Naar cookieinstellingen

MT50 Flashback: Vader Abraham op #1 door carnaval

  1. Nieuwschevron right
  2. MT50 Flashback: Vader Abraham op #1 door carnaval

'Het kuikentje piep' en 'De blauwe stier', dat zijn de carnavalshits van 2013. Maar carnaval, dat is niet alleen de tijd van feestvieren, maar ook de tijd van de politieke satire, de spot drijven met de landelijke of lokale politiek. In 1974 wordt dat goed begrepen door Vader Abraham. Hij haakt met zijn carnavalskraker in op de oliecrisis en scoort een #1-hit met ‘Den Uyl is in den olie’.

Olieboycot

In oktober 1973 woedt de Jom Kippoer-oorlog. Op de heiligste Joodse feestdag vallen Egypte en Syrië buurland Israël binnen. Nederland kiest de kant van de Israëli’s. Als reactie kondigen de Arabische olieproducerende landen een olieboycot af tegen Nederland en de Verenigde Staten. Bovendien draaien ze voor alle landen de oliekraan flink dicht, zodat de olieprijzen binnen de kortste keren door het plafond schieten. Het Westen schiet spontaan in een diepe economische diep.

Autoloze zondag

Wie weinig olie heeft, moet daar zuinig mee omspringen. De regering van minister-president Joop den Uyl neemt daarom energiebeperkende maatregelen. Zo gaat de benzine op de bon en mogen er tussen november 1973 en januari 1974 op zondag geen auto’s de straat op: de autoloze zondagen. De straten en snelwegen blijven leeg; iedereen moet op de fiets. Alleen de hulpdiensten mogen op die zondagen gemotoriseerd de straat op.

Carnavalshit

Pierre Kartner, alias Vader Abraham, is een artiest die precies weet hoe je een hit moet maken. Op ‘Den Uyl is in den olie’ komt alles prachtig samen: een bekende melodie (namelijk die van het kinderliedje ‘De uil is in de olmen’), een gimmick in de vorm van een meezingende bekende Nederlander (het Tweede-Kamerlid Hendrik ‘boer’ Koekoek van de Boerenpartij) en een grappige satirische tekst. Het wordt een carnavals-klapper van jewelste. Eind januari komt het nummer de Top 30 binnen en een week later klimt het al naar #2. Op 16 februari verdringt ‘Den Uyl is in den olie’ the Three Degrees met ‘Dirty ol’ man’ van de eerste plek.
Voor Vader Abraham is het de tweede van drie #1-hits in de jaren ’70. Drie jaar eerder heeft hij al bovenaan gestaan met de smartlap ‘Zou het erg zijn lieve opa’. Drie jaar later scoort hij een wereldhit met ‘’t Smurfenlied’. ‘Den Uyl is in den olie’ wordt door iedereen meegezongen, behalve door de leden van de VARA. Deze omroep boycot het lied vanwege het ‘anti-socialistische karakter’.

Koeweit

Maar niet alleen Vader Abraham haakt in op de actualiteit. Ook het satirische NCRV-tv-programma Farce Majeure grijpt de oliecrisis aan om een hit te scoren. De vijf heren van het Farce Majeure Team steken op ‘Kiele kiele Koeweit’ de draak met de sjeiks van één van de landen die aan Nederland geen olie meer levert. Wanneer Vader Abraham naar plek #1 klimt, stijgt ‘Kiele kiele Koeweit’ naar #3. Alleen ‘Dyna-mite’ van Mud weet zich daar nog tussen te wurmen.
Overigens is er in 1974 nog een derde carnavalssingle met de oliecrisis als onderwerp. De Three Jacquets zingen ‘We mogen op zondag niet meer rijden met ’t autootje’, een crisis-persiflage met aangepaste tekst van ‘’t Autootje’, hun hit uit begin jaren ’60. De persiflage van de Three Jacquets redt het echter niet tot de Top 30; het singletje blijft steken in de Hilversum 3 Tip 20, die we dan nog onder de hitparade hebben hangen.

Niet nodig

Na een paar maanden blijkt dat de autoloze zondagen niet echt nodig zijn. Er is nog voldoende olievoorraad uit de Noordzee en Venezuela, dus schaarste is er niet. Daarnaast wordt er ook geen benzine mee bespaard; de mensen omzeilen de autoloze zondag door al op zaterdagavond te vertrekken en pas zondagavond heel laat terug te keren naar huis. En de benzinestations trekken zich bovendien niets aan van de rantsoenering, maar leveren gewoon brandstof zonder bonnen. De oliecrisis is echter wel een aanleiding om meer onderzoek te steken in de mogelijkheden van zonne- en windenergie. Daarnaast wordt er voor het eerst geïnvesteerd in zuinige auto’s en vliegtuigen.

Playmobil

De olieboycot wordt in 1974 beëindigd na een conferentie in Washington, maar de olieprijsstijgingen zijn blijvend. Omdat daarbij ook de prijzen van aardgas en elektriciteit stijgen, ontstaat een diepe economische crisis. Eigenlijk is er maar één lichtpuntje te ontwaren: door de prijsstijging van plastic (dat olie als grondstof heeft) gaat een Duits speelgoedbedrijf kleiner speelgoed op de markt brengen. Dat betekent in 1974 het begin van Playmobil.
Ed Adams
chartambassadeur Mega Top 50
Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.