Naar cookieinstellingen
HUMAN

5 manieren om te cashen (als robots jouw baan overnemen)

  1. Nieuwschevron right
  2. 5 manieren om te cashen (als robots jouw baan overnemen)

Natuurlijk ben je bang voor robots. Maar dat hoeft niet!

Veel studenten en jonge werknemers maken zich zorgen over de toekomst, blijkt uit onderzoek van uitzendbureau YoungCapital. En terecht. De helft van al het werk dat nu nog door mensen wordt gedaan, kan tegen 2055 overgenomen zijn door robots.

Gelukkig is er genoeg werk dat niet overgenomen kan worden door robots en waar je ook nog eens big money mee kunt verdienen. We hebben vijf tips!

#???1. YouTube als werkplek?

Als je een gmail-account hebt, dan heb je een YouTube-kanaal. Zo snel, zo simpel. De meeste mensen kijken alleen video’s, maar je kunt ze ook zelf maken, zoals The Nerdwriter. Dit kanaal is van Evan Puschak, waarop hij video-essays maakt. En die kunnen over van alles gaan: over morele dingen maar ook over het creatief gebruiken van filmtitels.

??Aan het eind van de video praat The Nerdwriter kort over zijn sponsor, die reclame maakt op zijn kanaal. Zo scharrelt Evan een inkomen bij elkaar. Youtube betaalt bovendien zijn kanaal ook, afhankelijk van hoeveel mensen op advertenties klikken.

Euro's!

Als veel mensen je kanaal bekijken, zullen ze veel advertenties tegenkomen. ??In eigen land hebben we bijvoorbeeld de Storytellers, een kanaal dat film, media en cultuur analyseert. Kort geleden bereikten ze een mijlpaal van 10.000 subscribers, die ongetwijfeld veel advertentie-inkomsten opleveren. ?

Maar je hoeft het niet alleen te doen. Patreon is een van de vele crowdfunding-bedrijven dat digitale makers steunt. Mensen kunnen een paar euro’s in jouw creaties investeren en jij kunt een paar euro in een ander investeren. En dat kan van alles zijn: YouTube-kanaal, blog, insta-account of je eigen e-book.

>> Overtuigd? Lees dan ook: YouTuben doe je zo!

???#2. Maak een app!

??Dus je hebt een idee voor een geweldige app?! Onderzoek eerst je publiek en maak vervolgens een ontwerp. Vervolgens zijn er zat softwarebedrijven die je kunnen helpen om een app te ontwikkelen, mocht je dat niet zelf kunnen.

?De volgende stap is je app plaatsen in een appstore. Voordat je je vastklampt aan Google en Apple, weet dat je het ook kleinschaliger kunt proberen. Er zijn onafhankelijke appstores zoals de Amazon appstore en GetJar. Bij Amazon is er zoiets als het Stappenplan. Daar is de kans dat je ontdekt wordt groter en kun je kijken hoe je app het doet.

??#3 Geloof in je idee en werk het uit!

Een idee hebben we allemaal wel eens. Vaak denk je dat het al bestaat of dat het niet realistisch is en doe je er niets mee. Maar vergeet niet: ideeën zoals e-books, Netflix of Facebook waren in het begin ook niet realistisch.

Neem nou Boyan Slat. Naar aanleiding van zijn profielwerkstuk kwam hij met een idee voor het opruimen van afval in de oceaan. Met zijn profielwerkstuk behaalde hij de eerste plaats in Best Technical Design wedstrijd van de TU Delft. Daar heeft hij zijn idee verder verwerkt.

#3.1 Vergeet niet marktonderzoek te doen

Bij een idee voor een nieuw product begin je met marktonderzoek: hier onderzoek je of er vraag is naar het product en je niet te veel aanbod en concurrenten hebt.
Bij te veel concurrentie en te weinig vraag is het waarschijnlijk niet handig om verder te gaan.

Tenzij je echt denkt dat jouw product anders is dan de anderen. Dit kun je onderzoeken in octrooiliteratuur. Hier kijk je of je idee écht nieuw is en vraag je zo nodig een patent aan.

#3.2 Ga op zoek naar (crowd)funding!

?Als je iets probeert voor elkaar te krijgen, zoals het opruimen van de oceaan, kun je net als Boyan Slat een haalbaarheidsonderzoek doen. Hiermee onderzoek je waar de moeilijkheden liggen en of er financiering nodig is. ?Crowdfunding behoort hierbij tot de opties, dat deed Boyan Slat ook.

Hierbij maak je een site waarop je laat zien wat je wilt bereiken en hoeveel geld je daarvoor nodig hebt. In plaats van miljoen euro van één persoon krijg je (in het meest ideale geval) één euro van een miljoen mensen. Ook kom je wellicht in aanmerking voor een subsidies vanuit de overheid, dat kun je hier checken.

#4. Geef je eigen muziek uit

Naast video, essays, ideeën en kunst is er natuurlijk ook muziek. Heb je geen zin om mee te doen aan The Voice, maar je wilt wel doorbreken als muzikant, dan is een dienst als Kobalt wellicht een optie. Dit is een onafhankelijke muziekuitgeverij, die niet de rechten van je muziek wil en de artiest de regie geeft.

Aanrader is om je muziek thuis (of op school) op te nemen en op een site of YouTube te plaatsen. Voor het maken van je eigen site zonder al teveel poespas, kun je bij Wordpress of Blogspot terecht.

In Amsterdam zit ook zo'n onafhankelijke muziekuitgeverij, genaamd Whoozy. Zij willen binnenkort een app uitgeven voor onafhankelijke muziek. Hieronder zie je hoe Whoozy werkt.

#5. Maak dingen thuis (en verkoop die shit)!

Als je meer houdt van ‘echt’ handarbeid in plaats van virtueel dingen maken, zijn er ook mogelijkheden. Zo kun je zelf spullen maken en verkopen op Etsy. Zij staan voor handgemaakt en hebben een broertje dood aan massaproductie. BijEtsy koop en verkoop je bijvoorbeeld kleding of schilderijen.

Zo verkoopt de Spaanse illustrator Valero Doval zijn creaties (vogels vooral) op Etsy. Hij heeft inmiddels de Young Illustrators Awards in Berlijn gewonnen en is The New York Times zijn klant. Zo zie je hoe kunstenaars het internet kunnen gebruiken als hun podium.

Dit verhaal is geschreven door Sahra Mohamed, een scholier die een aantal dagen bij Tussenuur kwam snuffelen en graag een artikel wilde publiceren, ook omdat ze daarin ambities heeft. Waarvan akte, Sahra. Ze heeft ook al een eigen website, die check je hier.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.