Naar cookieinstellingen
HUMAN

Hasan (27) klom van vmbo naar hbo en strijdt nu voor gelijke kansen

  1. Nieuwschevron right
  2. Hasan (27) klom van vmbo naar hbo en strijdt nu voor gelijke kansen

Hasan Artuk (27) is student aan de hbo-lerarenopleiding bedrijfskunde. Zijn schoolcarrière begon op vmbo-basis niveau in Rotterdam-Zuid. Daar stond hij bekend om zijn machogedrag. Tien jaar later keert hij terug op zijn vroegere middelbare school. Dit keer als mentor.

Hasan staat in de gang lijnrecht tegenover zijn mentorleerling Murat*. Hij is een slimme en aardige leerling, maar enorm koppig. Hasan verheft zijn stem. "Dus jij vindt het tof om naar je vader te roepen: 'Kom maar naar school, ik ben geschorst'. Vind je dat goed? Je vader zou echt trots op je zijn. Je moeder zou trots op je zijn. Je bent geschorst, fantastisch. Je hebt een vier gehaald. Je bent de slimste thuis, ook op straat. Mensen zullen echt trots op je zijn." Langzamerhand dringen deze woorden tot Murat door. Het raakt hem. “Oké, ik wil niet dat mijn vader hier naartoe moet komen. Dat is niet leuk,” geeft Murat toe.

Ooit stond Hasan in Murat’s schoenen. Hij komt uit dezelfde buurt in Rotterdam-Zuid, en begon zijn schoolcarrière op vmbo-basis op dezelfde school als Murat. Ook hij was geen makkelijke leerling en maakte het leven van de docenten met zijn machogedrag zuur. Tien jaar later keerde hij terug naar zijn vroegere middelbare school, als hbo-student accountancy. Hij volgde het keuzevak Mentoren op Zuid bij Hogeschool Rotterdam. Hierbij wordt één groep studenten aan één klas leerlingen gekoppeld om de leerlingen individueel te begeleiden. Iedere leerling krijgt dus zijn eigen mentor. "Ik wilde jongens die in hetzelfde schuitje zaten als ik iets meegeven van mijn eigen ervaring."

Hasan voor de klas

Mentoren op Zuid

Het programma Mentoren op Zuid wil leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs gelijke kansen bieden om hun talent te ontwikkelen. Dit doen ze door studenten op basis van interesses te koppelen aan leerlingen. "We geven echt alle leerlingen extra aandacht, dus het is niet gericht op probleemleerlingen," vertelt Jos Heinerman, programmamanager van Mentoren op Zuid. "Iedere leerling heeft namelijk talenten die door individuele aandacht een stapje verder gebracht kunnen worden." Rotterdam-Zuid was ooit onderdeel van de Vogelaarwijken; wijken met achterstanden op verschillende gebieden. Dat concept is afgeschaft, maar Rotterdam-Zuid bleef het zorgenkindje.

"Het gebied scoorde het laagst op alle lijstjes die je maar kan bedenken," zegt Heinerman. "Lage inkomens, lage citoscores, veel zorgvragen; op alle gebieden was het heel droevig." Daarom is het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid opgezet, waarbij verschillende partijen twintig jaar lang in het gebied investeren om de achterstanden in te halen. Het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie van Hogeschool Rotterdam is hier partner in. Van daaruit is Mentoren op Zuid een van de programma's om de kansen van kinderen in het onderwijs te vergroten.

Achterstanden

Achterstanden zijn Hasan niet vreemd. Ze zorgden mede voor zijn opstandige gedrag. "Mijn vader had vroeger een sociale dienstuitkering. Op mijn dertiende had ik geen geld voor lunch of luxegoederen. Ik werd daarmee gepest. Dan ga je vechten voor je plaats en soms gebruik je geweld. Kijk, als je al weet dat je niets tekort komt, heb je geen zorgen en kan je makkelijker bezig zijn met je ontwikkeling."

Hasan had deze zorgen wel, waardoor hij niet gemotiveerd was om verder te kijken dan vmbo-basis. Heinerman van Mentoren op Zuid herkent Hasans situatie. "Met de kinderen is niets mis, alleen de omstandigheden maken het soms ingewikkeld om alles uit jezelf te halen. Dat kunnen allerlei invloeden zijn: slechte woonomstandigheden waardoor je niet de ruimte hebt om je schoolwerk te doen, armoede in het gezin, of een opeenstapeling van problemen in de gezinnen. Hierdoor is soms minder aandacht voor de opvoeding. De buurt is ook altijd ingewikkeld geweest. De criminaliteit is hoog en de verleiding van snel geld is groot."

Een leerling en zijn mentor bij Mentoren op Zuid. Foto: Hanna Radstake

Een belofte aan mijn moeder

Gelukkig redde Hasans economiedocent hem uit de brand. Hij maakte hem duidelijk dat zijn gedrag niet stoer was en zei: 'Als je iets wil bereiken in je leven moet je daar zelf voor zorgen. Niemand gaat je redden.' "Toen realiseerde ik me dat ik iets van mijn leven moest maken en mezelf kon ontwikkelen. Ik wilde diploma's halen tot zover mogelijk," vertelt Hasan. "Dit heb ik beloofd aan mijn moeder."

Hij haalde zijn vmbo-basisdiploma, en een diploma voor mbo-niveau twee, drie en vier. Daarna studeerde hij hbo-accountancy en nu volgt hij de lerarenopleiding bedrijfskunde op het hbo. "Mijn economieleraar was de eerste die tegen me zei dat ik de wereld aankon. Dan ga je daarin geloven: Ik kan iets bereiken, ik ben niet kansloos en alles staat nog open."

De lastigste leerling

Datzelfde wilde Hasan meegeven aan zijn mentorleerling bij Mentoren op Zuid. De eerste dag van het programma kwam hij de tweede klas binnen waaraan zijn klas gekoppeld was. "Wie is hier de lastigste leerling," Vroeg Hasan. Dat was Murat. Van Murats mentor kreeg Hasan te horen dat hij geschorst was en dat zijn vader daarom op school moest komen. De hoogste cijfers die hij haalde, waren vieren en drieën. Hasan herkende zichzelf in Murat en stapte op hem af.

"Ik ben Hasan, ik woon ook in Rotterdam-Zuid en zat hier ook op school.” Hij had zijn eigen rapport van de tweedeklas meegenomen. Daar stonden net als op die van Murat bijna alleen maar onvoldoendes op. "Kijk, ik was precies als jij. Hoe wil jij behandeld worden? Wil je als man of als kind behandeld worden?" Murat wist het wel. "Ik wil als man behandeld worden." Hassan zag de potentie van Murat en sprak hem moed in. "We gaan ervoor zorgen dat jij het einde van het jaar haalt."

Dat was nog best een opgave gezien de slechte cijfers, maar Hasan en Murat gingen aan de bak. Iedere week spraken ze elkaar. Hasan zag vooruitgang. "Hij vond het niet leuk, want de machoman van de klas en de grappige jongen was er niet meer. Hij was aan het veranderen. Aan het einde van het jaar haalde hij voldoendes, hoefde zijn vader niet meer naar school te komen en vond Murat het leuk om met mij samen te werken."

Mentoren en leerlingen bij Mentoren op Zuid. Foto: Hanna Radstake

Kansen geven

Hasan heeft Murat een kans gegeven door in hem te geloven en hem aan te moedigen. Dat gebeurt te weinig, vindt Hasan. "Ik kreeg geen voorlichting over mijn kansen, dat ik het hbo aankon. Je moet leerlingen ook het gevoel geven dat ze altijd hogerop kunnen komen en daarop hameren. Zo creëer je automatisch kansen. Al red je één persoon, dat geeft al voldoening."

Heinerman, programmamanager van Mentoren op Zuid, sluit zich hierbij aan. "Als je aanvullend op de begeleiding van school wekelijks een uur extra individuele hulp krijgt kan je beter meekomen. En het geeft motivatie en zelfvertrouwen waardoor je doorzet, gaat geloven in jezelf en daarmee je kansen vergroot." Langzamerhand gaat ook de citoscore omhoog in Rotterdam-Zuid. "Je kan niet zeggen dat Mentoren op Zuid dat heeft gedaan. Maar het komt wel doordat je twintig jaar met verschillende partijen bezig bent om de wijk te verbeteren."

Klassen

In Klassen, de nieuwe documentaireserie van Human strijken Sarah Sylbing en Ester Gould een jaar lang neer in de klaslokalen, huiskamers en straten van Amsterdam-Noord. De makers van de bekroonde serie Schuldig nemen de kansengelijkheid in het onderwijs onder de loep. Lukt het school om het verschil te maken? Klassen is vanaf maandagavond 30 november te zien om 21:25 op NPO 1.

*Vanwege privacyredenen hebben we de naam van Murat gefingeerd. De echte naam is bij de redactie bekend.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.