Naar cookieinstellingen
HUMAN

Navin (29) praat met jongeren die denken aan zelfdoding

  1. Nieuwschevron right
  2. Navin (29) praat met jongeren die denken aan zelfdoding

Wat als je zo diep in de put zit, dat je het leven niet meer ziet zitten? Dan kun je 24 uur per dag bellen, chatten of mailen met 113 Zelfmoordpreventie. Tussenuur stelde zeven vragen aan psycholoog Navin (29) over zijn werk bij 113. "Veel mensen met suïcidale gedachtes vinden het moeilijk om er zelf over te beginnen en het voelt als een opluchting als iemand anders erover begint."

#1. Wat doe jij bij 113?

“Ik ben als psycholoog verbonden aan 113. Ik help mensen met suïcidale gedachtes via de telefoon, chat of mail. Als er mensen zijn die graag meer hulp willen krijgen, kunnen ze online een traject volgen van maximaal acht sessies. Daarbij zijn ze verbonden zijn aan een vaste psycholoog. Ik ben daar één van. Ook begeleid ik vrijwilligers die bellen, chatten of mailen voor 113.

"We zijn 24 uur per dag bereikbaar. Het drukste moment is tussen zeven en elf uur ’s avonds. Dan zijn mensen vaak thuis van werk of school en is er meer tijd om te malen dan overdag. Op die avondshift werken we met zo’n vijftien mensen. ’s Nachts zijn de gesprekken wat heftiger, omdat bellers dan vaak niemand in hun omgeving hebben waar ze op terug kunnen vallen.”

#2. Wanneer bellen mensen naar 113?

“Dat verschilt. Sommige mensen zijn radeloos en staan misschien wel op het punt om een einde aan hun leven te maken. Soms zit er toch twijfel, dan bellen ze en komen ze bij ons terecht. Wij gaan dan rustig het gesprek met ze aan, vragen of ze veilig zijn. Als dit niet het geval is, sporen we hen aan om 112 te bellen.

“Ook gaan we tijdens een gesprek in op de situatie en kijken we wat verstandig is om verder te bespreken. Dat kan zijn: hoe kom je veilig de avond of nacht door, hoe zoek je hulp bij je situatie of hoe bespreek je je zelfmoordgedachten in je omgeving? Daarnaast benaderen professionals ons; psychologen die ons een casus van een suïcidaal persoon willen voorleggen. Daarvoor hebben we speciale spreekuren. Leraren en werkgevers die met het thema te maken krijgen, bellen ons ook voor advies.”

#3. Spreek je vaak jongeren?

“Zo’n vijftig procent van de mensen die wij spreken, is onder de dertig jaar. Ik denk dat jongeren om verschillende redenen bij ons terecht komen. Zij kunnen ons online beter vinden dan ouderen. Ook denk ik dat veel jongeren de stap om naar de huisarts te gaan moeilijk vinden. Dan is het soms makkelijker om eerst online en anoniem hulp te zoeken. Uiteindelijk stimuleren we jongeren met suïcidale gedachtes wel naar de huisarts te gaan met hun klachten.

“Waarom een groot deel van de groep die we spreken jongeren zijn, weten we niet precies. We doen bij 113 onderzoek naar deze groep. Jongeren krijgen veel te maken met pesten, gescheiden ouders, problemen op school of thuis, onzekerheid over seksuele geaardheid en eenzaamheid.”

#4. Neem je wel eens een verhaal mee naar huis?

“Natuurlijk zijn er altijd verhalen die je raken. Ik werk hier al een tijdje en ik weet ondertussen goed hoe ik hier om moet gaan. Het is geen lopende band-werk. We nemen de tijd voor gesprekken nemen daarna ook even tijd voor jezelf. Daarnaast praten we veel met onze collega’s over wat we gehoord hebben en wat we daarvan vonden. Dat helpt.”

#5. Hoe help je iemand waar je je zorgen over maakt?

“Vraag of alles wel goed gaat. Je kunt ook directer zijn en vragen of iemand wel eens gedachtes heeft over de dood, over er niet meer zijn. Veel mensen met suïcidale gedachtes vinden het moeilijk om er zelf over beginnen en het voelt als een opluchting als iemand anders erover begint. Zorg er vervolgens ook voor dat je niet zelf de hulpverlener gaat spelen, maar kijk samen naar welke hulp er nodig is en waar diegene die kan krijgen. Als je je zorgen maakt over iemand, kun je ook naar 113 bellen om tips te vragen.”

#6. Wanneer kun je vrijwilliger worden 113?

“In principe kan iedereen vrijwilliger worden bij 113. De enige voorwaarde is dat je op dit moment zelf geen suïcidale gedachtes hebt. Want dan is het namelijk moeilijk om iemand anders te kunnen helpen. Als je zelf in het verleden wel die gedachtes had, of andere psychische problemen, kun je gewoon bij 113 werken. Dan werkt het juist weer goed, omdat je je waarschijnlijk goed kan inleven in mensen die in de put zitten. Vrijwilligers volgen een cursus van vier dagen waarin we ze helemaal klaarstomen voor dit werk.”

#7. Waarom is er een Wereld Suïcide Preventie Dag nodig?

“Op heel veel verschillende plekken over de hele wereld zijn mensen nu bezig met dit thema. In Nederland zijn er trainingen, lezingen, congressen en er is aandacht in de media. Door die aandacht hopen we meer mensen te bereiken die niet weten dat er hulp is.”

3FM en 113

3FM wil het taboe rondom praten over psychische problemen en suïcidale gedachtes doorbreken. Daarom organiseren we elk jaar de #openup-week. In 2017 nam 3FM-dj Herman Hofman het initiatief om aandacht te vragen voor hulp bij zelfdoding door in onderstaande video met alle 3FM-dj's te verwijzen naar 113 Zelfmoordpreventie.

00:01
00:00

Meer info

- Heb jij zelf gedachten over zelfmoord, klik dan hier.

- Maak jij je zorgen over postings die iemand online doet, klik dan hier.

- Maak jij je zorgen om iemand anders, klik dan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.