HUMAN

Deze leeslijst moet zorgen voor LHBT-acceptatie

foto: anp
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze leeslijst moet zorgen voor LHBT-acceptatie

‘Als je leest, bekijk je de wereld door de ogen van een ander. Je kruipt in de huid van personages die een heel andere achtergrond en levensstijl hebben dan jij. Of misschien herken je juist wel heel veel.’ Met die gedachte werd op Valentijnsdag Queerboeken.nl geïntroduceerd: een boekenlijst met verhalen over LHBT’ers.

COC Nederland en de Leescoalitie willen met de lijst jongeren aanmoedigen een boek te lezen over iemand die anders is dan zijzelf. In het voorwoord van de promotiebundel Queerboeken, een boekje met de vijf mooiste queerscènes in de literatuur, schrijft auteur Arthur Japin: ‘Het is fijn om te lezen over mensen zoals jijzelf, maar het is misschien nog wel belangrijker om te lezen over het leven van anderen, over dingen die je zelf niet meemaakt of die jij persoonlijk anders voelt.’

Volgens hem vergroot dit het inlevingsvermogen van jongeren. ‘Dat begrip voor anderen, anders op welke manier dan ook, is in onze tijd harder nodig dan ooit.’

Hetero-perspectief

KNOW SHIT-presentatrice Linda de Munck vindt dit begrip voor anderen een belangrijk en mooi doel, omdat er volgens haar al genoeg hetero-normativiteit in de wereld is, door alle uitingen om ons heen, wat zoveel wil zeggen als dat mannetje/vrouwtje-relaties de norm is. “Er wordt al zoveel vanuit het hetero-perspectief laten zien," zegt Linda. "Het is goed om te promoten dat er meer dan dat is.”

Linda denkt dat de leeslijst kan zorgen voor meer acceptatie van LHBT-jongeren, doordat ze vanuit hun fantasie meer durven te uiten. “Misschien ligt je interesse wel op dit gebied, maar durf je er niet over te praten of dingen over op te zoeken. Door te lezen durven jongeren zich misschien meer uit te spreken. En met een herkenbaar rolmodel in literatuur krijgen jongeren het gevoel dat ze niet de enige zijn.”

Volgens COC Nederland moet er in de lessen meer aandacht worden besteed aan LHBT-rolmodellen. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs ziet de hetero-normativiteit ook terug in het onderwijs. Ze deelt dan ook de mening van het COC. “Iedereen heeft de behoefte om zichzelf op een positieve manier te herkennen in de voorbeelden om zich heen,” vertelt de minister in onderstaande video.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onder de aandacht brengen

Door die hetero-normativiteit moeten scholen volgens Linda meer aandacht besteden aan seksuele diversiteit. “Ik weet honderd procent zeker dat er bij mij op de middelbare school nooit iets is verteld over seksuele diversiteit. Er werd in ieder geval nooit dieper op in gegaan,” vertelt ze. “Ik was niet op de hoogte van alle andere mogelijkheden op het gebied van seksualiteit.”

Ze denkt dat zoiets als Queerboeken daar verandering in kan brengen. De lijst is een aanvulling op de gebruikelijke leeslijst, omdat het boeken bevat met diverse thema’s als gender, man-manrelaties en vrouw-vrouwrelaties. Denk aan boeken als Het Deense meisje (verfilmd als The Danish Girl), Noem me bij jouw naam (verfilmd als Call me by your name), Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld - en zijn liefde voor Blue (verfilmd als Love, Simon) en het boek De dagen van de bluegrassliefde, dat naar aanleiding van een verkiezing van Queerboeken in het NPO Radio 1-programma De Taalstaat werd benoemd tot Beste Queer Fragment, geselecteerd door Wie is de Mol?-presentator Rik van de Westelaken.

Wel moet de leeslijst volgens Linda beter onder de aandacht worden gebracht op scholen. “Mensen die al geïnteresseerd zijn in queer en seksuele diversiteit zullen het wel gaan lezen," denkt ze. "Maar je wil natuurlijk ook dat het de gemiddelde, normale heteroseksuele jongeren bereikt.”


(Bron: Pexels)

Nederlandse LHBT-scholieren voelen zich namelijk onveilig op school, blijkt uit recentelijk onderzoek van COC Nederland, in samenwerking met Columbia University in New York. Linda denkt niet dat zoiets simpels als een LHBT-leeslijst het gevoel van onveiligheid kan afnemen.

“Een onveilig gevoel komt door pesten en het niet geaccepteerd worden door anderen, en dat is zó moeilijk tegen te gaan. Ook al kunnen ze het zelf, als individu, misschien wel accepteren, dan bestaat er nog altijd zoiets als groepsdruk. Misschien ga je dan alsnog met een groepje lullig doen tegen de enige homo uit je klas. Ik denk niet dat dat met een simpel iets als een leeslijst opgelost kan worden."

Toenemende aandacht

Wel denkt ze dat de Queerboeken als symbool een mogelijk tegengeluid kan bieden aan de jongerenversie van de Nashville-verklaring. Dominees die de verklaring momenteel aan het aanpassen zijn, hopen dat scholen het gaan gebruiken in hun lessen.

Linda gelooft dat scholen dit echt niet gaan gebruiken. “We zijn niet meer zo conservatief met zijn allen, maar er zullen altijd wel mensen tegen homoseksualiteit zijn.”


(Nashville-verklaring - Bron: ANP)

#kutvoorlichting

Acceptatie kan volgens haar toenemen door een uitgebreidere voorlichting over seksuele diversiteit op scholen, in lessen biologie. “Je moet niet iemand van vijftig laten uitleggen wat homoseksualiteit is. Zet een zelfverzekerd, leuk, jong iemand voor de klas, die dicht bij de doelgroep staat en op een luchtige manier vertelt over seksuele diversiteit. Iemand met gezag, zodat kinderen aannemen wat diegene zegt.”

Iets wat Linda zelf ook doet in Tussenuurs #kutvoorlichting. “Ik denk dat dát al heel erg kan helpen.”

Ster advertentie
Ster advertentie