HUMAN

Wat voor selfie-maker ben jij?

  1. Nieuwschevron right
  2. Wat voor selfie-maker ben jij?

Gemakshalve brengen we de keuze terug tot drie!

(Foto door Ellen de Vos, via Flickr)

Zoveel veranderd

Doe jij alles voor likes? Ben je verslaafd aan aandacht? Of heb je gewoon behoefte om te communiceren? Heb je weleens nagedacht over waarom je nou precies een selfie de wereld in stuurt? De Amerikaanse wetenschapper Steven Holiday ging op onderzoek uit, schreef 7Days.

>> Bekijk: Wat denk je selfie?!

"Tijdens mijn studie aan de Brigham Young University (Utah, VS) was ik veel bezig met visuele communicatie," vertelt hij. "Ik bestudeerde de geschiedenis van fotografie en selfies. De afgelopen jaren is alles zo veranderd. Tien, twintig jaar geleden maakten we nog vooral foto’s voor onszelf, om iets te vereeuwigen."

(Foto door Ashraf Siddiqui, via Flickr)

Op onderzoek uit

En wat deed je met al die foto's voor de eeuwigheid? Je plakte ze in een album of stopte ze in een schoenendoos. Tegenwoordig worden we overspoeld door beelden, en met name dor selfies. Waarom maken en delen we er zoveel?

Holiday en vier studiegenoten zaten een paar jaar geleden tijdens een zomervakantie te filosoferen over wat mensen motiveert om selfies te maken. "Ook wij zijn actief op Instagram op Snapchat en Facebook. We besloten het te gaan onderzoeken."

(Foto door David Phan, via Flickr)

Die, die of die

De onderzoekers zochten het internet af en vonden honderden redenen voor mensen om selfies te nemen. Holiday: "Uiteindelijk kwamen we tot een lijst van 48. Die legden we voor aan een groep van 46 mannen en vrouwen van verschillende leeftijd, die allemaal regelmatig selfies maken."

Ze moesten per reden aangeven in hoeverre die voor hen gold. Daarna volgde een uitgebreid gesprek over hun selfiegedrag. Uit alle antwoorden volgden de drie meest voorkomende selfiemaker-profielen. Check ze snel!

(Foto door Candiru, via Flickr)

#1. De communicator

"Iemand die selfies gebruikt om in gesprek te gaan met vrienden, familie en volgers," zegt Holiday. Actrice Ann Hathaway vindt hij een goed voorbeeld. "Ze maakte een stemselfie tijdens de Amerikaanse verkiezingen en riep haar volgers op ook te gaan stemmen."

#2. De autobiographer

Holiday: "Die maakt selfies om belangrijke momenten in zijn of haar leven vast te leggen. Een astronaut die zichzelf vereeuwigt in de ruimte, om maar een bijzonder moment te noemen."

#3. De self-publicist

"Dat zijn de mensen die graag hun hele leven documenteren. En de wereld willen laten zien hoe mooi het is. Denk aan de Kardashians."

In perspectief plaatsen

Leuk hoor, maar wat kunnen we hiermee? "Het is interessante informatie, als je het in historisch perspectief plaatst," zegt. "Hoe kijken mensen over tientallen jaren terug naar de foto’s die nu gemaakt worden?'

Of selfies in de toekomst ooit tot het verleden gaan behoren, betwijfelt de onderzoeker. "Volgens mij zijn ze hier om te blijven. Deze manier van communiceren is inmiddels zo normaal geworden. En natuurlijk zitten er nadelen aan, maar onze communicatie wordt er wel zoveel dynamischer van! Als mensen zich zelf maar bewust zijn van waarom ze het doen."

Ster advertentie
Ster advertentie