Naar cookieinstellingen

Muzikale rondreis rond de wereld: K-pop

  1. Nieuwschevron right
  2. Muzikale rondreis rond de wereld: K-pop

Tijdens de zomermaanden maken we op de Mega Top 50 een muzikale rondreis langs de wereld. We besteden aandacht aan internationale muziekstromingen met vandaag: K-pop!

In 2012 maakte de wereld voor het eerst op grote schaal kennis met het fenomeen K-pop na de release van PSY’s 'Gangnam Style'. Het is echter niet de eerste YouTube video van Koreaanse afkomst met miljoenen views. K-Pop vindt zijn oorsprong in Zuid-Korea en wereldwijd waren er al honderdduizenden en zelfs miljoenen fans die de wereld van Koreaanse popmuziek nauw volgden.
Vraag een K-pop fan dit muziekfenomeen in een paar zinnen te omschrijven dan zal hem dat niet gemakkelijk vallen. K-pop is divers, complex en niet in één genre onder te brengen; het combineert vele muziekstijlen waaronder; dance-pop, pop ballad, electronic, rock hip-hop, R&B enz.

Girl and boybands with a twist

K-Pop kent voornamelijk veel girl- en boybands die gemiddeld bestaan uit 5 à 6 leden. Binnen een Koreaanse popgroep vervult iedereen zijn eigen 'rol'. Zo hebben de meeste groepen een leider, hoofddanser, hoofdrapper, hoofdvocalist en een visual (degene met de beste looks). In Korea ligt de focus niet alleen op de zangkwaliteiten; een optreden moet tot in de kleinste details perfect uitgevoerd zijn. Visuals en dansers spelen dan ook een belangrijke rol om het plaatje compleet te maken.
Wie denkt dat de K-pop scene alleen maar grappen en grollen is, terugdenkend aan PSY's 'Gangnam Style' video, heeft het mis. K-pop artiesten worden dikwijls op jonge leeftijd gescout en worden daarna soms wel jarenlang getraind. De leden van een groep worden vaak verplicht samen te wonen en vervolgens dag in dag uit te trainen om zo hun stem en dansroutines tot in de puntjes te perfectioneren. Tijdens deze trainingen is er amper tot geen contact met het thuisfront mogelijk.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Veel training

Naast hun zang- en danskwaliteiten worden ook andere aspecten van de toekomstige idolen getraind. Zo worden ze vaak ook geschoold in acteren, leren ze een instrument bespelen, worden ze getraind om om te gaan met de media en bestuderen ze verschillende talen. Dit zijn vaak de talen Japans, Chinees en soms ook Engels. Jaarlijks debuteren er tientallen groepen; in 2012 werd er een record behaald doordat er maar liefst 33 jongensgroepen en 36 meidengroepen dat jaar hun debuut maakten. Van de vele groepen die uiteindelijk hun debuut mogen maken blijven er echter maar een handvol over die echt doorbreken en populair worden.
De keerzijde van de glamoureus ogende sterrenwereld werd zelfs vastgelegd in een documentaire, genaamd 9 Muses of Star Empire, die de pre-debuutactiviteiten van de meidengroep Nine Muses volgt. De documentaire van regisseur Lee Hark-Joon maakte zijn wereldpremière tijdens het International Documentary Film Festival in Amsterdam in 2012.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De grote vier

De K-pop scene kent een paar grote labelnamen; SM Entertainment, YG Entertainment, Cube Entertainment en JYP Entertainment. Groepen die onder deze namen hun debuut maken kennen bijna gegarandeerd succes. De labels worden geleid door voormalige idolen of muziekindustrie-insiders, die beschouwd kunnen worden als de pioniers van de K-Pop. Elk label heeft zijn eigen kleur en specialiseert zich voornamelijk in een ander genre. Zo staat SM bekend om hun Pop/Electropop, YG om hun Hip-Hop/R&B, Cube om hun Dance/Motorpop en JYP om hun Dance/R&B.
Behalve deze powerhouse labels zijn er ook kleinere en jongere labels die hard moeten werken voor hun tijd in de spotlights. Ze zijn echter in opmars en beginnen indruk te maken in de Koreaanse muziekwereld. Zo is Big Hit Entertainment onlangs populair geworden met hun Hip-Hop Groep BTS.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Uitverkocht binnen een uur

Ondertussen heeft de Koreaanse popmuziek al aardig de weg buiten Korea weten te vinden, vooral in andere Aziatische landen is de Koreaanse popmuziek erg populair en verkopen Koreaanse popconcerten binnen enkele minuten uit. Ook in Amerika en Europa wordt K-pop steeds populairder en hebben al verschillende K-pop concerten plaatsgevonden binnen Europa.
Het eerste grote concert dat in Europa werd gehouden was SMTown in Parijs in 2011. Dit concert in Le Zenith met een capaciteit van 6000, waar verschillende SM Entertainment artiesten te bewonderen waren, was uitverkocht binnen 20 minuten. In 2012 plande de YG-groep BIGBANG een extra concert in Londen nadat de tickets voor hun concert in de Wembley Arena binnen het uur waren uitverkocht. De concerten trekken fans vanuit heel Europa, die vaak verre reizen maken om hun idolen te kunnen zien optreden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

K-pop en Nederland

Ook in Nederland is K-pop niet onopgemerkt gebleven. Zo raakten ook het Nederlandse producerstrio Future Presidents gefascineerd door de Koreaanse muziekwereld en schreef er een nummer voor. Het nummer werd opgepikt door SM Entertainment voor hun meidengroep f(x), wat leidde tot de succesvolle hit ‘Electric Shock’ die in Korea in verschillende muzieklijsten op de nummer 1-positie prijkte.
Daarnaast hebben we al enige Koreaanse artiesten mogen ontvangen in ons land, waaronder Jay Park en LEDApple, dankzij de inspanningen van een Nederlandse eventorganisator. Naast deze concerten worden er ook fanmeetings geregeld door Nederlandse fans onderling en verzorgen verschillende Aziatische en Koreaanse cultuurorganisaties gevestigd in Nederland evenementen die de Koreaanse cultuur en muziek in Nederland verder promoten. Binnenkort wordt door een van hen zelfs voor het eerst een grote bijeenkomst, de Hallyucon, georganiseerd op 18 oktober in Amsterdam.

Dit artikel is geschreven door KoMe Nederland, een meertalige website over Koreaanse muziek. Wil je veel meer weten over K-pop? Check de website!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.