Wie zit er achter het populairste festivaltentje Quechua?
- Nieuws
- Wie zit er achter het populairste festivaltentje Quechua?
Het is alsof Quechua (spreek uit als: ketjoe-ha) een monopolie heeft op festivals. Je wandelt een camping van een willekeurig festival op en er doemen tienduizenden van deze plastic kampeerhuisjes op. Heerlijk apparaat ook echt, want je trekt 'm uit zijn hoes, flikkert 'm in de lucht en ratataa: hij staat.
In het kader van een stukje verdieping naar de mensen toe, dachten wij: wie o wie zit er eigenlijk achter dat rete-populaire festivaltentje? Want eerlijk is eerlijk, we kunnen niet meer zonder. Hieronder het bewijs.
Het verhaal in een notendop
In het jaar 1997 ontstaat in het bergachtige Franse plaatsje Sallanches in de Alpen het merk Quechua. De naam verwijst naar het Zuid-Amerikaanse Quechuavolk. De kar wordt getrokken door een team van negen fanatiekelingen, die hun kantoor huishouden in een flatje. Ze ontwerpen, tekenen, kleuren, kiezen en nog geen jaar later liggen de eerste sportieve stukjes handelswaar te fonkelen in de winkel.
Van de bergen naar de lage landen
Zo'n vijf jaar later maakt de sportieve kampeertent een transitie, langzaamaan richting lage landen. De basis van het idee voor deze tent ligt bij een bijdehante testpersoon: "It all started with a remark made by a test-user following a mountain observation session." Dit brutaaltje zei dat hij nou potverdikkeme wel eens een tent wil die zelf het werk doet. "A tent that you can throw in the air and that will assemble itself!" De hele groep lacht hem uit, maar het idee blijft hangen bij de productmanager van Ketjoe-ha.
De 2 seconden tent
Er zijn dan al wel wat pop up-tenten, maar die waren het dan weer nét niet. Je kent het wel. Ketjoe-ha duikt in de materie en komt met een eigen versie op de proppen. In het jaar 2005 brengen ze de 2 seconden tent op de markt (HALLELUJA!) en verliezen we ons hart aan dit werptentje. A festival tent was born. Amen.
Foto's door: Bullet-Ray