s vrienden reageerde normaal. “Zij antwoordden beleefd op al mijn vragen en stelden vragen terug.” Zo’n 11 procent reageerde leuk en wilde afspreken. “Zo heb ik gisteren afgesproken met twee jongens die ik al twee jaar niet had gezien. Het contact was ontstaan bij mijn Facebookberichtje."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Let's go! Toon interesse!

Gino maakte van zijn bevindingen een documentaire. “Het publiceren vond ik best wel eng, omdat ik bang was dat mensen boos zouden worden dat ik hen als voorbeeld noem. Maar iedereen vond het juist heel erg tof. Sommigen schaamden zich dat ze niet of heel droog hadden gereageerd. Ook krijg ik veel berichten van onbekende mensen dat ik ze aan het denken heb gezet. Super tof!”

“Als je aan iemand denkt, stuur gewoon een berichtje. Toon interesse. Ik heb alleen één tip: doe het niet naar al je vrienden tegelijk. Ik zou zeggen: stuur deze week tien Facebookvrienden een berichtje!”

Ster advertentie
Ster advertentie