Naar cookieinstellingen
HUMAN

Starten met je studie in coronatijd hoeft niet saai te zijn

foto: Foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Starten met je studie in coronatijd hoeft niet saai te zijn

Door de coronacrisis is het studentenleven in één klap veranderd. Fysieke lessen worden nauwelijks nog gegeven en sociale activiteiten zijn beperkt. Om studenten in coronatijd toch samen te brengen, en met name eerstejaarsstudenten in contact te brengen met andere studenten, de stad te leren kennen en de campus te ontdekken zijn verschillende initiatieven bedacht. In Arnhem is een buddyproject voor eerstejaarsstudenten en in Rotterdam is in Minecraft de campus nagebouwd. We spraken met de bedenkers van deze initiatieven.

Je zal maar eerstejaarsstudent zijn. Alleen maar online lessen, gesloten studentencafés, anderhalve meter afstand houden van je studiegenoten, en ga zo maar door. En wat dacht je van de introductieweek? Vaak dé manier om studiegenoten en een nieuwe stad te leren kennen. Door corona zijn deze introweken flink gedownscaled.

Lyle Muns, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), maakt zich zorgen om eerstejaarsstudenten, waarvan de Handreiking studentenwelzijn in coronatijd ook zegt dat ze een kwetsbare groep zijn. “Studenten zitten in de bloei van hun leven, zeker de eerstejaars beginnen aan een spannende nieuwe fase. Als je geen plek hebt waar je elkaar kunt ontmoeten, waar je met elkaar in discussie kunt treden en je netwerk kunt opbouwen valt een groot deel van de binding weg," zegt hij.

Lyle weet dat studenten voor de coronacrisis al te maken hadden met stress en prestatiedruk. Daar komt nu eenzaamheid bij. “Vroeger was studeren bij uitstek een sociale aangelegenheid, nu staat het sociale aspect daarvan onder druk."

Een buddy die naar je luistert

Met name het gebrek aan introductieweek was Iris Springvloet, studentenpastor in Arnhem, een doorn in het oog. "Het idee van introductiedagen is dat studenten elkaar en de stad leren kennen en daarbij een sociaal netwerk vormen. Dat is er nu allemaal niet. Studenten starten gewoon met een studie en zien hun klasgenoten vooral online. Dat zorgt ervoor dat er minder sociale connecties zijn," vertelt Iris.

Daarom zette ze een buddyproject op. Eerstejaarsstudenten melden zich aan en vervolgens worden ze gekoppeld aan een buddy. Deze buddy kan een student, docent of iemand anders uit de stad zijn. Op deze manier kunnen nieuwe studenten een netwerk opbouwen en hebben ze iemand bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen. “Met een buddy wordt het makkelijk om Arnhem te verkennen en andere mensen te leren kennen. Daarnaast is het iemand die even naar ze kan luisteren als ze het moeilijk hebben. Ik hoop dat het helpt om hun weerbaarheid te vergroten en daarmee het hen dus ook makkelijker maakt om andere sociale contacten aan te gaan. Je komt een beetje in een neerwaartse spiraal als het al slecht gaat."

Virtual erasmus

Bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam gooien ze het over een andere boeg. Daar bouwden ze de complete campus na in Minecraft! Via de game kan je de campus ontdekken en nieuwe mensen leren kennen. Het Virtual Erasmus project is bedacht door ErasmusX, een innovatie-unit van de universiteit. Projectleider Alexander Whitcomb laat ons de online campus zien en vertelt over het idee erachter.

“Dit is het paviljoen, hier worden veel evenementen gehouden. Je kan ook naar binnen lopen," vertelt Alexander terwijl we in Minecraft voor een glazen gebouw staan. Het paviljoen is volledig ingericht, met tafels, stoelen en planten. Eerstejaarsstudenten ontdekten zo tijdens de zogeheten Eurekaweek van achter hun laptop de campus en hun medestudenten.

In Minecraft zijn vier locaties in Rotterdam nagebouwd: Campus Woudestein, het Erasmus Mc, Erasmus University College en het Erasmus Centre for Entrepeneurship. Elke locatie is te bezoeken via een metrosysteem, van waaruit je wordt geteleporteerd naar een andere locatie. “Het idee was om alle studenten alle vier de locaties te laten verkennen," zegt Alexander. "Dus hebben we een speurtocht uitgezet, waarbij studenten bij bepaalde gebouwen naar binnen konden om aanwijzingen te vinden."

Het nieuwe normaal

Virtual Erasmus is geïnspireerd door een Japanse school waar ze aan het begin van de coronacrisis een afstudeerceremonie in Minecraft organiseerden. Alexander: “Toen dachten we: Dit is een idee om voor onze gemeenschap te organiseren. Verbinding tussen studenten is beperkt, iedereen zit thuis in isolatie. Dit is een manier waardoor mensen kunnen samenwerken en communiceren."

Een deel van de virtuele campus is gebouwd door studenten en voor de finishing touch is een professioneel team Minecraft-bouwers aan het werk gegaan. Daardoor lijkt het nu ook sprekend op de werkelijke campus. Of het in de toekomst ook gebruikt gaat worden als corona geen reële dreiging meer is? “Zeker,” zegt Alexander. "Want dit wordt het nieuwe normaal voor ons. Het idee is om mensen op een speelse manier de campus te laten leren kennen en te socializen met elkaar. We willen ook kijken hoe het ingezet kan worden in het onderwijs. Ook denken we erover om het in te zetten bij ceremonies, werving en selectie en open dagen. Met een Minecraft-account kun je op elk moment van de dag naar de campus. Ook zijn gastaccounts beschikbaar om deel te nemen aan evenementen."

00:01
00:00

Niet saai en zakelijk

Zowel Iris van het buddyproject als Alexander van de online campus hebben tips voor eerstejaarsstudenten. “Ga eens lekker ronddwalen door de stad zonder per se een doel in gedachten te hebben," zegt Iris. "Om gewoon te kijken wat die stad nou is en wat het met je doet. Wie weet wat je allemaal tegenkomt."

"Wat we van Minecraft leren, is dat studeren in coronatijd niet saai en zakelijk hoeft te zijn," zegt Alexander. "Door samen te spelen, kun je het zo leuk maken als je wil. Daardoor krijg je interactie en diepere connecties. Met ons team drinken we bijvoorbeeld elke ochtend een kwartier virtueel koffie. Dan doen we samen een spelletje of kletsen even bij. En dat helpt, want dan is het deel van je routine en heb je contact met anderen."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.