Thom (18) bedacht een oplossing tegen pesten
- Nieuws
- Thom (18) bedacht een oplossing tegen pesten
“Als je naar een leerling kan stappen met een probleem, is de drempel minder hoog dan naar een docent gaan.”
Thom (18) werd zijn hele basisschoolperiode gepest. Van het begin tot het einde, ook al wisselde hij door een verhuizing van school. “Ik werd buitengesloten, uitgescholden en mocht niet meedoen aan de spelletjes op het schoolplein,” vertelt Thom. “Gelukkig heeft het me emotioneel niet beschadigd, maar gepest worden wens ik niemand toe.”
Precies om die reden startte Thom een anti-pestprogramma op zijn school in Amersfoort.
Het begon allemaal met een vriendschap in mavo vier. “Een vriend vroeg mij om een antipestprogramma op te zetten, omdat ik, net als hij, vroeger werd gepest. Wij wisten hoe het is om gepest te worden, maar ook hoe je jezelf beter op kan stellen. Hoe je vrienden maakt, hoe je contacten legt.”
(Foto: ANP)
Buitengesloten voelen
Thom en zijn vriend hadden een schooljaar nodig om het programma samen te voegen met het antipestprogramma dat al liep bij hun op school. “We kwamen op het idee om twee jongeren voor de hele school beschikbaar te stellen bij pestproblemen. Wanneer iemand zich eenzaam, buitengesloten of gepest voelt, kan diegene via mail of WhatsApp contact met ons opnemen,” vertelt Thom. “Als je naar een leerling kan stappen met een probleem, is de drempel minder hoog dan naar een docent.”
“Toen de schoolleiding het idee goedkeurde zaten we al in het einde van ons examenjaar, maar ik ging nog twee jaar havo doen.” Zo startte Thom het antipestprogramma in havo vier. “Samen met mijn klasgenoot Yasmine gingen we langs de klassen 1 en 2 om hen te vertellen over ons bestaan. Waarom die klassen? Hoe jonger je bent, hoe meer er gepest wordt.”
Iemand om mee te praten
Tijdens de presentaties van het antipestprogramma kreeg Thom vaak de vraag waarom hij dit organiseerde. “Dat doe ik omdat ik het op school ook fijn had gevonden om iemand van mijn leeftijd te hebben om mee te praten. Vaak zeggen jongeren tijdens zo’n presentatie dat ze het een fijn idee vinden om een leeftijdsgenoot achter de hand te hebben bij problemen.”
Thom heeft twee jaar de rol van contactpersoon vervuld bij pesten. “Een tijdje hadden we heel veel contact met iemand die zich eenzaam en buitengesloten voelde. Als het dan niet goed met haar ging, mochten Yasmine en ik de klas uit om even met haar te praten. Een jaar later ging het beter met haar en had ze nieuwe vrienden gemaakt in haar nieuwe klas.”
(Foto: ANP)
Tips via mail
Ook gaf Thom tips via de mail aan hoe je vrienden kunt maken in een nieuwe klas. “Maak gewoon een praatje met iemand die je aardig lijkt. Je hoeft niet gelijk vrienden te worden, maar met een gesprek zit je al wel in de goede richting.”
Sinds dit schooljaar hebben twee meiden de taak overgenomen. Thom: “Ik studeer nu voor Leraar Geschiedenis in Utrecht. Later ga ik zeker alert zijn in mijn klas. Een docent is er niet alleen om de stof over te brengen, maar ook om een groep te begeleiden. Ik zou goed bekijken wie welke rol vervult in de klas en hoe er met elkaar omgegaan wordt. Ook zou ik elke keer andere groepjes maken, zodat niet altijd dezelfde mensen elkaar kiezen bij een samenwerkingsopdracht.”
Docent Thom
En het antipestprogramma? Dat wil Thom ook invoeren als hij aan de slag gaat als docent. “Bij mijn stages ga ik het sowieso voorstellen. Ik denk dat het voor leerlingen heel belangrijk is dat er iemand van hun leeftijd is die hen kan helpen.”