Nieuwe opzet Billboard Hot 100: Baauer op 1
- Nieuws
- Nieuwe opzet Billboard Hot 100: Baauer op 1
De Billboard Hot 100 (De Amerikaanse hitlijst) telt vanaf deze week ook YouTube video's mee. En dat heeft grote gevolgen voor de lijst.
Het maken van een hitlijst wordt tegenwoordig meer en meer een wetenschap. 20 jaar geleden werden de verkoopgegevens verzameld, opgeteld en je had een lijstje. Met het verdwijnen van de platenzaken uit het straatbeeld, en de opkomst van het internet is deze traditionele bron voor de samenstelling van de hitlijst nagenoeg verdwenen. Airplay, of wel het aantal keer dat een liedje op de radio te horen was, wordt tegenwoordig door bijna alle samenstellers mee genomen, en sommige lijsten nemen ook marktonderzoek mee bij het maken van de lijst.
Vorig jaar is Billboard begonnen om Streaming data mee te nemen in de Hot 100. Sindsdien worden de gegevens van betalende diensten als Spotify en Deezer meegeteld. Ook de Mega Top 50 maakt daar tegenwoordig gebruik van. Dit geeft echter een probleem. Sommige artiesten weigeren dat hun songs via deze diensten te beluisteren zijn, en daardoor is de top van de Billboard lijst al serieus beïnvloedt geweest. Zo stond Taylor’s ‘We Are Never Ever Getting Back Together’ veel korter op 1 dan het geval was geweest mocht het nummer via Spotify wel beschikbaar zijn geweest, en ‘I Knew You Were Trouble’ zou de 1e plaats hebben bereikt. Nu reikte het nummer niet verder dan de 2e plaats.
Billboard zag ook nog een ander probleem met de samenstelling van hun Hot 100. Psy was een wereldwijde rage die ook in de VS ongekende hoogte bereikte. Echter het nummer was in het Koreaans en dat lag moeilijk, want 99% van wat je op de Amerikaanse radio hoort is Engelstalig. Anderstalige hits hebben daardoor nauwelijks een kans om de top te bereiken. Dankzij een gebrek aan Airplay bleef Psy steken op plek 2, en dat terwijl het nummer ook in Amerika wekenlang veruit de meest besproken nummer was.
Er was dus een probleem. Billboard had het gevoel dat de lijst geen juiste weergave gaf van wat echt populair was in de VS. Vandaar dat men begon met het onderzoeken hoe de gegevens van YouTube en andere kanalen kunnen worden meegenomen in de samenstelling van de Hot 100. Dat heeft ertoe geleid dat vanaf deze week de gegevens van YouTube meetellen in het derde component voor de samenstelling, namelijk Streaming (naast de verkopen en airplay dus). Doordat de aantallen die YouTube inbrengt veel groter zijn dan bijvoorbeeld Spotify telt dit kanaal ineens zwaar mee, en dat is te zien in de lijst van deze week.
Louter dankzij YouTube komt Baauer op 1 binnen in de lijst. Op de oude wijze van samenstellen zou Baauer rond plek 8 zijn binnengekomen, en ook Drake stijgt dankzij YouTube veel harder dan anders het geval zou zijn geweest. Psy stijgt ook weer, dankzij YouTube. Mocht deze wijze van samenstelling vorig jaar al gebruikt zijn dan had ‘Gangnam Style’ wel wekenlang bovenaan hebben gestaan.
Zo zie je maar, de samenstelling van een hitlijst staat tegenwoordig gelijk aan hogere wiskunde, en de wijze waarop bepaald uiteindelijk zelfs wie er wel of niet op 1 komt. Bij Billboard werd er dus besloten dat Baauer deze week op 1 moest staan, terwijl Macklemore & Ryan Lewis toch nog altijd de meest verkochte single is, en Taylor Swift’s ‘I Knew You Were Trouble’ de meest gedraaide plaat op de radio. Het is dus allemaal niet zo eenvoudig meer, en er zijn nog steeds veel vragen over welke gegevens Billboard nu precies gebruikt. Gegarandeerd dat de wijze van samenstelling nog verder zal worden aangepast. Het einde is dus nog niet in zicht.
Blik op nieuwe hits
Drake – Started From The Bottom
Zoals al aangegeven is Drake één van de artiesten die het meest profiteert van de nieuwe samenstelling van de Billboard Hot 100. Drake is een Canadese rapper die voluit Aubrey Drake Graham heet. Drake is momenteel 26 jaar oud, en is in Canada ook bekend als acteur. Hij verschijnt in 2009 voor het eerst in de hitlijsten van Canada en de VS, waar hij het sindsdien erg goed doet in de Rap lijsten. In de Single lijsten scoort hij ook. Met zijn eerste single ‘Best I Ever Had’ bereikt hij de 2e plaats in de Hot 100. Het is in de VS zijn grootste hit tot nu toe. ‘Started From The Bottom’ is Drake zijn 6e top 10 hit in de VS als leading artist. In thuisland Canada is Drake minder succesvol. Hij scoorde daar in 2010 zijn enige top 10 hit, toen hij het met ‘Find Your Love’ tot de 10e plaats wist te schoppen.
Ook buiten Noord Amerika heeft Drake enkele successen geboekt, maar daar is hij toch vooral bekend van zijn twee samenwerkingen met Rihanna. Op zijn single ‘Take Care’ werkte Rihanna mee. Het nummer scoorde her en der in de lijsten waaronder top 10 in Engeland en Australië. Op de single ‘What’s My Name’ van Rihanna werkte hij dan weer mee en scoorde daarmee in Nederland zijn enige hit. Het nummer bereikte de 30e plaats in de Mega Top 50 in 2010. In Engeland haalde dit nummer zelfs de 1e plaats, en daarmee werd Drake zijn naam definitief gevestigd internationaal.
In Nederland moet Drake eigenlijk nog doorbreken want zijn hit prestaties zijn bij ons minimaal. Dit zou kunnen gebeuren met ‘Started From The Bottom’, een nummer dat afkomstig is van zijn nieuwe album Nothing Was The Same, maar een zekerheid is het niet. Het is een traditionele rapsong welke toch vooral wordt gedragen door de videoclip. De hitgeschiedenis leert dat dit soort nummers vaak blijven steken in het moeras onder de Mega Top 50, maar misschien gaat het dit keer toch anders.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
View on the USA
Door de veranderde wijze van samenstelling wordt Macklemore & Ryan Lewis een 5e week op 1 ontnomen, want als de lijst op de oude wijze zou zijn samengesteld dan had ‘Thrift Shop’ nog gewoon bovenaan gestaan. Met dank aan You Tube komt Baauer echter nu op 1 binnen. ‘Harlem Shake’ is een ware rage in Amerika. Vorig week kende ‘Harlem Shake’ maar liefst 103 miljoen You Tube views, en daardoor zorgt You Tube alleen al voor genoeg Chart Points om voor een nieuwe nummer 1 te zorgen.
Rihanna stijgt spectaculair van 57 naar 3. ‘Stay’ doet het ook goed in de streaming en op You Tube, maar ook in de airplay en in de verkopen. Een topnotering hoort zeker tot de mogelijkheden de komende weken. De nieuwe manier van samenstelling leidt er toe dat ‘Daylight’ van Maroon 5 na één week alweer de top 10 heeft moeten verlaten, maar ook dat Drake de top 10 haalt, wat zonder You Tube nog niet gebeurd zou zijn.
Lager in de lijst komen we ‘Mirrors’ van Justin Timberlake tegen, nieuw op 24. One Direction komt binnen op 45 met ‘One Way Or Another’, terwijl onze nummer 1 in de Mega Top 50, Pink, op 84 binnenkomt.
View on Britain
Comic Relief is een 2-jaarlijkse inzamelingsactie in Groot Brittannië, welke bestaat uit een serie van evenementen. Het meest belangrijke evenement is Red Noise Day, welke dit jaar zal plaatsvinden op 15 maart. Het is gebruikelijk dat er ter ondersteuning één of twee singles wordt uitgebracht. Dit keer is One Direction gevraagd om deze eer op zich te nemen. Zij hebben speciaal hiervoor ‘One Way Or Another’ opgenomen, een cover van een oude hit van Blondie welke in 1978 werd opgenomen, maar toen niet de UK Top 40 haalde. One Direction doet het dit keer veel beter, want zij komen in de eerste week gelijk op 1 binnen. Daarmee haalt de Comic Relief single voor het eerst weer een eerste plek sinds 2009. De 2 singles uit de 2011 editie (van The Wanted en van Susan Boyle) reikten niet zo hoog.
Ben Howard zijn single van vorig jaar ‘Only Love’ keert deze week op 9 terug in de lijst. Dit naar aanleiding van zijn optreden tijdens de uitreiking van de Brit Awards op 20 februari j.l.
Ook Mumford & Sons traden op tijdens de uitreiking van de Brit Awards. Als gevolg daarvan keert ‘I Will Wait’ deze week op 12 terug in de UK Top 40. ‘Army Of Two’ van Olly Murs komt binnen op 24, en ook The Script bereikt de UK Top 40. ‘If You Could See Me Now’ komt binnen op 36. Volgende week zal de band Bastille met ‘Pompeii’ hoog gaan binnenkomen. Ook Caro Emerald wordt de komende week uitgebracht in Groot Brittannië. Benieuwd of dat zij met ‘Tangled Up’ deze keer wel de UK Top 40 zal bereiken.