Dit kun je verwachten van de series op Snapchat en Facebook
- Nieuws
- Dit kun je verwachten van de series op Snapchat en Facebook
Netflix & chill? Nee joh, dat is zó 2016. Social media-kanalen als Facebook en Snapchat komen met eigen series. Onze vrienden van 7Days zochten uit wat we daarvan kunnen verwachten.
We besteden steeds meer tijd aan online videodiensten als NPO Gemist, RTL XL, YouTube en Netflix. Laatstgenoemde heeft in Nederland de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt, met nu al bijna twee miljoen abonnees.
Eigen shows
Dat weten bedrijven ook. Die willen daarom tegenwoordig veel liever op internet reclame maken. Precies de reden waarom social media, die toch al veel bezoekers hebben, ook tv gaan maken. En zo advertenties (en dus geld) binnenslepen.
YouTube maakte twee weken geleden bekend met originele series te komen. Een week erop volgde Facebook, die voor miljoenen dollars eigen programma’s gaat maken. Ondertussen is ook Snapchat druk bezig een eigen shows te produceren. De good old beeldbuis mag dan misschien steeds minder populair worden, tv-kijken is dat zeker niet!
Ouderwetse tv-sterren in online series
Sinds 2005 is YouTube dé videowebsite van de wereld. En dat dankzij miljarden filmpjes waar ze zelf niets voor hoeven doen. Drie jaar geleden begon de website met YouTube Red, een dienst waarbij je voor een tientje in de maand toegang krijgt tot exclusieve én reclamevrije video’s, gemaakt door bekende vloggers. Echt een succes werd het niet.
De komende maanden lanceert YouTube meer dan veertig nieuwe, zelfgemaakte shows. Gratis, maar mét reclame. Daarvoor hebben ze verrassend genoeg geen onlinehelden, maar ‘ouderwetse’ tv-sterren gestrikt. Zo maakt komiek Kevin Hart een komische fitnesshow, filmt popster Demi Lovato haar eigen leven, presenteert rapper Ludacris een talentenjacht en gaat Ellen DeGeneres backstagetours bij haar talkshow verzorgen.
Met twee miljard gebruikers zou Facebook niets te klagen mogen hebben. Toch heeft baas Mark Zuckerberg zorgen: veel jongeren ruilen de dienst in voor Snapchat. Om die groep terug te winnen, begint Facebook volgende maand met het uitrollen van meerdere tv-programma’s.
Grote langlopende shows, à la House of Cards, maar ook korte YouTube-achtige series en video’s moeten de dienst aantrekkelijker maken. Eén van de paradepaardjes wordt een datingshow waarbij de kandidaten elkaar via virtual reality leren kennen.
Snapchat
Al jaren werkt Snap, het bedrijf achter Snapchat, samen met grote mediabedrijven als ABC, Discovery en BBC. Zo maakten ze al backstagevideo’s voor The Voice en de in Amerika populaire datingshow The Bachelor. Achter de schermen wordt nu hard gewerkt aan SnapTV. Daarop moeten korte series, documentaires, animatiefilms en zelfs nieuwsprogramma’s te zien zijn, elk van ongeveer vijf minuten. Disney is één van de bedrijven die met Snap in zee is gegaan.
Carpool Karaoke
Of ze bij Apple alleen maar telefoons, laptops en tablets maken? Echt niet: het techbedrijf maakte vorig jaar al bekend ook eigen series te gaan maken. Het muziekprogramma Carpool Karaoke, gekopieerd uit de talkshow van James Corden (alleen dan wel zonder Corden zelf) en de realityshow Planet of the Apps staan op Apple’s to-do-lijst. Apple Music wil daarbij niet afhankelijk zijn van reclame-inkomsten: de programma’s kunnen straks alleen tegen betaling bekeken worden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Geen tv meer voor ons?
Stichting Kijkonderzoek rekende uit dat jongeren in Nederland vorig jaar gemiddeld 73 minuten tv per dag keken. Dat is inderdaad een stuk minder dan de anderhalf uur het jaar ervoor, en heel veel minder dan het Nederlandse gemiddelde van drie uur.
De oude klassieke beeldbuis in de huiskamer, die is misschien wat minder populair. Maar tel je alle uren YouTube-video’s, online teruggekeken programma’s en streamingdiensten erbij op, dan kun je alleen maar concluderen: we kijken meer tv dan ooit.
(hoofdfoto van ANP)