Muzieknieuws

3voor12 Album van de Week: Assume Form van James Blake

  1. Nieuwschevron right
  2. 3voor12 Album van de Week: Assume Form van James Blake

Toen James Blake vorig jaar aangekondigd werd als supportact van Kendrick Lamar was dat nog soort van een verrassing. Zou de subtiele Brit overeind blijven in die grote zaal? Zouden de wachtende Kendrick-fans het kunnen opbrengen te luisteren? Maar wie goed opgelet had, zag dat die combi helemaal zo vreemd niet was. Blake leverde niet alleen een bijdrage aan Kendricks album DAMN., maar ook aan de door Lamar samengestelde soundtrack voor Black Panther.

Weer op koers

Blake is inmiddels in Los Angeles gaan wonen, in de buurt van zijn nieuwe vrienden (en zijn Hollywood-vriendinnetje), en op zijn vierde album Assume Form is het gat met de hiphop definitief gedicht. Anno 2019 kijkt niemand op van een collab met rapper Travis Scott en producer Metro Boomin. Sterker nog: 'Mile High' is het hoogtepunt van het album, traag, gedrenkt in autotune. Horen we James Blake nou zingen hoe-ie ergens hoog boven de zee doorgaat als een Duracell-konijntje?

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dat wil niet zeggen dat Assume Form een hiphopplaat is. Ook niet dat Blake onherkenbaar van zijn eigen stijl afwijkt. Dat niet, maar hij laaft zich wel aan gasten, en zij aan hem. Een track later ontvangt hij een van zijn nieuwe stadgenoten, Moses Sumney. De extravagante zanger heeft een meanderende manier van zingen die perfect matcht met Blake’s dromerige productie. Er is ook nog een track met Andre 3000 en een met de Spaanse flamenco-futurist Rosalía. Ook die combinatie werkt wonderwel. Er zijn niet per se gastvocalisten nodig om Blake fris te laten voelen. Op ‘Can’t Believe The Way We Flow’ klinkt hij rozig als een eenmans-Delphonics.

Met zijn verhuizing naar de Amerikaanse westkust is de Brit verpopt tot een aangenamer versie van zichzelf. Of het nou het klimaat is, de liefde of de frisse inspiratie (of een combi) maakt niet uit, het resultaat voelt nieuw. Dat was nodig, want op het derde album The Colour In Anything leken de herfsttinten van de Brit toch een beetje uitgewerkt. Nu ligt hij weer op koers als een van de belangrijkste producers van de nieuwe eeuw.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie