Naar cookieinstellingen
HUMAN

Waarom een broek kopen voor €10,- een slecht idee is

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom een broek kopen voor €10,- een slecht idee is

Dat de kledingindustrie vervuilend is, komt niet als een verrassing. De industrie is verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan de internationale luchtvaart en zeetransport bij elkaar. Een ander groot probleem is watervervuiling. Door bijvoorbeeld het kleuren van de kleren, komen chemicaliën in het water terecht. Een simpel spijkerbroekje maken kost al snel zo'n 7500 liter water. Bizar! En toch blijven we fast fashion kopen. Waarom?

Fast fashion is mode met een extreem korte omlooptijd. Goedkope merken willen snel inspelen op trends, die elkaar vliegensvlug opvolgen. Nieuwe ontwerpen moeten meteen in de winkels liggen, waardoor een enorme druk komt te liggen op het productieproces. Als een trend weer uit de mode is, wat snel zo is, worden de kleren in de uitverkoop gegooid. Hierdoor is het eigenlijk het hele jaar door sale. Wat leuk is voor je portemonnee, maar laten we het eens hebben over de andere kant van het verhaal.

Lets talk slow

"Waarom zou je vijf topjes willen? Eén mooie is toch genoeg!" vindt Stephanie van den Sigtenhorst (28). Drieënhalf jaar geleden richtte ze het platform Let’s Talk Slow op en dit jaar bracht ze het boek A Sustainable Wardrobe uit. Op haar platform probeert Stephanie mensen bewust te maken van de negatieve milieueffecten. Ook geeft ze tips waar je op kan letten voor een duurzame garderobe en promoot ze merken die het beter doen dan fast fashion-ketens. "Veel mensen zijn zich niet bewust van de impact die kleding heeft op het milieu. Ze weten bijvoorbeeld niet dat er veel water nodig is voor een jeans of dat er chemicaliën worden gebruikt."

Stephanie van den Sigtenhorst (28)

Zelf was Stephanie zich ook niet altijd bewust van de negatieve effecten van de mode-industrie. Tien jaar geleden begon ze met haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute. Daar werd wel verteld dat de industrie vervuilend is, maar die informatie landde nog niet helemaal. Na haar afstuderen ging Stephanie aan de slag bij een duurzaam merk. De vacature leek haar wel wat, dat het duurzaam was had geen prioriteit. Maar toen ze daar werkte, ging er een knop om. "Ik leerde wat ik kon veranderen aan mijn eigen garderobe en waar ik op moest letten met kleding kopen."

Stephanie ging tweedehands en duurzaam kleding kopen, fast fashion-winkels sloeg ze over. "En ik schreef me bijvoorbeeld uit voor nieuwsbrieven van de goedkopere ketens. Als je het niet ziet, mis je het ook niet. Omdat we continu impulsen krijgen van bijvoorbeeld reclames, gaan we dingen kopen die we eigenlijk niet nodig hebben."

'Met een klein budget voel je je klein'

Gilles Tijmes (23) koopt wél fast fashion. Hij is in transitie om een man te worden en dit is voor hem een makkelijke en snelle manier om een 'mannelijke' garderobe op te bouwen. "Op deze leeftijd ben je heel erg aan het zoeken naar wie je bent. Ik misschien nog wel meer vanwege mijn transitie. Ga ik me als influencer kleden of meer een alternatieve hippie kant op?"

Gilles is student en heeft daarom niet het budget om echt te investeren in duurzame kleding, dat vaak duurder is. Ondanks dat hij zich bewust is van de negatieve kanten van fast fashion. Op de middelbare school leerde hij ook over de slechte arbeidsomstandigheden, lage lonen en milieuvervuiling. "Dat blijft wel hangen, maar ja, met een klein budget voel je je heel klein. Je hebt het gevoel niet veel te kunnen betekenen."

Gilles Tijmes (23)

Tweedehands shoppen

Een duurzame kledingkast hoeft niet per se te betekenen dat je duurzaam geproduceerde kleding moet kopen."Ik kijk bijna altijd of ik iets tweedehands kan vinden. Er is mega veel te vinden!" zegt Stephanie. Ook Gilles ziet voordelen van tweedehands items. "Het is niet alleen fijn voor je portemonnee, maar je hebt ook nog een vet uniek kledingstuk, en iets dat nog redelijk sustainable is." Wat je ook nog altijd kunt doen, is kleding ruilen. "Misschien ben je zelf uitgekeken op de kleding maar voor een ander is het weer iets nieuws," aldus Stephanie.

Duurzame kleding een investering

Duurzame kleding heeft een eerlijke prijs, waardoor het vaak duurder is dan fast fashion-items, maar daarmee investeer je ook echt. "Als je één mooie top hebt waar je echt blij van wordt, is het die investering wel waard. En als je iets koopt wat duurder is dan ga je daar ook duurzamer mee om dan wanneer je een shirtje koopt voor tien euro. Dan denk je: 'Ach, het was maar tien euro, ik kan wel weer een nieuwe kopen.'"

Maar Gilles vindt het nog wel spannend om zo'n duurdere aankoop te doen. Voor zijn transitie droeg hij bijvoorbeeld veel kleding die oversized en neutraal is, waarmee hij zichzelf goed kon verstoppen. Nu wil hij een sprekendere stijl. Of, zoals hij het zelf omschrijft: "De kledingstijl van een rockster die met pensioen is en af en toe met zijn vrienden een biertje drinkt in de kroeg." Maar, dat is volgens hem moeilijk te vinden. "Je wilt statement-pieces en dingen die opvallen, maar je hebt je hele leven je best gedaan om níet op te vallen. Daardoor twijfel ik vaak of iets bij me past en vind ik het tricky om een dure aankoop te doen."

Als alles klopt en hij weet wat zijn stijl is wil Gilles wel duurzame kleding kopen. Dan pas kan hij veilige investeringen doen. "Nu is het belangrijk voor me om een solid ground te hebben, een goede fundatie voor de rest van mijn leven, maar ik weet ook dat ik een inhaalslag moet gaan maken voor waar ik steken heb laten vallen."

Tips voor een duurzame kledingkast

Voor een duurzame kledingkast heeft Stephanie tips: "Zorg dat je fast fashion niet meer ziet. Kijk eens naar wie je volgt op social media en vraag je af of je blij wordt van wat zij delen en wat jij zou willen kopen. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven en denk na over wat je nodig hebt en wat ontbreekt in je kast." Stephanie benadrukt dat de kleding die je koopt niet altijd van een duurzaam merk hoeft te zijn. "Als je iets ziet wat je leuk vindt, waarvan je weet dat je het lang gaat dragen en dat het van goede kwaliteit is, dan zou ik daarvoor gaan. We moeten gewoon een beetje af van die weggooicultuur."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.