Naar cookieinstellingen

MT50 Flashback: Raffish en Men2B

  1. Nieuwschevron right
  2. MT50 Flashback: Raffish en Men2B

In 2005 begint het hitjaar goed: op de allereerste dag van het nieuwe jaar staat de Mega Top 50 op z’n kop, wanneer zowel op de eerste plek als op de tweede een plaat nieuw binnenkomt. Bovenaan debuteert de groep Raffish met ‘Plaything’, vlak daaronder komt Men2B binnen met ‘Bigger than that’. Maar waar komen die hoge debutanten zo ineens vandaan?

Popstars – The rivals

Zo’n stormachtige binnenkomst van twee singles tegelijk, daar kan bijna niet anders dan een talentenjacht achter zitten. En dat is ook zo, want Raffish en Men2B zijn de finalisten van Popstars – The rivals, een talentenjacht op RTL4, als beoogde opvolger van Idols. In de nieuwe talentenjacht is het de bedoeling om in een afvalrace een boyband en een girlgroup te vormen, die het vervolgens tegen elkaar opnemen in de finale. De bestverkopende groep is de eindwinnaar.

In de laatste week van 2004 blijkt ‘Bigger than that’ van de boyband Men2B de meeste singles te verkopen. De meiden van Raffish zijn echter vaker op de radio te horen, en die airplay zorgt ervoor dat niet Men2B, maar Raffish de eerste nummer één-hit van 2005 scoort. Men2B wint wel de talentenjacht, maar verliest ’t in de Mega Top 50.

Beide groepen blijken maar een beperkte houdbaarheidsdatum te hebben; zowel de jongens als de meiden scoren nog een tweede hit dat jaar, maar beide hits blijven in de kelder van de Mega Top 50 steken.

Carrière na Raffish

Voor de heren van Men2B blijkt het eerste gewin kattengespin te zijn. Geen van de vijf jongens heeft hierna nog iets van zich laten horen en hun namen en gezichten zijn we al lang weer vergeten. Met de vijf dames is het echter beter afgelopen. De meest in het oog springende naam is zonder meer Eva Simons. Zij heeft er inmiddels al nummer één-hits opzitten in Engeland (met ‘This is love’, haar samenwerking met Will.I.am) en in de Amerikaanse dance-lijst (met ‘I don’t like you’). Ze werkte samen met Afrojack, Rihanna en Lady Gaga en is inmiddels een wereldwijde ster.

Sharon Doorson heeft zich vorig jaar weer goed in de kijker gespeeld. Na een halve-finaleplaats in The voice of Holland 2 scoort ze in 2012 een dikke hit met ‘Fail in love’. Lianne van Groen scoort een klein solohitje, maar heeft momenteel vooral succes als de nieuwe zangeres van Twenty 4 Seven (de groep waar in de jaren ’90 Nance furore bij maakte). Nora Dalal probeert het een jaar in Amerika en schopt het tot achtergrondzangeres bij Jennifer Lopez en Rihanna. Solo wil het echter niet zo lukken; in The voice of Holland 2 strandt ze in de tweede liveshow. Ze is echter ook de zangeres op ‘Doekoe’ van Ref Rhymz. Esri Dijkstra heeft het minste succes; voor haar geen solohits, maar af en toe een rol in een musical.

Niet uniek

Het is natuurlijk een spectaculair gezicht, zo’n geheel vernieuwde top 2 in de Mega Top 50, maar uniek is het niet. Het is al eens eerder en later voorgekomen dat de top 2 nieuw is en in beide gevallen is een zangwedstrijd daar de oorzaak van. Vier jaar eerder, op 19 mei 2001, komt de single ‘I was made to love you’ van Sita & Bart binnen op #2 in de Mega Top 50. Beide artiesten komen voort uit het programma Starmaker, waarin de groep K-otic gevormd wordt. Een nummer één-hit gaat echter aan hun neus voorbij, want die gaat naar One Day Fly, die met ‘I wanna be a one day fly’ het hele talentenjachtgebeuren op de hak neemt.

In augustus 2011 gaan in, in de aanloop naar hun Symphonica in Rosso-concerten, de Volendammers Nick & Simon een wedstrijd aan, waarbij ze als duetpartners Acda en De Munnik uitkiezen. Op 27 augustus debuteren Nick & Thomas op #1 met ‘Sterker nu dan ooit’, op de voet gevolgd door ‘Kijk me na’ van Keizer & De Munnik. Beide singles houden het niet lang vol aan de top en zetten een week later al weer de weg naar beneden in.

Snel einde

Het programma Popstars – The rivals, dat verantwoordelijk is voor de hits van Raffish en Men2B, is geen lang leven beschoren. Het programma is beduidend minder populair dan zijn voorganger Idols en keert niet meer terug. In plaats daarvan wordt het volgende jaar opnieuw Idols van stal gehaald. Wat in ieder geval voor altijd in de boeken blijft, zijn de debuten op #1 en #2 van de twee finale-groepen.

Bekijk de Mega Top 50 van 1 januari 2005

Ed Adams
chartambassadeur Mega Top 50

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO 3FM

NPO 3FM gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.